مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82946)

نصرالدين حلمى 16-05-2012 06:19 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

من غير تفكير نصيحة هات الزيرو

محمد اشرف 16-05-2012 08:29 PM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KHLED (المشاركة 668973)
السلام عليكم جميعا ايها الاخوة الافاضل انا بقالى 5 ايام ابحث في تعليقات الاعضاء ما بين مقارنات واسفسارات لما دماغى باظة ارجوكم افيدونى اريد شراء سيارة تكون قوية ورسية وتجمع بين الرفاهية والشكل الرياضى وقطع غيار متوفرة وفى متناول الجميع وتكون اتوماتك لسبب اعاقة فى القدم وهتكون قسط لانسر شارك انا معجب بيها كسيارة وتعليقات الاخوة الافاضل كثيرة فيها ناس بتقول حلوة وفية بيقول وحشة ارجوا الافادة عنها بكل التفاصيل عن تجربة عشان انا مش مستحمل اي خطوة اخطيها غلط لظروف كثيرة وبلاش البومة ارجوا ترشيح سيارة بهذة المواصفات كسر زيرو واسف على الاطالة وانتظر ردودكم الكريمة

الشارك عربيه جميله ورياضيه جدا جدا وشكلها وكمالياتها تحفه وقويه واحلى من البومه كثير جدا واتكل على الله وهتها ومظنش انك هتندم فيها :fun_36_3_16[1]:

محمد اشرف 16-05-2012 08:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FADALY25 (المشاركة 669633)
السلام عليكم جميعا
انا بصراحه محتار بين التويوتا فرنتشير والكابتيفا فبماذا تنصحوني وليه؟

الصراحه انا الفورتنشر مركبتهاش بس شوفت اعلانات كثيره جدا فى الجرايد والمجلات وعل النت بس الكابتيفا ركبتها عربيه تحفه فوق الوصف مش هقدر اقول كلمه وحده اكثر من كده على الكابتيفا عشان هى عربيه باختصار فيها اوبشن رفاهيه كثير جدا اما الفورتنشر الصراحه هحاول اروح اشوفها

تحياتى................... .:fun_36_3_16[1]:

محمد اشرف 16-05-2012 08:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sameh taha (المشاركة 669976)
:fun_36_3_11[1]:
الف شكر على سرعة الرد والاقتراحات المميزة
لكن انا كده بقيت محتار تانى بين الافانزا اللى هى مش موجودة غير فى مصر انا مشوفتهاش فى السعودية ومعنديش فكرة عنها وازاى تويوتا تنزل حاجة فى مصر افضل من السعودية اكبر مستخدم للسيارات التويوتا فى العالم مش ده يعطى شوية شك فى العربية ومحتار فى الداستر كمان خاصة انى بحثت فى المنتدى وشوفت نها مميزة فى نفس فئتها السعرية ولم تذكر حضرتك عيوب او مميزات فيها انا عارف مميزات التويوتا الجبارة لانى باستعلها حاليا لكن الافانزا مشوفتهاش وعندى قلق من الكورى يمكن من الصاج الخفيف والكلام ده والاتزان ووسائل الامان مش عارف بس بشوف الكيا والهونداى اليومين دول ماليين الشوارع فى السعودية بس ارجع واقول ده لانها رخيصة وعض السعوديين اليوم اصبحوا من الفقراء ويعانوا من البطالة مثلنا فى مصرجايز اكون غلطان بس من 5 سنين ركبت اكسنت محسيتش بيها خالص كانت سيارتى عطلانة واستأجرتها حاجة خفيفة ومبلاقيهاش فى الزنقة لما اكون مستعجل ومش مطمنلها فى التوقف
وهل لديك معلومة عن فرق الراحة فى السفر بين الداستر والافانزا انا سألت هنا فى جده عن الداستر بس اللى بتنزل هنا فى افضلية الخليج 2000 سي سي "الجمارك " طبعا اتفحت فى الجمارك لكن فى مصر 1600

بص حضرتك انا هقول لحضرتك بالترتيب الى انا عن نفسى حببهم اكثر

1- الكارينز يا خليجى ياما اعلى فئه وكيل
2- الداستر عيبها الوحيد ان اوبشنها عاديه مفهاش الرفاهيه الزياده يعنى مثلا مفهاش كراسى جلد ولا تكيف تاتش ولا تكيف خلفى على حجما وكاسيت عادى جدا جدا ومفهاش فتخة سقف يعنى الى هى الحجات دى

3- الافانزا وقول لحضراك ليه بئه النمره الاخيره مبينهم لان العربيه فيها عيب مش حلو خالص فى الشكل الجديد والقديم ان السياره رفيعه جدا جدا وعاليه جدا فى نفس الوقت وده معناه ان العربيه مش ثابته نهائى على الطرق السريعه وممكن تقلب بسرعه لو ماشى بسرعه عاليه

واتمنى اكون افدتك واى استفسار اخر انا تحت امرك:fun_36_3_16[1]:

محمد اشرف 16-05-2012 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YOUNG DR.M (المشاركة 671167)
Duster wala terios wala grand vitara?

شيل الفيتارا من الموضوع غاليه على الفاضى و 2 باب بس والداستر احلى شكلا وحجما اما التيريوس احلى كماليات وارشحلك الداستر

الساعة الآن 06:48 AM.