قديم 13-06-2008, 02:12 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Plug-In Hybrid Leads Toyota's Drive to Move Beyond Oil

والله يا mtema انا طول عمرى بتعجبنى مشاركاتك وتعليقاتك بس فى نفس الوقت عايز اسئلك تفتكر ان تكنولوجيا المحركات المزدوجة نضجت بالشكل الكافى لتعميمها كما تنوى تويوتا فعلا ولا ده مجرد تسريع لايقاع التطوير لمواكبة مشاكل الوقود الغير المتجدد المعروفة

انا شايف ان الموضوع هوس تكنولوجى ونوع من استعراض العضلات ليس الا لان مفيش معنى بيئى للتحول لمحركات مزدوجة طالما ان هناك جزء من السيارة مازال يستخدم الوقود المستخرج من البترول سواء بنزين او ديزل كمان التكنولوجيا لسه اغلى من انها تكون اقتصادية خاصة لدول العالم النامي واللى بتشكل حاليا الجزء الاكبر من مستهلكى السيارات فى العالم (الشرق الاقصى والمتوسط)

كما ان المحركات التى بخلايا الوقود والوقود العضوى هتسبب مشاكل بيئية برضوا على المستوى البعيد ده غير مشاكل ارتفاع اسعار الغذاء اللى هيا بترتفع اساسا عالميا بشكل مطرد ومتزايد

مش عارف هما عايزين ايه بصراحة بالظبط بس يهمنى اسمع رايك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش