الموضوع: حقيقة الميجان
قديم 01-11-2008, 07:40 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

أستاذ بايو

البطارية الأولى كانت بايظة وزى ما قولت لحضرتك قبل كده أن دفعة 2005 كان فيها بطاريات بايظة ودى كانت بتتغير ببلاش ف التوكيل....و جابو واحدة بدالها ( الكلام ده على 10 الاف كم ).....والتانية أنا جايبها على 67 ألف كم.....
برضه العربيه إللي معايا بعد 26000 كيلو متر اتغيرت البطارية بتاعتها إللي كانت جايه مع العربيه بس مش على حسابهم ولا حاجه

وعلى فكرة البطارية مش بتتقاس بمشيت أد أيه....البطارية لو قعدت فى عربية مبتمشيش غير مشاوير محدودة مش هتكمل 3 سنين وهتبوظ
مقياس عمر البطارية بيقاس بالمدة وعدد الكيلو مترات
لو بتمشي بالعربيه بمعدل بسيط (مثلا 20ألف في السنه) هاتعيش معاك 3 سنين تقريبا
لكن لو بتعمل الـ10.000 في شهرين كده زي حلاتي يبقى البطاريه كبيرها سنة ونص سنتين بالكتير
وإذا جبت بطارية ومامشتش بيها خالص هاتبوظ بعد شهر بالكتير

وبعدين مفيش حاجة أسمها العربية بتاكل بطارية......البطاريات دى قدرات 55 أمبير 60 أمبير وهكذا....يعنى العربية لو قليل عليها ال 72 أمبير اللى هى نازلة بيها كان الأولى بالشركة أنهم ينزلوها ب 80 أمبير مثلا.....مش يستنوا على العربية 5 سنين بعد أنتاجها عشان جهابزة الميكانيكا والكهرباء فى مصر اللى مش عارفين يشتغلوا فيها يقولو أنها بتاكل بطارية.....
كلمة "العربيه بتاكل بطاريه" سمعتها من مهندس الاستقبال في توكيل العبور لما كلمته عن مدى دهشتي من إن العربيه في مدة لا تتعدى 3 سنوات ولا تتعدى 60ألف كيلو يتغير لها 3 بطاريات

يعني انا عربيتي دلوقتي فيها البطارية التالته وهي ماكملتش ال70 ألف كيلو
حاجه غريبه إن يكون ده حصل معاك وحصل معايا وحصل معا كذا واحد اعرفه
وكمان الكلام لما يكون خارج من واحد من التوكيل نفسه يبقى أكيد كلام مظبوط مش أي كلام وخلاص

ثانياً البطارية التالتة اللى معايا لسه شغالة يعنى العربية مكلتش 3 بطاريات فى 82 ألف كم ده بفرض أن البطارية بتتقاس بالكيلومتر.
وأنا البطارية التالته إللي معايا لسه شغاله لحد دلوقتي باقلها 10.000 كيلو
وربنا يستر عليها واكون بعت العربيه قبل ما تبوظ هيا كمان

وبعدين ما أنا قلت لحضرتك أنك بتشترى عربية 1600 سى سى عادية...يعنى مش تربو ولا فيها تجهيزات رياضية عشان تتوقع أداء رياضى.............
بالنسبة لموضوع الأداء الرياضي أنا ماتوقعتش أبدا أداء رياضي من عربيه عاديه وفي نفس الوقت أداء العربيه الميجان لا يرقى أبدا للأداء الجيد

وبعدين الأداء اللى حضرتك معترض عليه أنا بعدى بيه كل الألمانى ال 1600 ( جيتا باسات - فيكترا - أوكتافيا - الأسترا الجديدة ) يعنى لو أدائها وحش.....يبقى فى الأوجش منها..........عمالقة السيارات فى أوروبا
ومع احترامي لكلام حضرتك الكلام ده مش صح أبدا لان أداء الأوكتافيا يفوق اداء الميجان بكثير جدا وأنا معايا الأتنين

و معلش هطلب من حضرتك طلب.......حضرتك متعرفنيش قبل كده ف ياريت متفترضش أنى من النوع اللى حضرتك أتكلمت عليه اللى بيحب يدارى على عيوب الحاجة بتاعته لأنى مش كده...العربية لو وحشة هقول عليها وحشة أو على الأقل همتنع عن التعليق.....مش هدخل أدافع عنها.
فعلا أنا ماعفش حضرتك وليا الشرف أني أتعرف عليك خصوصا في حوار خلافي زي ده
وعلى فكره أنا لما قلت إن "إحنا كمصريين" (كنت أقصد أحنا كلنا مش حضرتك على وجه الخصوص) ولو التعميم ده زعلك يبقى حقك عليا لاني بجد مش قصدي أني اضايقك
لكن أنا عن نفسي زي أي حد بحب أبقى ناصح و واعي وأختياراتي تبقى أحسن اختيارات لكن مابحبش ادافع عن اختياراتي لو طلعت غلط

سؤال أخير.....حضرتك ليه مقلتليش أنت جايب العربية من الزيرو و لا لأ وجايبها عاملة كام كم لو مستعملة وهل كشفت عليها فى التوكيل قبل ما تشترى ولا لأ أو هل كنت بتروح الصيانات الدورية وهى فى فترة الضمان لو زيرو ولا لأ.....؟
أولا أنا شاري العربيه من احد المعارف القدامي وهو استاذ جامعي (وبيتعامل بالشوكة والسكينه مع العربيه ومع أي حاجه بيملكها) يعني استعماله راقي جدا جدا
وكل الصيانات بتاعت العربيه مسجلة في كتيب الصيانة المرفق مع السيارة بالتاريخ وبكامل البيانات التي توضح ماتم في السياره عن طريق الوكيل
وطبعا رحت التوكيل بعد كده عشان اكمل بقيت صيانتها لقيتها مسجلة طبعا بأسم صاحبها الأول (أستاذ الجامعه) ولحد دلوقتي بياناته هي إللي متسجلة في التوكيل مش بياناتي
ولقيته مغير البطاريه عند 26 ألف ولقيته مغير 3 بوبينات من الاربعه إللي فوق البوجيهات وانا غيرت الرابع
ولقيته مغير سينسور الـABS الشمال

العربية دى سرها فى المحافظة على الصيانات الدورية ليها سواء فى التوكيل أو برة التوكيل
وأنا عن نفسى بتعامل مع واحد برة التوكيل
يبقى أنت معايا في أن العربيه دي لها سر وسرها في المحافظه عليها ورعايتها رعاية خاصة

يبقى العربيه مش زيها زي اي عربيه بتاعت شغل وبتستحمل

و يا ريت برضه تبقى توضحلى أكتر " أو أو أو أو " اللى فى الأخر دول بيرمزو لأيه ؟
أو ..... أو ......
أو تهنيج الكومبيوتر المتكرر أو اعطال الحساسات المتكرر