قديم 08-04-2015, 01:02 AM
khaled_k21 khaled_k21 غير متواجد حالياً

khaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nice
افتراضي رد: الطاقة المتجددة مصادرها واستخدامها فى مصر !!2015

الاخ الكريم Cars Admire

اسمح لي اولا ان اشكرك علي مجهودك في عرض ماتوصل ايه العالم من حلول لمشكله الطاقه الحرة
و انا من اكثر المؤيدين و المقتنعين بان الطاقة الحرة مكتشفه من القرن الـ 18 بل و مستخدمه

لكن المشكله يا سيدي في الاتي :

1- ان كل هذه الاختراعات مقموعه و تتم بشكل فردي و ليس انتاج عالمي
لسبب بسيط جدا هو اننا لو افترضنا وصول تلك الحلول الي دول العالم لن يصبح سيطره عليها و لن يصبح هناك فقر و لن تقوم حروب نظرا لحل كل المشاكل المتعلقه بالطاقة ( فالطاقه تعني القضاء علي الفقر نهائيا من العالم ) اذن هناك امبراطوريتين ( السلاح و النفط ) و كلاهما مرتبط بالاخر و لو نظرنا الي كل هذه الاختراعات المقموعه و المحرمه سنجد انها تنفذ بشكل فردي و ليس جماعي.

2- لقد بحثت طويلا في موضوع هام و هو Water Power و هو ينقسم لاختراعات كثيره منها التحليل الكهربي و الحصول علي الهيدروجين و قمت بعمل تجربه تشغيل السياره و لكني لم انجح للسبب الثالث

3- العمل بشكل فردي غير مجدي بالمرة فالموضوع يحتاج الي فريق

4- الموضوع ايضا يحتاج دعم مالي

5- اذا تم النجاح فتاكد انك اصبح من المطاردين دوليا و سيتم تصفيتك قريبا

6- جميل جدا ان تري نجاحات علي اليوتيوب و ان تقلدها لكن الاجمل هو ان لا تخترع العجله

7- انا لا اهاجمك مطلقا بل بالعكس انك تضيف للاعضاء ربما احدهم تنبت في عقله فكرة بناء علي ما شاركت به

8- اخيرا و ليس اخرا احب احكي لسيادتك شي جميل ( من كام شهر كده كان فيه تقرير علي برنامج العاشرة مساء بتاع أ/ وائل الابراشي و كان عن شاب من كليه هندسه اخترع جهاز لتحليه ماء البحر و توليد كهرباء في نفس الوقت و كان هناك لفيف من الاساتذة و الدكاترة بتوع هندسه بل كان يحضر ايضا الوزير مش فاكر بتاع ايه بس يا سيدي و كانت القاعه مكتظة و الحوار مع الوزير و لما الحوار خلص و جه دور الشاب انه يتكلم الوزير مشي و القاعه فضيت و الي الان لم نسمع عنه شئ ) صدقني هناك الالاف الافكار و الاختراعات لكن محدش بينفذ مش عشان مقموعين لا عشان العلم بقي ليه ناسه .

عموما يا سيدي الفاضل انا اطالبك بعمل موضوع استقصائي جديد لعمل فريق عمل يبدا يشتغل في حاجه توفر في البنزين لان خلاص شهر 6 جميع انواع الطاقة سترتفع اسعارها

و انا ارشح هذا المشروع نظرا لسهولته و عدم خطورته :

Geet Paul pantone Reactor

شوف و انا معاك و ربنا يوفقنا