قديم 28-05-2010, 02:41 PM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future
افتراضي رد: تقرير عن السيارة المنسية فى مصر Honda city

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miroseba مشاهدة المشاركة

المشكله ان الناس دلوقتى بتغير العربيات اليابانى و الامانى و الاوربى ومنها الايطالى والانجليزى عشان تشترى الكورى ياعنى لو نزلو كيا ولا هيونداى بتمن الاوكتافيا او بتمن المرسيدس بردو هيشتروها هيقولك عشان قطع الغيار رخيصه انا نفسى اعرف رخيصه فين ديه حاجات السيراتو 2010 اغلا من الكورولا 2010 تقولى قطع غيار هيا الناس حطيت فى دماغها كده واقتنعت بكده وقفلت عليه بالترباس خلاص ولك منى كل تقدير واحترام

لولا اختلاف الاذواق لفسدت وبارت السلع

بس لو هنتكلم بنظره عقلانيه شويه
العربيه زى اى سلعه معمره لازم تتأنى فى شرائها وتتأكد من المصدر ومش معنى انها غاليه انها كويسه
يعنى انا شخصيا مش ممكن اركب عربيه صينى او حتى متجمعه فى الصين حتى لو كانت فولفو او مرسيدس
وده نظرا للسمعه السيئه

على العكس من العربيات الاوروبيه التى تميزت من زمان بالثقه والمصداقيه لغايه لما اكتسبت الشهره والسمعه الطيبه
والدليل على كده المرسيدس وال بى ام والفولكس فاجن جروب والاودى والبيجو والسيتروين والرينو والفئات المتوحشه من العربيات زى البنتلى والرولزرويس والبوجاتى والبورش والجاجوار

يعنى انا شايف الى بيجيب عربيه ب 200 الف فما فوق لازم تكون اوروبى مش يابانى او كورى او صينى
يعنى مثلا سعر الهوندا الاكورد فى حدود 360 الف جنيه وسعر ال بى ام 318 ب 380 الف جنيه والمرسيدس ال C-250 ب 398 الف جنيه

تفتكر انهى فيهم تكسب الاكورد ولا ال بى ام 318 ولا المرسيدس C-250

فالمهم فى العربيه ماركه العربيه وبلد المنشأ وبعدين قطع الغيار والصيانه

ولا ايه ؟؟؟