قديم 12-02-2010, 08:29 PM
waell2006 waell2006 غير متواجد حالياً

waell2006 is on a distinguished road
الدينمو بيتقل عند عمل النور او مروحة الرداتير

عندي عربية داتسون 100 A موديل 81 أجننت بقي لي 3 شهور في مشكلة مش لاقي ليها حل كل لمه اولع النور الصغير العربية بتوطي بشكل ملحوظ والنور العالي توطي كمان ياسلام لو المروحة أشتغلت تبطل خالص !!!

بعد لف طويل رحت لكهربائي فصل لي سير الدينمو العربية اشتغلت تمام يحط سير الدينمو ترجع المشكلة قال لي الدينمو بيطلع طاقة كهرومغناطسيه بتقصر علي المتور ولازم تغير الدينمو اي حاجه والسلام وراح مزحلائني بعد لف تاني رحت لواحد قال لي الدينمو بيتقل لمه بتحمل عليه علشان كده بيبطيء الموتور فا بيعمل كده .

جربت ركبت بطرية تانيه نفس المشكلة خت فرده أرضي للبطارية من بره نقس المشكلة ركبت دينمو تاني وجربت نفس المشكلة أشي سير الدينمو العربية تظبط ومش لاقي حل خالص مع العلم اني من ساعة الموضوع ده المتور ما بيكملش 10 كيلو ويشتغل 3 بس وبوجيه بيقطع او ما بيحرقش كويس انضف واظبط يشتغل تمام الموتور ومشكلة الكهرباء موجودة 10 كيلو والموتور يشتغل 3 والكهربا معاه تزود البلا طين بقي لي علي الحال ده كتتتتتتتتتتير وزهقت بقي ومش لاقي اي حل أفيدوني أعمل ايه مع العلم جربت تغير الدينمو والبطرية ونفس المشكلة وخت أرضي للبطارية من بره نقس المشكلة ولكن لمه بفصل سير الدينمو العربية بتظبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!! أحلها ازي ولو حد يعرف حد بيفهم وعندو ضمير يقول لي ؟؟؟ او حد يقول لي ايه السبب