مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   BYD (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=129)
-   -   انا فى حالة انعدام وزن ارجوكم (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=62989)

lonedoctor 12-07-2011 11:22 PM

رد: انا فى حالة انعدام وزن ارجوكم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيا سيفيا (المشاركة 475225)
الى جميع اعضاء المنتدى....
تحيه طيبه ...
ياجماعه اصبحت فى حيرة شديده انا كنت استقريت تقريبا على شراء العربيه الـ
BYD . ولكنى ترددت كثيرا بعد ذلك نظرا لتضارب اراء اعضاء المنتدى حول العربيات الصينى ومدى جودتها وايضا سعر اعادة البيع الذى ينخفض كثيرا لو فكرت انك تبيعها بعد ثلاث سنوات مثلا وهى المدة الفعليه اللى سوف اقتنى فيها العربيه لاننى تقريبا سوف اسافر للخارج للهجرة فى غضون ثلاث سنوات . فبرجاء من له سابق تجربه عن السيارة عرض تجربته بكل امانه لاننى سوف اعتبر كلامه رد نهائى على حيرتى وايضا من له رأى اخر مافيش مانع من عرضه علما بان المبلغ المتاح لشراء سيارة فى حدود 70000 جم . ولكم منى جزيل الشكر

لا يوجد تضارب بالاراء بخصوص السيارة بى واى دى على الاطلاق وانما اجمع الاعضاء من ملاك السيارة على جودتها وقلة اعطالها وسعر اعادة بيعها لا ينخفض كثيرا كما تعتقد ويمكنك السؤال عن اسعار المستعمل منها سواء فى المواقع التى تعرض سيارات للبيع او فى سوق السيارات وكل ما يشاع عنها انما من اناس لا علاقة لهم بالسيارة اصلا ولا يمتلكوها ولم يجربوها وانما بعضهم اما حاقدين من توكيلات منافسة او ناس عندهم حساسية من الصينى ومصابين بعقدة نفسية بالعقل الباطن وانا اتكلم معك هذا الكلام واعلم ما قول اخى الكريم فانا امتلك السيارة بى واى دى موديل 2011 مانيوال وعندى تويوتا كورولا 2010 فول اوبشن واقولها لك بكل ثقة لا يوجد وجه للمقارنة بين الفيرنا والاكسينت وبين البى واى دى لا فى الامكانيات ولا الثبات ولا جودة المكونات فتوكل على الله واستخير واشتريها ولن تندم
واى سؤال انا فى الخدمة
تقبل تحياتى

Eng.Ahmed Wagdy 13-07-2011 12:57 AM

انا رأيي المتواضع احسن فئه في ال 70 الف هي لوجان الفل اوبشن سوقها تقريبا بقي زي الانوس و الفيرنا
و لو مش عايز تخسر بعد 3 سنين لان في كلا الحالات حتخسر بتاع 15 ~ 20 الف في خلال ال 3 سنوات
عندك 3 عربيات مستعمل
1- تويوتا ياريس 2007 او 2008
2-هيونداي النترا 2005 او 2006
3-لانسر او 2005 او 2006

shanghai 13-07-2011 01:07 AM

اسمح لى وعلى اعتبار دى اول مشاركة لى،
فى حدود المبلغ اللى مع حضرتك حاول تزود سنه صغيره وتجيب افيو، السيارة الافيو رائعة بمعنى الكلمة ، انا معايا فيرنا بس لما بركب الافيو بحس انى راكب عربية ممتازة، تحياتى لحضرتك

كيا سيفيا 13-07-2011 01:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor (المشاركة 475304)
لا يوجد تضارب بالاراء بخصوص السيارة بى واى دى على الاطلاق وانما اجمع الاعضاء من ملاك السيارة على جودتها وقلة اعطالها وسعر اعادة بيعها لا ينخفض كثيرا كما تعتقد ويمكنك السؤال عن اسعار المستعمل منها سواء فى المواقع التى تعرض سيارات للبيع او فى سوق السيارات وكل ما يشاع عنها انما من اناس لا علاقة لهم بالسيارة اصلا ولا يمتلكوها ولم يجربوها وانما بعضهم اما حاقدين من توكيلات منافسة او ناس عندهم حساسية من الصينى ومصابين بعقدة نفسية بالعقل الباطن وانا اتكلم معك هذا الكلام واعلم ما قول اخى الكريم فانا امتلك السيارة بى واى دى موديل 2011 مانيوال وعندى تويوتا كورولا 2010 فول اوبشن واقولها لك بكل ثقة لا يوجد وجه للمقارنة بين الفيرنا والاكسينت وبين البى واى دى لا فى الامكانيات ولا الثبات ولا جودة المكونات فتوكل على الله واستخير واشتريها ولن تندم
واى سؤال انا فى الخدمة
تقبل تحياتى

استاذ / lonedoctor
اشكر حضرتك لمرورك الكريم وبما ان حضرتك عرضت خدماتك فلى بعض الاستفسارات البسيطه بما انك لديك العربيه :
اولا : هل العربيه بمرور الوقت لازالت تحتفظ بشكلها الجمالى ؟
ثانيا : المشاكل الشائعه للاستخدام ووسائل حلها فى التوكيل هل بسيطه ام هناك معوقات ؟
ثالثا : مستوى الخدمه فى التوكيل وطريقة معاملة العميل ؟
رابعا : هل مصاريف الصيانه الدوريه معقوله ام مغالى فيها ؟
وارجو الا اكون اثقلت على حضرتك
وتقبل تحياتى

ابوشروق 13-07-2011 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair (المشاركة 475227)
طالما حضرتك في دماغك موضوع بيعها بعد 3 سنين يبقي خليك في الفيرنا او الانوس

أفضل رائى بالنسبه لأعادة البيع

الساعة الآن 10:29 AM.