مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ﻻنوس (دايو - شيفروليه) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=153)
-   -   هل الاعراض دي طبيعية ام لا ؟ (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=104856)

wassof 18-12-2012 04:19 PM

هل الاعراض دي طبيعية ام لا ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كنت عايز استفسر علي شويه حجات عندي في ماتور الدايو
انا في مرة الصبح بدري شغلت العربية وكانت بتطلع بخار ولما دوست بنزين جامد كانت بتطلع بي كسافة المهم الوسواس عندي اشتغل المهم في مرة والعربية وهيا سخنة وديرة فتحت غطاء الزيت لحظت الاتي في زي ريحه العادم الفايظ ومافيش زيت بينكب برة الماتور خالص بس من جوه تشوفة عامل زي الرزاز ومابيطلعش بره خالص
هل ده طبيعي ؟؟؟؟
المهم انا بقالي فترة شامم ريحة العادم ني من الشكمان فاقررت انظف الانجكشن وجبت منظف الانجكشن وجبت wd4الي بيشيل الصداء اول حاجه خلعت الخرطوم كامل بتاع علبة الماف وفي الخرطوم ده لقيت خرطوم وصل منه لماتور فيه زي زي جوة ناشف المهم جبت بتاع الصداء وقعدت ارشه في الخرطوم من الداخل ونظفتة جيدآآ ونظفت الانجكشن والعربية مبطلة ودورتها وطلعت شوية دخان كوكتيل لغاية لما ظبطط وبعدين مابقاش في اي دخان غير دخان اسود مع تزويد البنزين
هل كل الاعراض دي طبيعية ولا كده الماتور فيه حاجة ؟؟؟
وكمان انا عايز اعرف ازاي اعرف ان العربية دي عايزة تغير جلد صبابات ؟؟؟
هل انا موسوس ولا في مشكلة عندي ؟

Hisham.Elgazzar 18-12-2012 04:42 PM

رد: هل الاعراض دي طبيعية ام لا ؟

جلد الصبابات يعمل دخنة بيضا خفيفة
البوابة ليها اسبراى خاااص وإحذر استخدام اى نوع تانى
الرشاشات لو بتسيل بتعمل دخنة سودا وطبعا لو الموبينة ضعيفة البوجيهات كمان ممكن تكون وحشة
العربية فى السلانسية ضغط الزيت مش هيرمى لبرة لكن ياريت ماتفكش الغطا واهم حاجة مستوى الزيت يكون مظبوط وخلاص
الدبليو دى 40 ماينفعش تنضف بيه الخراطيم لأنه مش بيدوب القطران اللى فيها واغسل بالبنزين او التنر وركبهم بعد ماينشفوا
ولو مواسير كاوتش نشفت شققت غيرها ضرورى

eng/walaaeldeen 18-12-2012 09:18 PM

السلام عليكم
هي العربيه موديل كام وعامله كام كيلو
وهل الدخانه في الصيف ولا في الشتاء ولا في الأثنين
والله المستعان

wassof 18-12-2012 10:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar (المشاركة 817247)
جلد الصبابات يعمل دخنة بيضا خفيفة
البوابة ليها اسبراى خاااص وإحذر استخدام اى نوع تانى
الرشاشات لو بتسيل بتعمل دخنة سودا وطبعا لو الموبينة ضعيفة البوجيهات كمان ممكن تكون وحشة
العربية فى السلانسية ضغط الزيت مش هيرمى لبرة لكن ياريت ماتفكش الغطا واهم حاجة مستوى الزيت يكون مظبوط وخلاص
الدبليو دى 40 ماينفعش تنضف بيه الخراطيم لأنه مش بيدوب القطران اللى فيها واغسل بالبنزين او التنر وركبهم بعد ماينشفوا
ولو مواسير كاوتش نشفت شققت غيرها ضرورى

بس 40 بجد لما نظفت بيه الكوتش نزل كل الزيت الي فيها ونظفها حلو جدآآآ
وعن تجربة وانا فعلآ نظفت البوابه بي منظف انجكشن مش فاكر اسمه بس الي هو مرسوم عليه رسمة تور

wassof 18-12-2012 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen (المشاركة 817397)
السلام عليكم
هي العربيه موديل كام وعامله كام كيلو
وهل الدخانه في الصيف ولا في الشتاء ولا في الأثنين
والله المستعان

العربية موديل 2005
وعاملة 100 وكسور
الدخنة في الشتاء انا لسه جيبها في الشتاء وكمان الدخنة بتكون في الصبح او في لليل في السقعة

الساعة الآن 02:32 AM.