قديم 12-02-2010, 04:32 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

<HR style="COLOR: #cccccc; BACKGROUND-COLOR: #cccccc" SIZE=1>
<!-- / icon and title --><!-- message -->
أية ماعندكش رخصة هولندية !! امال بتعمل اية هنا؟؟
قاللى انا بفهم فى السيارات وبس لكن لسة ح اطلع رخصة هولندية وبسوق برخصة دولية جايبها من مصر-الله دة مش انا لوحدى بقىطيب ياعم دة احنا زي بعض اهو ح نعمل اية بقى
قاللى انا بسوق هنا بالرخصة الدولية وماحدش سألنى فين رخصك لانى عارف القانون واتعلمت الشوارع..وطبعا من البيت للشغل ومن الشغل للبيت وعلية قررت اشترى السيارة واخللى بالى واركز وقد كان وعملت مفاجأة جديدة لزوجتى واشتريت السيارة وتم التأمين عليها بواسطة طارق الاسكندرانى صاحبى وكانت سيارة فعلا رائعة وكانت فترة طويلة ورائعة تعلمت منها الكثير حتى جاء يوم بعد مرور حوالى 10 شهور وبرضة كانت ايام سقوط الثلج وفى اول ملف تذكرت حادث العجلة وتقريبا صورة العجلة جت فى خيالى خلليتنى الف حوالى 5 مرات حوالين نفسى ولا اقف الا عند الارتطام باحدى السيارات اللى راكنة على جنب.. طبعا الشارع هس هس مافيش صريخ ابن يومين.. ومع ذلك اول مانزلت من سيارتى اشوف اية اللى حصل لقيت اتنين شباب هولنديين واقفين بيتفرجوا.. طبعا روحت شوفت لقيت فانوس السيارة اللى ركنة اتدمر دمار شامل وعندى انا تقريبا مافيش حاجة-طبعا الاتنين الهولنديين واقفين يشوفونى ح اتصرف ازاى!!!
وفورا وفى الحال روحت داخل سيارتى احضرت ورقة وبدون قلم وذهبت للاتنين الشباب الهولنديين
وسألتهم اذا كانوا يحبوا يساعدونى
ورحبوا جدا وطلبت منهم ان يكتبوا لى ورقة باللغة الهولندية تحتوى على رقم تليفونى لاننى تسببت فى خسائر لصاحب السيارة.. طبعا كتبوها فريرة وبعدها اخذوا سيارتهم بعد ان شكرتهم وانصرفوا وشكرتهم على مساعدتهم وشكرونى انى رجل جنتلمان واول ما انصرفوا ركبت سيارتى وقلت يا فكيك_ وربنا يسامحنى بقى_ لو كنت تركت الورقة كان ح ييجى على طارق صديقى الاسكندرانى غرامة كبيرة تؤثر على سجلة فى التأمين بالاضافة لغرامة مالية وعلية قررت الانصراف وانا مش جنتلمان خالص
اصبحت انا وسيارتى الرينو 19 حمراء اللون اصدقاء جدا واطلقت عليها اسم الهانم لانها كان فيها فخامة فى وقتها طبعا دلوقتى جربوعة ولا ليها لازمة--
استمرت معى هذة السيارة قرابة العامان وانا لا استخدم الا الرخصة الدولية وكل عام اجددهاولا حد بيقوللى انت ابن مين
وحان الوقت لكى اشترى سيارة اخرى بعد ما زهقت من الهانم الرينو19وبالفعل عرضتها للبيع فى محيط الاصدقاء وقررت ان اشترى سيارة ميتسوبيشى لانسر ستيشن ولكن لم يكن بيع الرينو بالامر السهل حتى بعد ان خفضت الكثير من ثمنها -حتى جاء احد الاصدقاء البعيدين الى حد ما اسمة ناصر وطلب انة يشتريها لكنة لن يتمكن من الدفع مرة واحدة ووافقت لكن عندة مشكلة انة لن يتمكن من كتابة السيارة على اسمة برغم انة يملك رخصة هولندية ولكن السبب هو مشكلة لة مع الضرائب ووافقت ان تبقى السيارة على اسمى حتى تنتهى مشاكلة مع الضرائب وبالفعل تم واخذ هو الرينو وانا اشتريت اللانسر .. ووقتها شعرت بفخامة حقيقية وبراحة مضاعفة وتأكدت ان هناك فرق كبير بين السيارتين ولكن الشىء الوحيد الذى عكر صفوى وقتها انى بعد ان اشتريت اللانسر عرفت انى كان يمكن لي ان ادفع منما دفعت!! اتعمل علية شغل يعنى! وللاسف كان واحد مصري
المهم قلت قدر الله وماشاء فعل استمر الوضع حوالى 3 شهور والاخ ناصر اللى اخذ الرينو كل شهر ييجى يجبلى فلوس الضرائب وكان ملتزم جدا لكن بقى الوضع كما هو علية ولم تحل مشاكلة مع الضرائب على العكس فوجئت قبل نهاية الثلاث شهور بحوالى 25 غرامى سرعة جاية على اسمى انا صاحب السيارة كما هو وراد فى الاوراق الرسمية وطبعا الفلوس دية لازم تدفع خلال 14 يوم ذهبت لة واخرجت لة الغرامات - لم ينكر واعترف بالخطاء وانة مللتزم يدفع لكن المشكلة انة ماعندوش فلوس دلوقتى!!!
مشكلة جديدة...طيب والحل ..قاللى الى تشوفة اعملة-وفعلا اتصلت بصديق اخر كان زعلان انة ماعرفش انى ناوى ابيع الرينو واخبرتة انها موجودة لو عاوزها وبالفعل حضر فى الحال ودفع فلوس السيارة واللى مفروض انى دفعت انا منها الغرامات بعد كدة واتحلت المشكلة بس كان ضاع على ناصر نصف ثمن السيارة اللى كملت انا عليها علشان ادفع الغرامات
واستمرت معى الميتسوبيشى
السيارة دية بالتحديد كانت فعلا سيارة عجيبة -كما ذكرت من قبل عند شرائها كنت تاكدت انى دفعت فيها اكثر منما تستحق وكنت قربت انسى وخلاص حتى جاء وقت منعت فية تماما من قيادة السيارات لفترة استمرت حوالى 5 شهور بسب جراحة فى العين-واللتزمت بالفعل ولكن قبل الوقت المحدد لم احتمل ان ابقى بدون سيارة فى تنقلاتى وبالفعل قررت ان اقود السيارة--وما اتذكرة جيدا عن هذة التجربة انى كنت ارى بنسبة لا تتعدى 10 % يعنى شيش بيش خالص ووجهى ملزوق فى الزجاج علشان اشوف كويس--ماطولتش اخدت لفة ورجعت بس كنت فى قمة اللماضة كان مفروض اقنع نفسى انى فعلا استعجلت والمفروض انى استنى شوية -لكن ماحدث عكس ذلك ووجدت نفسى ازددت ثقة وانى الحمدلله ماعملتش حوادث--

تانى يوم قررت اثبت لاخى الاكبر ان العملية نجحت وانى اقدر اقود السيارة لوحدى وبالفعل ذهبت لاخى وجلست معة بعض الوقت واخذ يمارس هوايتة فى توجيه النصح لي خاصا وانا سايق السيارة وتركتة وذهبت اخذت السيارة واخذت اول شمال وكان كوبرى صغير خلصت الكوبرى الصغير واخذت شمال تانى فى الشارع المقابل لبيت اخى واللى بيفصلة عن شارع اخى ترعة مائية
وفجأة لقيت الطريق واقف وفى سيارتين امامى اضطريت اقف وبينى وبين السيارة التى امامى حوالى 10 امتار-وفجأة لقيت السيارة التى امامى ترجع للخلف بسرعة كبيرة ولسة بفكر احط ايدى على الكلاكس علشان انبهه سمعت صوت الاصطدام كأنها قنبلة-طااااااااااخ
حسيت ان الخبطة جت فى دماغى --اول حاجة فكرت فيها عملتها وهى انى اتصلت بأخويا بعد دقيقة وقبل ما انزل من السيارة لقيتة جنبى-- والسبب انة كان واقف وشاف الحادثة وعلشان كدة نزل بسرعة
المهم لقيت اتنين شباب هولنديين واقفين( طبعا دول غير الاتنين الشباب اللى شافوا الحادثة الاولى وكتبوا الورقة)
المهم لقيتهم نازلين وبيضحكوا ضحك هيستيرى-اية ياعم انت وهو بتضحوا على اية.....
يتبع
<!-- / message --><!-- sig -->