قديم 04-02-2010, 01:57 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن النيوسيراتو أثناء و بعد صيانة الآلف !

بص المواصفات الخليجي من وجهة نظري وبحكم إني كنت في الخليج وسقت هنا وهناك بتكون أقوي ... من حيث التكييف ... كفاءة الموتور .... الأوبشن .... والموضوع ببساطه إن ضمان الوكيل بيكون ليه تكلفة المفروض إنها تغطي عيوب الصناعة .. وصيانه مميزه أو بسعر منخفض ... وكل وكيل ملزم وفقا لعقد الوكالة مع الشركة الأم علي تقديم هذه الخدمات لعدد السيارات التي قام بشرائها من الشركة الأم وهي كيا ( يعني برقم موتور وشاسية ورقم رسالة الإستيراد ) وبالتالي الضمان لا يسري علي أي سيارة كيا ... يعني صيانة وضمان الخليجي لازم يكون لدي وكيل الخليجي بره وعليه إنت لا قدر الله لو طلع الموتور أو السيارة فيه عيب متقدرش ترجع الشركة المصنعة لفقدك شرط التمتع بالصيانه ضد عيوب الصناعة ..... تعالي بقه طب الموضوع ده تقييمي له إيه .... أولا الشركات دي بتشتغل بنظام يسمي QC مراقبة الجودة وأي سيارة معيبة تباع للعميل تعتبر خسارة سمعة ... لذلك تجد عيوب الإنتاج قليلة ... كما أن التوكيل ومن خبرتي السابقة بيتفنن إزاي يحمل العيوب للعميل لأن جزء من تكلفة الإستبدال بيتحملها وكيل الصيانة خصما من أرباح الصيانة يبقي من مصلحته إنك تعمل صيانة علي حسابك ... وأنا هنا بتكلم علي وكيل الصيانه المصري ... في الخليج مراكز الصيانه محترمه .... في النهاية سعر الخليجي أقل عشان بيقوم بيه تجار سيارات بخلاف الوكيل في السوق المصري .. يعنني بعيد عن مغالاة الوكيل في المكسب ... كمان المنافسة في السوق الخليجي بين مختلف مصنعي السيارات كبير ومش أي سيارة تقدر تنافس ... عشان كده مواصفاتها وعيوبها لازم تكون أفضل .... ده رأي بحكم عملي .... ( مدير ومحلل مالي ) .. والله أعلم .... وإشتريتها من عند سمير ريان ... مقابل مستشفي المقاولون العرب
مواصفتها كل الأوبش بس بدون فتحة سقف.