مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   ارجو الافاده الافضل بين فيرنا ونوبيرا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=136552)

elzagawee123 06-02-2015 10:52 PM

ارجو الافاده الافضل بين فيرنا ونوبيرا

انا عايز اعرف الفرق بينهم وافضل سنه صنع وايهم افضل سعر فى قطع الغيار والاتوماتيك افضل ولا المانيول فى السيارتين لانى احب الاتوماتيك ولاكن هناك سيارات المانيول افضل ولا لاتفرق بينهم

nktis 06-02-2015 11:08 PM

رد: ارجو الافاده الافضل بين فيرنا ونوبيرا

النوبيرا تبعد عن الاوتوماتيك فيها مشاكله و صيانته كتيره انما مانيوال زي الفل .
عيب النوبيرا عامه ان وزن العربيه تقيل علي العفشه لذلك كل 3 شهور لو بتسافر و تتحرك كتير تشيك عليها و علي المقصات تحديدا .
النوبيرا منها مصري و كوري و اورولبي و اختلافاتهم بسيطه بس كتقفيل افضل الاوربي بريميوم تكيفها تاتش و التابلوه ابانوس و في الاخر كلهم زي بعض لاني ركبت المصري معايا مانيوال و البريميوم و محستش بفرق غير التكييف .
برده يقال .؟!. من عيوب التوبيرا و انا لم الاحظه و جربتها كذا مره و شكلها افتاكسه و هي ان فراملها ضعيفه .

الفيرنا مش هافيدك قوي فيها و الاوتوماتيك فيها كويس مشفتش حد اشتكي منه , عيبها ان العربيه خفيفه لذلك بيقولوا بلاش تعدي 120 كيلو

mr_astra 06-02-2015 11:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis (المشاركة 1000773)
النوبيرا تبعد عن الاوتوماتيك فيها مشاكله و صيانته كتيره انما مانيوال زي الفل .
عيب النوبيرا عامه ان وزن العربيه تقيل علي العفشه لذلك كل 3 شهور لو بتسافر و تتحرك كتير تشيك عليها و علي المقصات تحديدا .
النوبيرا منها مصري و كوري و اورولبي و اختلافاتهم بسيطه بس كتقفيل افضل الاوربي بريميوم تكيفها تاتش و التابلوه ابانوس و في الاخر كلهم زي بعض لاني ركبت المصري معايا مانيوال و البريميوم و محستش بفرق غير التكييف .
برده يقال .؟!. من عيوب التوبيرا و انا لم الاحظه و جربتها كذا مره و شكلها افتاكسه و هي ان فراملها ضعيفه .

الفيرنا مش هافيدك قوي فيها و الاوتوماتيك فيها كويس مشفتش حد اشتكي منه , عيبها ان العربيه خفيفه لذلك بيقولوا بلاش تعدي 120 كيلو

الله ينور عليك رد كافى ووافي بس انا مختلف معاك شوية فى موضوع الاوتو فى النوبيرا ،،،،،بحس انة كويس وما فيش المشاكل بالحجم دة فية ،،،،وبعدين سعرة زهيد جداااااااااا

اما الفيرنا عربية فى المجمل كويسة لو مش بتسافر ،،،،، لو هتسافر كتير عاوزة شوية شغل فى العفشة عشان تبقى حلوة فى السفر انما موتورها فعلا يتدرس بيجر الماتريكس كويس جدا فما بالك فى الفيرنا هايبقى عامل ازاى !!!!!

والفيرنا فى الاوتو زى الفل وحلاوتها او تحس بيها فى وسط البلد عشان تسارعها جميل جدا

elzagawee123 06-02-2015 11:55 PM

انا بصراحه ركبت الفيران المانيول وكانت فعلا خفيفه والفرامل مكنتش قد كده بس انا حابب عربيه تكون شديده والسفر هايكون كتير جداااااااااا بصراحه انا متعود على كده انا فى البلد الى فيها ممكن امشى 950 كيلو فى يوم رايح جى يعنى بالنسبه ليه السفر بتاع مصر عادى والمشكله الاكبر ان ناس كتير ترشح الفيرنا عن النوبيرا وانا مش عارف طيب واسعار قطع الغيار زاى بعض تقريبا ولا وبالنسبه للنوبيرا افضل موديل سنه فيها كان موديل سنه كم

nktis 07-02-2015 12:23 AM

اقتباس:

الله ينور عليك رد كافى ووافي بس انا مختلف معاك شوية فى موضوع الاوتو فى النوبيرا ،،،،،بحس انة كويس وما فيش المشاكل بالحجم دة فية ،،،،وبعدين سعرة زهيد جداااااااااا
فعلا بس في المصري اللي اقصده مشاكله انما الاوروبي تمام التمام و مش فاكر يقلك المصري اعطاله عشان واير مش كهرباء زي الاوربي حاجه كدا , و عامه انا شخصيا مع الراي القائل متركبش اتوماتيك غير يباني و الماني .

الساعة الآن 12:02 AM.