قديم 24-03-2010, 02:00 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رائعه سكودا الجديده Superb

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

بعيد عن اى كلام كتير يا استاذ luckyman
الموضوع مش محتاج خبرة ولا تجربة ولا حاجة
الى بيحكم على سرعة العربية .. قوة الموتور (قدرة حصانية +عزم ) + سرعة وعدد نقلات الفتيس +طبعا وزنها
الاسكودا سوبيرب نازلها بموتور 1,4 tsi .... مزود بشاحن تيربو
مطلع 125 hp
والعزم .. 200 N'M
يعنى الموتور معقول جدا جدا بل وقوى كمان
العربية بتحقق تسارع من 0-100 فى 10.5 ثانية
ودا اسرع من الجيتا والجولف والكورولا والسيفيك والانسر والاوكتفايا والباسات ومعظم العربيات ال1600 فى مصر

انتا معترض على اية بقا ؟؟ .... لو بتعترض على المنظومة الكاملة من الاول .. وعايز عربيات 2000 و 2500 سىسى و4000 وكدا يبقى عندك حق
الجمارك حرمانا من العربيات دى طبعا
لكن مينفعش نعترض على العربية دى خصوصا مقارنة بباقى السوق المصرى لانها من اقواهم اصلا
انا مش معترض انا مندهش من الناس اللى مش فاهمة من كلامى حاجة مش لازم نكون مفعول بة من التوكيل او الخياارات المفروضة علينا تبيان الحقيقة هو الهدف من المنتدى وانا مش بهاجم العربية وبكل الاحوال المحركات الصغيرة اى ذات السعة الصغيرة منية الاجهاد المعرضة له كبيرة خصوصا لو مزود بشاحن تربينى فهى تعمل على اجهاد السيارة برغم انها وسيله لتحسين الاداء ولكنى لا اعترض انا بتكلم على مضمون يعنى يا سيدى توزيع الحمل بيكون اكبر والمحركات المزودة بشاحن تربينى البنزين منها بيكون العمر الافتراضى اقل من المحركات بدون شحن جبرى وشكرا ومتفهمش انى معترض لكن بحاول المس نقط ممكن تغير فى ثقافة السيارات يمكن انت تعرف لكن فى ناس كتير متعرفش وشكرا لك على سعة صدرك
ملاحظة هناك ناس للاسف مش بيفرق بين كونة مالك عربية او وكيل اعلانات ودة من واضح من الناس وكلامها عن الكيا سيراتو الناس مش فرحانة بالعربية لكن عاملين اعلانات ودعايات تدفعهم مشاعرهم الشخصية على سيارة متوسطة الاداء وبتصميم جميل حصل لبس كبير لدرجة انا متأكد ان نصير نفسة ولا عمرة يحلم بالاساطير اللى حصلت مع السيراتو انا مش بقلل من السيراتو لكن كل شىء يكون نصابة وحجمة الطبيعى وشكرا لك