مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ﻻنوس (دايو - شيفروليه) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=153)
-   -   العريبه ضعيفه فى السحب (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=56751)

ms8 21-05-2011 04:45 AM

العريبه ضعيفه فى السحب

السلام عليكم
انا معايا جوليت 99 عامله حوالى 104000 تقريبا
المهم العريبه ضعيفه فى السحب
كمان العريبه اخرها 160 مش عايز تزيد عن كده بيكون rbm على 4.5 تقريبا او اكتر بشويه
وكمان فى رجه فى الموتر وانا طالع بالعريبه
ساعات ببتاخر لما تدور حتى لو العريبه سخونه
امبارح بس كنت راجع من مشوار حوالى 400 كيلو وليقت لمبه ck نورت و بتطفى على طول كام مره كده وكنت ماشى على 160 او 120
بالعلم انا غيرت البوجيهات - فلتر الهوا - سير الكاتينه - فلتر بنزين - نظفت الرشاشات اكتر من مرة وعلى بحط منظف اللى بيتحط على البنزين اغلى نوع موجود فى محطه الواطنيه - بحط بنزين 92 على طول العريبه مش بتقل عن نص التانك
انا مش عارف اعمل ايه
بفكر اروح ليه مركزالصيانه بتاع الجيش او اروح التوكيل
اسف جدا للاطاله

طارق ابوذيد 21-05-2011 04:49 AM

رد: العريبه ضعيفه فى السحب

اخى الكريم غير الدسك والاستوانه وان شاء الله السياره تعود افضل من الاول والله يوفقق

AbOnOrA 21-05-2011 05:37 AM

مممممممممم موضوعك صعب

بص اولاً السحب حاجة والسرعة القصوى حاجة تانية اعتقد كلامك عن السرعة القصوى وانها مبتعديش 160 مش السحب

طيب انت ازاى بتجمع ال 160 دول يعنى بتنقل الغيارات على كام ؟؟
علشان انت لو عايز تجمع سرعة عاليه هتحتاج تحرق على الغيارات شوية وخاصة الرابع ومتجيبش الخامس ده الا قبل ما تخش فى الرد زون

طبعاً اتجاه الهواء ومقاس الكاوتش ورسمته وحاجات كتير ممكن تكون تافهه بس تأثر فى انك تجمع السرعة القصوى

انا لو المشكلة فى السحب ( التسارع) فديه ممكن الاسطوانة والديسك يكونو السبب طالماً انت راجعت على الكهرباء ومنظومة الاشتعال والحقن

حاجة اخيرة

متستخدمش منظف الرشاشات بكثره . وتستخدمة حسب التعليمات المحددة ... وبعد استخدامة تغير فلتر البنزين لان الرواسب اللى هيلمها هتتجمل فى فلتر البنزين

انا عادة قبل تغيير الزيت بجيب المنظف احطه مع التفويلة واجرى واحرق بيه وارجع اسقط الزيت وفلاتر زيت وبنزين
كمان الاضافات بتاعة التنظيف ديه عن تجربه بحس انها بتكتم المكنه طول ما هى فى البنزين

محمود زيزوو 21-05-2011 02:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa (المشاركة 434577)
مممممممممم موضوعك صعب

بص اولاً السحب حاجة والسرعة القصوى حاجة تانية اعتقد كلامك عن السرعة القصوى وانها مبتعديش 160 مش السحب

طيب انت ازاى بتجمع ال 160 دول يعنى بتنقل الغيارات على كام ؟؟
علشان انت لو عايز تجمع سرعة عاليه هتحتاج تحرق على الغيارات شوية وخاصة الرابع ومتجيبش الخامس ده الا قبل ما تخش فى الرد زون

طبعاً اتجاه الهواء ومقاس الكاوتش ورسمته وحاجات كتير ممكن تكون تافهه بس تأثر فى انك تجمع السرعة القصوى

انا لو المشكلة فى السحب ( التسارع) فديه ممكن الاسطوانة والديسك يكونو السبب طالماً انت راجعت على الكهرباء ومنظومة الاشتعال والحقن

حاجة اخيرة

متستخدمش منظف الرشاشات بكثره . وتستخدمة حسب التعليمات المحددة ... وبعد استخدامة تغير فلتر البنزين لان الرواسب اللى هيلمها هتتجمل فى فلتر البنزين

انا عادة قبل تغيير الزيت بجيب المنظف احطه مع التفويلة واجرى واحرق بيه وارجع اسقط الزيت وفلاتر زيت وبنزين
كمان الاضافات بتاعة التنظيف ديه عن تجربه بحس انها بتكتم المكنه طول ما هى فى البنزين

كلام منطقى جدا وشكرا

الساعة الآن 09:16 AM.