قديم 11-02-2010, 11:45 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

أخذت نفس عميق وحاولت ان ابدل ملامح الذهول بأخرى تكون اكثر تأثرا
واعتقد انى نجحت خاصا بعد ان وجدت اخصائى الاسعاف هو من يتقدم نحوي وسألنى
اذا كان كل شىء على مايرام وكان جوابى !! لا اعتقد ذلك فأنا مضطرب جدا جدا
وحتى الان لا اعرف ماذا حدث ...فى هذا الوقت كان فى تقريبا 8 اشخاص مابين رجال مطافى
ورجال شرطة داخل وخارج السيارة وفتحوا كبوت العربية ووقتها طلبوا منى ان اشاركهم
التفحص وحقيقى فوجئت ان كل الاسلاك الى فى السيارة محروقة -كلها - وهذا لم يكن يشغلنى
كل ماكان يشغلنى انى اريد ان ينصرف هؤلاء الناس وييجى حد يفهمنى بالراحة هو فى اية !! كل دة علشان حبيت اركب سيارة هنا
طيب مانا كنت راضة بالعجلة وبرضة مانفعش -

لا حول ولا قوة الا بالله- طبعا انا منتظر الكارثة اللى جاية
بعد ما يطلبوا منى اوراق السيارة ولكن المفاجأة انهم لم يطلبوها ولكنهم طلبوا تحقيق شخصيتى فقط واوراق تأمين السيارة واللى عرفتة بعد كدة انهم لم يطلبوا رخصة السيارة لانها كانت واقفة ولم ترتكب اى مخالفة
واوراق التأمين طلبوها علشان التأمين لازم يصلح العربية على حسابة!! طبعا دية معلومة بسطتنى جدا--اتفض المولد واتشهرت شهرة مش ولابد فى المنطقة-لكن كانت كفاية انى اتعرف.
جريت واتصلت بصاحبى ماني الاسكندرانى وحكيت لة اللى حصل...
قاللى ولا يهمك--اتصل انت بس بالتأمين وبلغهم وسيبلى انا الباقى... وفعلا اتصلت بالتأمين والماني صاحبى الاسكندرانى بعتلى ميكانيكى مصري اسمة-نبيل - من الزقازيق رجل طيب جدا قابلتة وكشف على السيارة
وبلغنى ان الكهرباء كلها اتحرقت بالاسلاك بكل شىء ولن تصلح مرة اخر
الله والحل ياعم نبيل
قاللى مافيش غير مقبرة السيارات تتصل بيهم ييجوا ياخدوها ويقدروها وممكن تاخد فيها 100 جيلدر ولا خمسين حسب ما يقدروها--يعنى مافيش امل ياعم نبيل قاللى التصليح ممكن يكلفك اكثر من الف جيلدر--طبعا كشرت وزعلت ورميت توكالى على الله-وتوجهت لاخى وحكيت لة طبعا كان ردة اشبه بنظرات الناس اللى كانت بتتفرج علية والعربية مدخنة ذهبت الى الماني صاحبى الاسكندرانى وحكيت لة الحكاية بالتفصيل وكلام نبيل وخلافة وقاللى ولا يهمك شوف انت بس التأمين ح يعمل معاك اية-تانى يوم جاء خبير من التأمين كشف على السيارة وكتب ملاحظاتة وانصرف وقاللى تقدر توديها المقبرة لانها مش نافعة تانى-وفعلا- جاء الونش الخاص بالمقبرة واخذوها ودفعوا لي 100 جيلدر والسبب انهم جايين من طرف الماني صاحبى الاسكندرانى لكن فى الحقيقة هى ماكنتش تستاهل اكتر من 10 جيلدر خاصا بعد ما اخذت الكاسيت معايا--ومرة اخرى اصبحت بلا سيارة ولا عجلة وصرفت نظر تماما على قيادة السيارات هنا--ومر تقريبا اسبوعين--وفوجئت بمكالمة تليفونية من شركة التأمين تطلب منى رقم حساب البنك الخاص بي!!
ايوة اية المناسبة ؟؟ كان ردهم انهم يوجد عندهم رقم الحساب الخاص بزوجتى فقط وعندما ارادوا ان يرسلوا لى المبلغ الذى قدرة الخبير ارادوا ان يسألونى اولا ؟؟
هل يوجد عندك رقم حساب خاص بيك ان تفضل ان نرسل المبلغ على حساب زوجتك
طبعا انا مصدوم وفرحان وخايف مصدوم لانى اللى شفتة كفاية واصبحت لا اثق فى اى شىء وفرحان لان ح يجيلى فلوس بسبب السيارة وخايف اكون فاهم كلامهم غلط--وعلية اعطيت زوجتى التليفون وكلمتهم ومع كل ابتسامة منها اعرف انى فهمت صح وبعد ماخلصت المكالمة سألتنى
لو معاك الف جيلدر ح تعمل بيهم اية؟ قلت لها ح اكمل عليهم وانزل مصر اجازة!!!
قالت لي يعنى مش ح تفكر تشترى سيارة جديدة .. قلت لها -لا لا لا والف لا خلاص مافيش سيارات تانى--وبالفعل تحققت المفاجأة المذهلة وارسلت لى شركة التأمين مبلغ الف جيلدر وهو المبلغ الذى قدرة الخبير كسعر للسيارة فى ذاك الوقت-- الحمدلل- يضاف اليها ال100 جيلدر من المقبرة يبقى 1100 جيلدر من عند ربنا وانا مش مصدق نفسى--وجري على المانى صاحبى الاسكندرانى حكيت لة كل حاجة بما فيها انى فى خلال ايام نازل مصر اجازة- وهممت اعطية ال300 جيلدر ثمن السيارة--ولكنة رفض وقاللى خلليهم معاك -انا لي عندك طلب
وانت نازل مصر تاخدلى شنطة معاك توديها الاسكندرية-الشنطة فيها 20 كيلو وتكلفة الوزن 300 جيلدر تدفعهم ونبقى خالصين وبالفعل هذا ماحدث بالظبط....
ونزلت مصر اجازة ومكثت تقريبا 6 اسابيع كنت وقتها استخدم سيارة والدى..وطبعا كانت معايا رخصة مصرية طلعتها وانا فى هولندا هى والدولية وكلفونى وقتها 400 جنية وعلية كنت ماشى وانا مطمن
لكن مافيش فايدة الشيطان لعب فى دماغى تانى وروحت رايح مطلع رخصة دولية جديدة وسافرت بعدها ورجعت الى امستردام مرة اخرى.
ولا اخفى عليكم ان شغفى بالسيارات كان يزداد يوما بعد يوم خاصا عندما تركت العمل فى امستردام وذهبت الى مدينة- ارنهيم- والتى تبعد حوالى 110 كم عن امستردام-وكنت استخدم القطار فى التنقل..
حتى جاء اليوم الذى وجدت فية سيارة رينو 19 فى الباركينج بجانب عملى ومكتوب عليها 2000 جيلدر-وكانت سيارة تحفة رائعة اتصلت بصديقى وزميلى فى العمل-طارق- وهو ايضا اسكندرانى واصلا اصلا من السويس- وعندة خبرة فى السيارات حسب ماعرفت منة!!

وبالفعل جاء -طارق- وشاف معايا السيارة واخذنا رقم التليفون واتصلنا بصاحبها وحددنا معاة ميعاد تانى يوم -وتم الكشف على السيارة بمعرفة - طارق- وطلبت منة انة ياخدها لفة كدة علشان يجرب السرعات كلها ويشوف سواقتها عاملة اية لكنة فاجأنى انة
مافيش عندة رخصة هولندية ويخاف البوليس يوقفة.......
يتبع

التعديل الأخير تم بواسطة m.genedy ; 11-02-2010 الساعة 11:50 PM