قديم 02-06-2010, 03:48 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جبت جولف 4 وعايز مساعدتكم

مع احترامى لوجة نظرك لكن المعيار ديما انى عايز زيت ثقيل او كثافة عالية او مش خفيف وبيحرق والكلام دة لانة عربيتك مخصص لها طلمبة لضخ الزيت بمواصفات زيت معين له نطاق تعمل من خلالها كمان عندك مجارى وقنوات دوران دورة الزيت فة البلوك الخاص بالمحرك كله مخصص لدرجة سيوله الخ معينة ربما يؤثر ذلك على المدى الطويل انت كدة بتدخل فى اسمة ميكانيكا الموائع فلويد ميكنك الموضوع مش بالاحساس الشخصى
بص ابسط الامور عندك حاجة اسمها طبقة الزيت او الاويل فيلم دى طبقة رقيقة جدا بتدخل بين الاجزاء المتحركة وعلشان تقدر تتشكل وتكون مناسبة لازم تختار الزيت المخصص لنوع الماكينة دة زيت تقيل على المضخة وكبسها اتمنى انى اكون قدرت اوصل المعلومة لان دى مش نتيجة احساسيس والرؤية بالعين دى اختبارات معملية دقيقة لافضل اداء وتقبل تحياتى