مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   المرور والشهر العقارى (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=89)
-   -   استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82389)

ahmedShafie 23-03-2012 01:35 AM

استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور

السلام عليكم

استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور يعنى انا اشتريت عربيه بعقد مسجل وانا تابع لنفس المرور اللى تابع له صاحب العربيه اللى هوه البائع

هل رقم اللوحات بيبقى زى ما هو نفس الرقم

وحاجه تانيه عاوز اعرفها

الرخصه فيها سنتين لسه ينفع اعمل عقد مسجل بس لا اوقع عليه مشترى لحد ما السنتين يخلصو

وبعد كده ايه المفروض اعمله بعد كده

ahmedShafie 23-03-2012 03:41 AM

رد: استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور

يا جماعه انا قريت موضوع لاخ من منتدى تانى وهذا كلامه

اقتباس:

السلام عليكم
انا قدامي عربية وفيها رخصة سنتين وصاحيها ماسك في سعر معين علي اساس ان السنتين دول مش هدفع انا تمنهم والرخصة هتتنقلي بأسمي عالطول.. وانا اعرف اني لما هنقل ملكية وارخص بأسمي هدخل فحص وادفع ضريبة من اول وجديد

هل انا كدا صح و هدفع الضريبة تاني ولا السنتين هيتنقلوا بأسمي من غير ماادفع حاجة.. والعربية للعلم هنقلها بنفس المرور.

وده كانت رد واحد عليه

اقتباس:

مش هتدفع ضريبة تاني هتدفع ثمن نماذج نقل الملكية وفحص بس في حدود 40 جنيه للسنتين طبعا + العقد المسجل

هل الكلام ده صحيح لان هعمل عقد مسجل للعربيه لنفس المرور والعربيه بها رخصه سنتين نفس حاجة الراجل ده

ارجو التاكيد

ahmedShafie 14-05-2012 12:54 AM

ارجو التاكيد هل الكلام ده صحيح

goudai 18-05-2012 05:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedShafie (المشاركة 638806)
السلام عليكم

استفسار عن نقل ملكية سياره لنفس المرور يعنى انا اشتريت عربيه بعقد مسجل وانا تابع لنفس المرور اللى تابع له صاحب العربيه اللى هوه البائع

هل رقم اللوحات بيبقى زى ما هو نفس الرقم

وحاجه تانيه عاوز اعرفها

الرخصه فيها سنتين لسه ينفع اعمل عقد مسجل بس لا اوقع عليه مشترى لحد ما السنتين يخلصو

وبعد كده ايه المفروض اعمله بعد كده

على ما اذكر ان لو كانت النمر قديمة فطبعا هتتغير بنمر جديدة اما لو كانت العربية معلقة النمر الجديدة فانا لا اعتقد ان الرقم هيتغير وهترخصها بنفس النمر
اما الجزئية بتاعة العقد المسجل فانا مش فاهم حضرتك تقصد ايه تحديدا بس عامة المقصود بالعقد المسجل انه يكون اتسجل فى الشهر العقارى علشان تروح المرور ترخص فالميزة فى العقد المسجل انه بيوفر عليك رسوم التسجيل فى الشهر العقارى ارجو من حضرتك توضيح وضعك اكتر من كدة لان فى خيارات كتير ممكن نتكلم فيها بس المهم ان انت توضح اكتر وتقولنا كل حاجة يعنى انت شارى العربية بتوكيل ولا صاحبها سجلك العقد وان شاء الله نفيدك
تقبل تحياتى

ahmedShafie 22-05-2012 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai (المشاركة 673293)
على ما اذكر ان لو كانت النمر قديمة فطبعا هتتغير بنمر جديدة اما لو كانت العربية معلقة النمر الجديدة فانا لا اعتقد ان الرقم هيتغير وهترخصها بنفس النمر
اما الجزئية بتاعة العقد المسجل فانا مش فاهم حضرتك تقصد ايه تحديدا بس عامة المقصود بالعقد المسجل انه يكون اتسجل فى الشهر العقارى علشان تروح المرور ترخص فالميزة فى العقد المسجل انه بيوفر عليك رسوم التسجيل فى الشهر العقارى ارجو من حضرتك توضيح وضعك اكتر من كدة لان فى خيارات كتير ممكن نتكلم فيها بس المهم ان انت توضح اكتر وتقولنا كل حاجة يعنى انت شارى العربية بتوكيل ولا صاحبها سجلك العقد وان شاء الله نفيدك
تقبل تحياتى

خليك معايا يا صاحبى

صاحب العربيه هيسجلى بعقد مسجل فى الشهر العقارى وانا وهوه من منطقه واحده
والعربيه مرخصه بها سنتين

السؤال هل لما اروح المرور علشان اعمل رخصة العربيه بأسمى هخش فحص وارخص العربيه من تانى ولا ايه

وعلى فكره انا من البحيره وتحديدا تابع لمروركوم حماده ونمر العربيات الملاكى لسه متغيرتش للجديده كله نمر قديمه

الساعة الآن 03:24 PM.