عرض مشاركة واحدة
  #29  
قديم 22-03-2010, 07:09 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف
 
تاريخ التسجيل: Sep 2009
الموقع: الزيتون
المشاركات: 1,810
خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام/ازاى ترجع عربيتك اول ما تكتشف انى اتسرقة على طول و تعرف مكانها لو حتى فى اخر مصر


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

الأستاذ خالد، هناك فرق بين الجى بى اس كجهاز وموضوع التتبع عن بعد، الجى بى اس يعمل فى مصر منذ أكثر من 15 سنة ولايستطيع أحد أن يوقف النظام كنظام عمل، ولكن الممنوع فى مصر هو التتبع عن بعدـ يعنى استخدام أى وسيلة مثل الموبايل أو شريحة الموبايل بجهاز موديم يوصل بالجى بى اس لمعرفة الموقع (الإحداثيات) الموجود به. ومع ذلك أى جهاز يمكنه العمل ولكنه ممنوع.
أما ما تقصده من افتتاح رئيس الوزراء لذلك الموضوع فكان خاص بالنفيجاتور، زى الجى بى اس اللى موجود فى الموبايلات أو الأجهزة الموجودة فى السيارات والمدعمة بالخرائط، أو أجهزة تتبع السيارات Off-line أما ما أقصده وهو الـ On-line أو الـ real-time فذلك اللى ممنوع.
أما الجهاز اللى مع حضرتك، فأظن أنه Handy GPS وده مش ممنوع لأنه بيظهر لك موقعك فقط ولا يتصل بوحدة آخرى عن طريق شبكة الموبايل أو الستالايت مثل الثريا أو خلافه.
والله انا مجربتش حكاية الاتصال دى انا كل مايعنينى انى اعرف اوصل لارضى لانها فى وسط الصحراء واتاابع الغفير وانا فى البيت او العمال اللى بيشتغلو فيها من غير م اكلف ناس مشوار لهناك واعتقد ان ده هو التتبع وان كنت فاهم ان وظيفة الجى بى اس هو التقاط صور ثلاثية الابعاد عن طريق الاتصال ب3 اقمار صناعية و ده طبعا تعريف مبسط
رد مع اقتباس