مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   BYD (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=129)
-   -   لمبة Check Engine نورت و طلع العطل "p0551 power steering pressure sensor circuit rang (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=96328)

gad_fcis 31-08-2012 01:37 AM

لمبة Check Engine نورت و طلع العطل "p0551 power steering pressure sensor circuit rang

إلنهردة لمبة Check Engine نورت و أنا يدوب كنت لسة عمل الصيانة السبت اللي فات ، كلمت الخلوق مهندس اسامة مبروك و نصحني اني أروح اكشف عليها في مركز الشرابية عشان كان هو أقرب مركز لمكاني وقتها و كان متعاون جداً معايا

بس للأسف أنا مكنتش فاضي اني أطلع على المركز فقلت أخلص مشاويري و أروح على القطامية عشان جنب البيت ، كلمت أستاذ عماد حبيب و قللي أروح على المركز و أدخل على أستاذ صبحي و هو هيقوم باللازم و بصراحة لما رحت هناك لقيت الراجل مستنيني بكل بشاشة و بيقولي بسيطة إن شاء الله ، مفيش 10 دقائق و عمل للعربية أمر شغل و دخلت إتحطت على السكانر و المشكلة إتحلت و طلعوه يجربوها

شوية و الاستاذ صبحي كلمني و بيقولي تعالى إستلم العربية ، سألته كانت إيه المشكلة أخبرني إن السكانر كان مدي العطل دة
"
p0551 power steering pressure sensor circuit range/performance
"
حد يعرف إيه معنى العطل دة ، أنا إلي فهمته ان كان فيه حاجة مفكوكة و هما ربطوها

من الترجمة للعطل على حد معلوماتي كان فيه مشكلة في حساس تبع الدركسيون بس إيه بالظبط المشكلة بصراحة مش عارف

احمد على 1999 31-08-2012 02:01 AM

رد: لمبة Check Engine نورت و طلع العطل "p0551 power steering pressure sensor circuit rang

p0551 power steering pressure sensor circuit range/performance

كترجمة
المدى و الاداء لدائرة حساس ضغط سائل المقود الالى
بالعربى
ما شاء الله العربية مزودة بحساس لضغط دايرة الباور عشان لو لا قدر الله حصل تسريب تقوم تلحقه قبل ما تحصل مشكلة اكبر
و وارد انهم يكونوا لاقوا خرطوم سايب او ماسورة مش مربوطة فكان الضغط ابتدى يقل فعشان كده الحساس ( اللى اكيد عبارة عن بريشير سويتش - بمعنى مفتاح ضغط ) حس ان الضغط قل فنور لمبة ال check

gad_fcis 31-08-2012 02:26 AM

رد: لمبة Check Engine نورت و طلع العطل "p0551 power steering pressure sensor circuit rang

مشكور جداً على الافادة يا أستاذ أحمد، و أنا شاكك فعلاً إن فيه حاجة كانت سايبة لأن شفتهم كانو بيربطه حاجة جوا الموتور من عند الفانوس الشمال و إنت وقف أمام العربية

سؤال تاني معلش، هو الاوبشن دة زيادة عن الستاندرد ولا موجود في أي عربية فيها باور ذي اللانوس و الفيرنا و الافيو ؟؟ أصل أنا لاحظت إن حضرتك كاتب "ما شاء الله العربية مزودة بحساس لضغط دايرة الباور"

احمد على 1999 31-08-2012 02:34 AM

لا طبعا اللانوس و الافيو و الفيرنا مفيهومش
ربنا يبارك لك فيها يا رب

Ahmed_Esmail 16-01-2023 06:00 PM

طب يا جماعة حد يعرف مكان فيه جهاز كشف اعطال للعربية BYD F0 غير توكيل القطامية؟

الساعة الآن 11:30 PM.