قديم 21-03-2010, 08:36 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار من خبراء مازدا 323

بص يا أستاذي أرجو ما أكونش متأخر في الرد، المسألة نسبة وتناسب واحتياج، لو إنت بتسافر كثير يبقى المازدا طبعا أفضل، وأنا بأتكلم عن ثقة لأني معايا مازدا 323 موديل 1982، وبصراحة أسهل ما يكون إني أجيب بيها 140، عربية ناعمة وثابتة وسحبها جميل واستهلاكها للبنزين حلو، وقطع غيارها مش غالية ولا حاجة هي متوسطة السعر، يعني على سبيل المثال، سير الكاتينة الياباني الجديد ب60 جنيه، الإكصدام الأمامي أو الخلفي الياباني الجديد ب200 جنيه الواحد، طقم الشانبر الياباني ب110 جنيه، طقم الصبابات الياباني 165 جنيه، البلية بتاعتها ب50 جنيه الياباني، طبعا هما بليتين مش بلية واحدة، بليتين لكل عجلة، يعني الأسعار في المتوسط أما بالنسبة للاستيراد فبرده سعره كويس، أنا سألت قريب على طقم بيبان فبريقه فقالوا ب650 جنيه، الدينامو جايبه استيراد ب135 جنيه، وكذا المارش، ماتور المساحات جايبه ب70 جنيه، وهكذا، أما بالنسبة للفيات 131 فأنا أعرف إنها جميلة وما حدش بيشتكي منها، لكن الفيات عموما أضعف من الياباني وبرده الياباني أنعم وسحبه أجمل، وليك الاختيار، ولو عربيتك مريحاك نصيحتي خليك فيها؛ لأنك ببساطة عرفت أولها وآخرها وبقت سهلة عليك، وشكرا وتقبل مروري