مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   BYD (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=129)
-   -   انا فى حالة انعدام وزن ارجوكم (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=62989)

AbOnOrA 13-07-2011 07:53 PM

رد: انا فى حالة انعدام وزن ارجوكم

خلاص يا شباب اهدو ديه راحت ولا جت شوية صاج ومش مستاهلة حدة الاختلاف ديه

بالنسبة للاستاذ الكريم صاحب المشاركة الاولى والاستفسار

حضرتك محددش من اولوياتك غير العامل الاقتصادى على اعتبار ان حضرتك مسافر قريب واكيد عايز حاجة سعرها كويس اعادة البيع كويسة ومتخسرش ومصاريف التشغيل فى السنين الاولى متبقاش كبيرة

كل ده يخلى الخيار الامثل العربيات الكورى ( هيونداى - دايو ) وابعد عن الشيفرولية

مراكز خدمة فى كل مكان وعربيات محفوظة
ماسكة سعر واعادة البيع سهلة وسريعة
مصاريف التشغيل عموماً ارخص من الفئات الاعلى او اللوجان او حتى الصينى

لكن ينقصها الامكانيات وبعض من الاناقة والتميز

لو حضرتك الامكانيات والتميز اولوية مضافة بالنسبالك يبقى ممكن تفكر فى الصينى او فى اللوجان او الماليزى
كماليات اكثر وتميز اكتر بس عايزة واحد استخدامة اقل وربنا يكفيه شر الحوادث واحنا جميعا

نصيحة تانية انك تحاول تشوف حاجة كسر زيرو مش زيرو
انا لو مكانك بالمبلغ ده اجيب حاجة كسر زيرو فئه اعلى من اللوجان والبى واى دى وتبقى بحالة الزيرو واوفر وارخص ومش هتخسر فيها باذن الله كتير يمكن تكسب

استخير واسترشد بكل الاراء واتمنالك التوفيق فى اختيارك

emad habib700 13-07-2011 08:55 PM

:129E17~143::129E17~143:: fun_10_9_206[1]::soccer_372::08da300846c 84943ae1:08da300846c84943 ae1AHLNWSHALNAHLNWSHALN

MOUSTAFA_SAAD 13-07-2011 11:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Ahmed Wagdy (المشاركة 475353)
انا رأيي المتواضع احسن فئه في ال 70 الف هي لوجان الفل اوبشن سوقها تقريبا بقي زي الانوس و الفيرنا
و لو مش عايز تخسر بعد 3 سنين لان في كلا الحالات حتخسر بتاع 15 ~ 20 الف في خلال ال 3 سنوات
عندك 3 عربيات مستعمل
1- تويوتا ياريس 2007 او 2008
2-هيونداي النترا 2005 او 2006
3-لانسر او 2005 او 2006

lonedoctor 13-07-2011 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا (المشاركة 475831)
الاخ الحبيب / lonedoctor
بعد التحيه....
انا بأعتذر لحضرتك اذا كان موضوعى تسبب لك فى اى زعل او نرفزة وانا ان كنت اعرف ان اى فرد من اعضاء المنتدى هايكون مجرد متضايق او متوتر أوحصل عنده سؤ فهم من مداخله اخ اخــر ما كنت عرضت الموضوع على الاطلاق .
وللمرة الثانيه لجميع الاحبه من شارك ومن مجرد مر مرور كريم على الموضوع انا بأعتذر للجميع على الرغم من انى ممكن اكون اكبركم سنا فانا على المعاش ياشباب ورجاء يكون بالكم طويل على بعض وان الاختلاف فى الرأى لايفسد للود قضيه.
تحياتى للجميع

لك كل تقديرى واحترامى ودعائى لك بالتوفيق فيما تريده وتطمح اليه

Eng.Ahmed Wagdy 14-07-2011 02:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor :اصبح تحدى وجدال من اجل الجدال
اولا الجدل انت اللي نشأه من البدايه لما كتبت اسعار قطع غيار اللوجان و BYD المعلن عنها من الجرايد لمجرد مساعده صاحب الموضوع و دخلت انت وقولت (مقولتش ليه علي الكابلن ب7000 و عربيه بتكنولوجيا قديمة و في الأخر حاطت :110105~127:) ساعتها رديت عليك برد محترم وانت بعدها كتبت (شكوي اصحاب اللوجان و واحد غلبان عمل حدثه و كاتب اسعار غير صحيحه بالمره) انت مش متأكد من مصدرك متكتبوش مره فانوس ب 650 و مره ب 1500 يعني حتي مش باصص انت بتنقل ايه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor :زى اللى بيقول انه موتور ال بى واى دى موتور مجهول وغير معروف الا فى مصر وطبعا دى عبارة كوميدية جدا لا يصدقها عاقل
انا قولت شركة مش معروفه غير في مصر و طبعا في الصين وبعدين الكوميدي فعلا شكل العربيه من ادام تويوتا كورولا و من ورا Honda Fit علي فكره الكلام ده ويكيبديا و كمان انت بتقول موتور ميتسوبيشي يعني ضربوها في الخلاط طلعت BYD :36_2_16:

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor :واخيرا انا لن اشترك فى اى جدل عقيم
انت معندكش روح الحوار و كل مشاركاتك بتأفش علي الأدامك بأسلوب غير حضاري زي جمله ( الأخ اللي كاتب و عبارة كوميدية جدا لا يصدقها عاقل ) اسلوب متدني في الحديث وانا لا يشرفني ان اكمل الحديث بهذا المستوي

الساعة الآن 07:11 PM.