قديم 26-02-2015, 02:39 AM
cars admire
Guest

Icon4 رد: عندما كان المحرك فى المقدمة والفتيس فى المؤخرة !1963 pontiac tempest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا متفق تماما مع حضرتك .... و ححكيلك على مشكلة اتعرضت لها من اسبوع

لاحظت ان العربية سخنت منى و انا فى وسط البلد فى الزحمة .... لاحظت ان عداد الحرارة اترفع شوية عن الطبيعى ... فأخدت بالى ان العربية بتبدأ تسخن عن الطبيعى ... و ده ادانى فرصة انى امشى عليها شوية لغاية لما وجدت مكان مناسب للركن و لفحص العربية

لو مفيش عداد الحرارة ده ... العربية حتفضل تسخن لغاية لما لمبة الحرارة القصوى تنور .. و ده معناه انى اطفى العربية فورا فى اى مكان انا فيه

موقف تانى ظريف جدا ....
طبة من طبب الموتور ضربت ... و ادت الى ان مياه التبريد تتسرب من المحرك و انا ماشى ... عداد الحرارة على شوية .. و وقف قبل المنطقة الحمراء .. و ده معناه ان الدنيا معقولة و لسة مفيش خطر على الموتور ... بس الظاهر ان المياه بدأت تتبخر و مستواها ينزل عن مستوى حساس الحرارة ... فحساس الحرارة كان بيقرى درجة حرارة بخار المياه المتصاعد من كمية المياه القليلة الى فى الموتور !!!

عداد قياش شحن الدينامو ... بعرف منه اخبار شحن الدينامو ايه ... و فى احد المرات .. عرف منه ان سير الدينامو اتقطع و ان الدينامو مش بيشحن
الموضوع تجارى بحت وانا اخليك متصرفش ليه لما ممكن تصرف ؟ واخلى العربية عمرها يطول ليه لما ممكن اقصره ؟ !
سوف اعرض بعض لوحات القياس المتكاملة فى المرفقات

الحزر من ماء الحنفية العادى للردياتير فهو المسبب الاول لتلك المشاكل من اهتراء الردياتير وكيعان الالومنيوم لدورة التبريد وتاءكل طلمبة الماء وطبب المحرك وتمتد المشاكل لسدد كامل حول مسارات التبريد حول الشمايز احزر !!
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg bellon_1091815975_plan_expo_tag_001.jpg‏ (49.5 كيلوبايت, المشاهدات 4)
نوع الملف: jpg dsc02625-34e8efd.jpg‏ (126.6 كيلوبايت, المشاهدات 2)
نوع الملف: jpg k-bigpic.jpg‏ (201.1 كيلوبايت, المشاهدات 2)
نوع الملف: jpg 4img-1277904773.jpg‏ (131.2 كيلوبايت, المشاهدات 3)
نوع الملف: jpg Opel-Senator-2-8-S-729x486-5aa65cda348971d3.jpg‏ (141.7 كيلوبايت, المشاهدات 2)

التعديل الأخير تم بواسطة cars admire ; 26-02-2015 الساعة 02:44 AM