مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Elantra - النترا (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=134)
-   -   عيوب الالنترا 2010 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=19600)

alaa1968 26-03-2010 08:27 PM

رد: عيوب الالنترا 2010

انا الحمد لله استلمت الألنترا 2010 وكيل واتوماتيك السيارة الحمد لله ممتازة وانا اول مرة اسوق اتوماتيك بس اتعودت عليها خلاص وعاملة 1400 كلم حتى الأن وكنت خايف من تخبيطها فى المطبات لانى كان معايا قبلها فيرنا جى ال اس مو 2004 وكنت جايبها من غبور برضه ولكنى الحمد لم اشعر بمشاكل المطبات وكذلك سحبها كويس جدا وماحسيتش بفرق بينها وسحب الفيرنا المانيوال هوا الشىء الوحيد الى ممكن اعتبره عيب هوا ان الكرسى بتاعها موش مريح زى الفيرنا كمان دواسة البنزين موش مريحة للرجل خالص واشعر باللأرهاق فى رجلى دائما لما اسوق كتير ياريت حد يفيدنا فى الموضوع ده خصوصا انى سالت فى صيانى الألف قالولى دواسة بنزين الألنترا كده واسف على الأطالة

MAWRO72 26-03-2010 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hoooba90 (المشاركة 155963)
هما الإتنين فيهم ABS ولا 2007 بتاعت أخوك بس ؟؟ ... إتأكد من النقطة دى ولو مافيش فرق بين العربيتين ممكن يكون عيب تيل فرامل ولا حاجة ( والله أعلم) و رد علينا ...

الاخ العزيز الاتنين فيهم abs او للدقه ebs وبيأدو نفس الغرض تقريبا والفرامل معايا مش سيئة انما اعتراضى الوحيد انها مش مجرد دوسه خفيفه لازم ادوس شوية زيادة يعنى حاجه بسيطه مش كبيرة السؤال هل ده علشان اوتوماتيك فالبدال بتعاع الاوتوماتيك بيكون فيه جزء فاضى على اعتبار انه دبرياج علشان يستعمل فى التبديل بين النقلات خلفى وامامى
او تن ده مالوش علاقه وفعلا ده عيب فى عربيتى

محمد بدوى 27-03-2010 09:59 AM

الEPS يعنى بور كهرباء وليس زيت

MAWRO72 27-03-2010 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaa1968 (المشاركة 155970)
انا الحمد لله استلمت الألنترا 2010 وكيل واتوماتيك السيارة الحمد لله ممتازة وانا اول مرة اسوق اتوماتيك بس اتعودت عليها خلاص وعاملة 1400 كلم حتى الأن وكنت خايف من تخبيطها فى المطبات لانى كان معايا قبلها فيرنا جى ال اس مو 2004 وكنت جايبها من غبور برضه ولكنى الحمد لم اشعر بمشاكل المطبات وكذلك سحبها كويس جدا وماحسيتش بفرق بينها وسحب الفيرنا المانيوال هوا الشىء الوحيد الى ممكن اعتبره عيب هوا ان الكرسى بتاعها موش مريح زى الفيرنا كمان دواسة البنزين موش مريحة للرجل خالص واشعر باللأرهاق فى رجلى دائما لما اسوق كتير ياريت حد يفيدنا فى الموضوع ده خصوصا انى سالت فى صيانى الألف قالولى دواسة بنزين الألنترا كده واسف على الأطالة

الاخ العزيز تحية طيبة اخبار الفرامل معاك ايه هل هى بمجرد لمسه والا لازم تدوس سنه زيادة سنه يعنى مش كبيرة غير الالنترا المانيوال بمجرد دوسه خفيفه لمسه يعنى ياريت تطمنى

alaa1968 31-03-2010 04:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAWRO72 (المشاركة 156506)
الاخ العزيز تحية طيبة اخبار الفرامل معاك ايه هل هى بمجرد لمسه والا لازم تدوس سنه زيادة سنه يعنى مش كبيرة غير الالنترا المانيوال بمجرد دوسه خفيفه لمسه يعنى ياريت تطمنى

الأخ العزيز : انا بصراحة موش حاسس بفرق فى الفرامل ما بين الفيرنا المانيوال والألنترا الأتوماتيك وفراملها ممتازة على السرعات العادية ولكنى لم اجربها على السرعات العالية (اكثر من 120 كلم ) وانا انصحك بالألنترا فهى سيارة جيدة جدا بالنسبة لسعرها وهذا عن تجربة فعلية وربنا يوفقك للأصلح

الساعة الآن 05:35 PM.