قديم 11-12-2009, 07:02 PM
ghazy12 ghazy12 غير متواجد حالياً

ghazy12 is a jewel in the roughghazy12 is a jewel in the roughghazy12 is a jewel in the roughghazy12 is a jewel in the rough
افتراضي رد: انا اسف بس حسيت اني لازم انقل الموضوع ده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

ألف حمدا لله على سلامتك يا باشا ... و ربنا يعوض عليك يا رب عوض خير
الله يسلمك و الف شكرا على ذوقك و روحك الطيبه...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibd13013 مشاهدة المشاركة

الحمد لله على سلامت حضرتك ليه الكلام عن السيراتو مكل يوم بيكون فيه حوادث وفى انواع اغلى من السيراتو بكتير وبتكون اصعب من كده وربنا يكفينا جميعا شر الطريق اكيد فيه فرق من حادث لحادث اولاد بترجع للسرعه والمكان الى فيه الاصتضام اذا كلن ثابت او مقابل وله سرعته ؟
ولا السراتو بس هى بتاعت الحوادث بس الايام دى ماهى موجوده من فتره كبيره امانه كده ولو اى نوع تانى محصن من الحوادث ياريت تدلونه عليه
الله يسلم حضرتك...

اولا: في عربيات كتيير غير السيراتو بتعمل حوادث و تتقلب اكيد, و انا مش كل يوم بكتب عن حادثة جديده للسيراتو مثلا عشان حضرتك تقول اني بتكلم عن السيراتو بس (دي كانت عربيتي اللي بتكلم عنها دي, و احب اضيف لحضرتك ان انا والله من اول الناس اللي استلموا العربية في مصر و من اول الناس اللي عملوا تقرير مصور و مفصل عن العربية)... بمعنى ان بلاش الكلام يدخل في سكة اني حاقد على العربية مثلا او بشوه صورتها للناس, لأن انا مش بس جربت, انا اشتريييييت اصلا..!!!!

ثانيا: مين اللي قال ان النيو سيراتو موجوده من فتره طويله؟؟؟ دي حتى مكملتش سنه في مصر!!!!!!

ثالثا: ارجو من حضرتك بلاش التهكم او التريقة زي عربية محصنة من الحوادث و الكلام ده, و الحوادث دي قضاء ربنا و قدره, بس ربنا بيسبب الأسباب علشان الانسان يتعظ و يفهم و يفكر شويه... هو ايه السبب؟؟؟ الحمد لله قبل كل شئ طبعا

شكرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

الف سلامة يا باشمهندس و ربنا يكمل شفائك غلي خير و يعوض عليك
يا ريت تطمنا و تقولنا وصلت لايه في الموضوع و نتائج الفحص للعربية ان وجد اظهر ايه
الله يسلمك و ربنا يخليك, و شكرا على ذوقك و اهتمامك... شوف يا استاذي

اولا: انا طلبت من التوكيل يعملي تقرير مفصل عن الحادث و سبب الحادث الحقيقي المنطقي و التكلفة انا متحملها مهما كااانت... قالولي اسفين جداا.!!!! احنا منكتبش تقرير و فيه سبب الحادث او السبب المتوقع من الفحص.!!!! احنا بس نعمل مقايسة اصلاح للتأمين و تكلفة التلفيات في حالة التصليح... و انا اللي ادفع تمنها بردو

ثانيا: تخيل القيمة التسويقيه للعربية (نيوسيراتو sx عامله 9600كم في 6 شهور) كااام؟؟؟؟ 95000 جنيه بالعافية و بيقولولي احمد ربنا, و هيخصموا 8000 جنيه كجزء من تمن الاير باجز, و هدفع تمن المقايسة حوالي 2500 جنيه.. و هنقل العربية لحد التأمين في قليوب (كونتاكت للتأمين) على حسابي... يعني من الاخر 84000 جنيه اول عن اخر..!!!! عربية بـ 116000 + 4000 تأمين, خدت 84000 جنيه..!!!!! لا تعليق

لأ و واحد تاني معاه نيوسيراتو sx بس 2010 و مكملش 32 يوم و اتقلب بيها بردو و المقص اتكسر بردو....!!!! بس الحمد لله مش متصاب... التأمين اداله من الاخر 96000 جنيه..!!!!!!!!!!!!!!!!