مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   رينو لوجان Logan (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   لوجان أم سانديرو - أفيدونى أفادكم الله (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=100318)

cooltarroka 17-10-2012 04:54 AM

لوجان أم سانديرو - أفيدونى أفادكم الله

السلام عليكم على الأعضاء المميزين
ان شاء الله انا ناوى أشترى لوجان أو سانديرو الفترة دى - أنا محتار بين الاتنين ومش عارف أقرر الصراحه لأنى ماليش أوى فى العربيات و أول مرة أشترة زيرو فياريت لو تفيدونى فى النقط دى :
* ايه الفرق بين لوجان و سانديرو ، أنا كنت فاكر ان شنطه اللوجان أكبر بس سألت فى الوكيل محمد عزت وقاللى ان الشنطتين زى بعض بالظبط مش عارف ازاى ، و هل فيه اى فرق تانى بين العربيتين
* أنا كنت محتار بين المانوال والاوتوماتيك فى الاتنين ، بس الى حد ما مائل للاوتوماتيك عشان اسهل وكده ، فهل اختيارى موفق ام لا , وعلى فكرة الفرق بين الوتوماتيك فى العربيتين الف جنيه بس
*لو هشترى اشترى من التوكيل وللا موزعين زى محمد عزت والطارق وكده
* هل فيه مشاكل فى الاوتوماتيك مش موجوده فى المانوال للعربيتين

معلش طولت عليكم بس الواحد ماصدق رسى على عربيه بعد مشوار طويل من المقارنااااات :w6w2005041122053268
تحياتى

lolo234 17-10-2012 02:35 PM

رد: لوجان أم سانديرو - أفيدونى أفادكم الله

الاثنيين احسن من بعض اهم حاجة شوف انت مايل للسيدان او الهاتشباك وطبعا الاوتوماتيك اريح بكثير من المانوال
الف مبروك مقدما

4BY4

ayman_kamal 17-10-2012 04:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cooltarroka (المشاركة 779579)
السلام عليكم على الأعضاء المميزين
ان شاء الله انا ناوى أشترى لوجان أو سانديرو الفترة دى - أنا محتار بين الاتنين ومش عارف أقرر الصراحه لأنى ماليش أوى فى العربيات و أول مرة أشترة زيرو فياريت لو تفيدونى فى النقط دى :
* ايه الفرق بين لوجان و سانديرو ، أنا كنت فاكر ان شنطه اللوجان أكبر بس سألت فى الوكيل محمد عزت وقاللى ان الشنطتين زى بعض بالظبط مش عارف ازاى ، و هل فيه اى فرق تانى بين العربيتين
* أنا كنت محتار بين المانوال والاوتوماتيك فى الاتنين ، بس الى حد ما مائل للاوتوماتيك عشان اسهل وكده ، فهل اختيارى موفق ام لا , وعلى فكرة الفرق بين الوتوماتيك فى العربيتين الف جنيه بس
*لو هشترى اشترى من التوكيل وللا موزعين زى محمد عزت والطارق وكده
* هل فيه مشاكل فى الاوتوماتيك مش موجوده فى المانوال للعربيتين

معلش طولت عليكم بس الواحد ماصدق رسى على عربيه بعد مشوار طويل من المقارنااااات :w6w2005041122053268
تحياتى

الفرق بين لوجان و سانديرو سيدان ولا هاتشباك ده كل الموضوع و الشكل الخارجي في الاتنين كمان شنطة اللوجان اكبر من السانديرو غير كده مافيش فرق بين الاتنين لا مواتير ولا عفشة و لا صالون و لاغيره
موتور الاتو مختلف عن موتور المانيوال.. المانيوال 8 صباب و كامة واحدة ده 16 صباب 2 كامة
الاتو احسن طبعا خصوصي لو غالبية وقتك جوه مدينة زي القاهرة او اسكندرية
اشترى من التوكيل لو عايز تاخد بالسعر الرسمي بس في فترة انتظار ممكن تدخل في 3 شهور و ممكن اكتر و من الموزعين لو عايزتسليم سريع بس في اوفر برايس و انت و شطارتك فيه

cooltarroka 17-10-2012 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo234 (المشاركة 779731)
الاثنيين احسن من بعض اهم حاجة شوف انت مايل للسيدان او الهاتشباك وطبعا الاوتوماتيك اريح بكثير من المانوال
الف مبروك مقدما

4BY4

الله يبارك فيك مقدما يا أستاذنا :)
وانا لسه بفكر وكذا حد قاللى ان الفرق ان شنطه اللوجان اوسع بس , ربنا يجيب اللى فيه الخير بقى .

M.TONSY 17-10-2012 09:46 PM

السناديرو شكلها احلى واعلى انما الموتور والفتيس واحد فى الاتنين

الساعة الآن 01:34 PM.