قديم 04-01-2010, 02:56 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللى حاسس ان نوره ضعيف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا عارف ان فى ناس كتير حاسة ان النور بتاع عربيتها رايح فى داهية وبتبقى فى عربيات زيرو نورها نازل ضعيف
الحل وارحص من الزينون ومش ممنوع من المرور واتخنها ظابط ميعرفش يتكلم معاك
بالنسبة للعربيا اللى هيا عالى وواطى لمبه واحده الشغل النور فيها بيبقى سهل جدا عشان متوفر
لو تفتكره زمان كان فى ناس بتقول لمبه زئبق وحاجات زى كده
هيا لمبة هالوجين بس الوات بتاعها عالى
يعنى اللمبة دى اللى هيا اللمبة ال 240/140
يبقى العالى بتاعها 240 والواطى 140 وات
على الرغم ان اللمبة الاصلية 80 على 55
اللمبة دى نورها عالى بس بنحتاج نركب كتاوت نور دى بتخلى النور اقوى كمان
ولازم تركب لو ركبنا اللمبة دى عشان ممكن تحرق دراع النور وتسيح الفيشة اللى رايحة للمبة
ونورها يجماعه يوازى قوة نور الزينون يعنى تخيلو ان النور الواطى بتاع اللمبة دى بيبقى اعلى من النور العالى بتاع الاصلى عشان دى مطلعة 140 وات للنور الواطى زائد الكتاوت فبتخلى النور اقوى من كده
بالنسبة للعربيات اللى هيا الواطى بتاعها لوحده والعالى بتاعها لوحده كل اللى هانعمله هانغير اللمبات الى 100 وات بدل 55 وات
والله انت ابن حلال انا بسافر كتير وبحتاج حاجة زى كده بسبب الشبورة لكن هل فعلا بيخترق الشبورة والا لا