قديم 16-01-2010, 08:27 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة بعد مرور 35 سنة على مولدها!!!

موضوع الثبات ده ماحدش بيفكر فيه غيرالشباب اللى بيلعب نيد4سبيد و على فكرة انا طول سفرى على الطرق شفت عربيات جديدة كتيرة مقلوبة و قليل لما اشوف بيجو و بعدين فيه منها على طبلية من ورا زى المرسيدس يعنى ثبات جامد و بعدين هو الاجرة بيجرى على كام يعنى 120 ك/س مثلا طيب ما انا بجرى بالسرعة دى بعربيتى 125 بولندى اللى تكنولوجيتها اقدم 100 مرة من بيجو 504 و باخد غرز و بكون لوحدى فى العربية و مفيش اى مشاكل ثبات و مشاكل الثبات دى ما بتظهرش غير بعد 160 ك/س مثلا
<!-- / message --> <!-- controls -->
الثبات مهم لاي عربيه مش موضوع العربيه تاكسي او ملاكي
لان الثبات بيظهر علي جميع السرعات
بدايه من 60 مثلا و ثبات العربيه بيفرق معاك
لا قدر الله لو فرده كاوتش ضربت بتشوف الموت بعينك في عربيه مش ثابته.
و بعدين تكنولوجيا البيجو هيا نفسها تكنولوجيا ال 125 البولندي لانهم من نفس الفئه
و تصميمهم الاتنين يرجع لنفس الفتره
بل بالعكس ال125 امتن من البيجو لانها تقوم علي شاسيه مش علبه و زيها زي ال 132
و كمان ال125 اثبت من البيجو مافيش كلام
انا راكب الاتنين و ال 125 كانت معايا لمده 17 سنه بصراحه كانت تحفه
و اتباعت و لسه مساعدين الفابريكه فيها بعد خدمه 29 سنه!!!

حـازم خـضـر