الموضوع: أدب الرحلات
قديم 27-01-2010, 05:23 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

الموقف ده من ألذ واجمل المواقف اللى حصلتلى اثناء سفرياتى الكتيرة
ركبت القطار من الاقصر الى قنا وهى مسافة 62 كيلو وياخذها القطار فى ساعة وجه الحجز بتاعى جنب واحدة خواجاية (سائحة اجنبية ) المهم فوجئت بيها لاوية بوزها وشكلها متضايق او قرفانة ومش عاجبها حاجة وسالتها ان كان فى شىء مضايقها او محتاجة مساعدة بالانجليزى طبعا لكنها لم ترد واعتقدت انها لافاهمة عربى ولا انجليزى وسكتت لكن احد قرايبى الصعايدة اللى لسانهم فالت قال بصوت عالى / مالها دى فاكرة نفسها لمونة ف بلد قرفانة قلت له انا كلمتها لكن واضح انها مش فاهمة حاجة عموما اهم بييجو بلدنا يقرفونا ف عيشتنا ويمشو ولما وصلت قنا كانت الصاعقة لقيتها بتقول لى باللغة العربية المكسرة / انا لمونة انا ؟؟؟؟ انا قارفاكو شوكرا(شكرا ) بس انا كتبتها كما نطقتها وانا وشى جاب جميع الالوان اللى فى العالم وادور ع الصعيدى الفيلسوف اللى دحرجنى للموقف ده لقيته اختفى فعملت نفسى مش سامع ولقيتها بتمسك ايدى جامد وبتقول شوكران (شكر) قلت لها العفو ومصدقت القطار وصل الرصيف ونطيت منه وحسبى الله ونعم الوكيل فى الصعايدة قرايبى دايما يحطونا ف مواقف باااااااايخة على راى يونس شلبى فى مدرسة المشاغبين