مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Corolla (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=227)
-   -   تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97457)

Toyota Corolla 10-09-2012 11:34 PM

تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم أخوتى الأعضاء، :THE_PR~18:

طبعا زى ماهو باين من العنوان أنا غيرت الزيت اللى قعد فى العربية 33 ألف كم مع إنه معدنى يا متعلمين يا بتوع المدارس على رأى سعيد صالح :smileW4:وده ناتج عن إقتناعى بموضوع كذبة ضرورة تغيير الزيت وتأكدت فعلا من صحته و إنه مفيش حاجة اسمها زيت يقعد 3 ألاف كم و 8 ألاف و الكلام الفاضى بتاع التوكيل اللى عمرى ما اتعاملت معاه ده مع العلم إن ناس كتير قالولى على الزيت بتاعى مفروض أغيره بعد 8 ألاف و قد قمت بتغييره فى المره الأولى بعد 13 ألف و نزل زى الفل و زى مايكون زيت جديد بكامل لزوجته اترمى فى الأرض وندمت.

بس قررت مقعدهوش الفتره ديه تانى هخليها 20 أو 25 ألف كم و العربية الان عامله 55 ألف كم ، الزيت هو Misr1 معدنى SL API 20w-50 من إنتاج مصر للبترول ،الصراحة الزيت ده بتستعمله منذ قديم الأزل و مازلت أستعمله لجودته الفائقة ،و غيرت فلتر الزيت معاه لثانى مره.

المهم بعد الزيت ما نزل لقيته أسود من السواد و ده شئ طبيعى عشان الحرق و كان لسه فيه بعض اللزوجه و الميكانيكى قالى الزيت كان ناقص كتير من الموتور بس أنا كنت قايلوا يخزنلى الزيت القديم فى الجركن و هو 4 لتر و لما بصيت عليه لقيته مليان أكثر من 3/4 فاستغربت وقولت زيت ايه ده اللى كان ناقص و لحد قبليها بيوم واحد العربية كانت ماشيه 170 و صوت الماتور كان ناعم ومحستش بأى حاجة خارقة للعادة.

بس أنا لاحظت حاجة إن عداد الRpm و العربية واقفه بيفضل طالع نازل على الشرطة بتاعت ال1 و مبيزدش عنها مع إنه قبل تغيير الزيت كان بيطلع وينزل عليها و بدون ما يقل عن الشرطه بتاعت 1 و عموما هى مش مشكله :waving: .

محمدصلاح القاضى 10-09-2012 11:47 PM

رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

مبرووووووووك يا باشا
وانا بحب الناس اللى قلبها جامد
وياريت تقولى تمن الزيت دا كام بالظبط ؟؟

Toyota Corolla 10-09-2012 11:58 PM

رد: تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى (المشاركة 757901)
مبرووووووووك يا باشا
وانا بحب الناس اللى قلبها جامد
وياريت تقولى تمن الزيت دا كام بالظبط ؟؟

ههههه الله يبارك فيك :CHUBBY~36:
ماهو أنا لقيت اللى هنا محسسين على عربياتهم و ملتزمين بتعليمات التوكيل قولت أجرب بنفسى و فعلا نجحت التجربة و الزيت ده سعره 95 ج الجركن 4 لتر بس حقيقى ممتاز جدا .:fun_36_3_16[1]:

I.ABUBAKR 11-09-2012 02:19 AM

زيت معدني
وتشغله 33 الف كم

:sycho26:

منك لله يا ظالم

mhamdy75 11-09-2012 05:25 AM

ربنا يحميك ويحمى العربية

أولا الموتور أجزائه مكونة من سبائك معدنية

والزيت لما بينتهى عمره بيبقى الموتور بياكل فى نفسه

ومش معنى ان الموتور اتحمل تأخير غيار الزيت مره

إنه لم يتأثر ولكن النتيجة بتبقى تراكمية

فبرجاء تغيير الزيت فى مواعيده

وده رأى الخاص ولك مطلق الحرية

تقبل تحياتى

الساعة الآن 01:13 PM.