مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39848)

ahmed_zamalek7 30-12-2012 02:49 PM

رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 (المشاركة 823488)
المخلص.
إختلاف انواع الزيوت لسببين:-
1- إختلاف درجة حرارة البلد نفسها.
2- إختلاف نوع المحرك نفسه.
اما بالنسبة للبيجو 307 TU5
فيفضل إستخدام زيت 5W40 (سواء كان توتال او موبيل او شيل)

شكرا يا بشمهندس ربنا ميحرمنا منك

mohyee 30-12-2012 06:38 PM

معى بيجو 405 XLG مانوال 2002 قمت بتغيير اويل سيل الكامات العلوى مع تغيير السيور وبعد 3 اسابيع سقط سير الدينامو وقمت بتغييره وبعد اسبوع لاحظ الميكانيكى انفلات السنه الاولى منه من مكانهاالى الخارج فقام بضبط وضعه وبعدها بثلاثة ايام سقط سير الدينامو مرة اخرى ولكنه انحشر اسفل سير الكاتينه مما ادى الى تثبيته وتآكل اسنانه وبالتالى اعوجاج الصبابات وحاليا تحت الاصلاح ولكنى اخشى من تكرار حدوث ذلك والسؤال ماهى الأسباب المحتمله لتكرار سقوط سير الدينامو ؟ وما الضمان لعدم تكرارها ؟

hisam2010 31-12-2012 04:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohyee (المشاركة 823715)
معى بيجو 405 XLG مانوال 2002 قمت بتغيير اويل سيل الكامات العلوى مع تغيير السيور وبعد 3 اسابيع سقط سير الدينامو وقمت بتغييره وبعد اسبوع لاحظ الميكانيكى انفلات السنه الاولى منه من مكانهاالى الخارج فقام بضبط وضعه وبعدها بثلاثة ايام سقط سير الدينامو مرة اخرى ولكنه انحشر اسفل سير الكاتينه مما ادى الى تثبيته وتآكل اسنانه وبالتالى اعوجاج الصبابات وحاليا تحت الاصلاح ولكنى اخشى من تكرار حدوث ذلك والسؤال ماهى الأسباب المحتمله لتكرار سقوط سير الدينامو ؟ وما الضمان لعدم تكرارها ؟

لابد من التأكد من الأتى:-
1- جودة السير.
2- شدة السير (يعنى وهو راكب مرخى ولا مشدود أوى).
3- بلية شداد السير ( لو بايظة هتقط السير).
4- طنبورة الكرنك وطنبورة الدينامو ( لو الطنبورة فيها أى تآكل أو فى سنة مكسورة أو فيها اى رفه او المجارى بتاعت الطنبورة منحولة هتقطع السير طبعا).
دى الإحتمالات الى ممكن تقطع االسير وبلغنى بالنتائج.

ayman2696 03-01-2013 06:11 PM

استاذ هيثم يا محترم عندي سؤال
انا معايا بيجو 206 موديل 2001 كان عندي مشكلة في الفرامل كانت مش بتجمع غير لما ادوس علي الاخر ومش بتجمع لي طول روحت للميكانيكي قالي العيب في الماستر الرئيسي بيسرب زيت لازم يتغير غيرته وجبت واحد جديد واصلي المشكلة اتحلت جزئيا يعني الفرامل اتحسنت شوية بس دلوقتي علشان تجمع لازم ادوس مرتين ورا بعض مع العلم اني لسه مغير تيل الفرامل قريب وحالته جيدة مش قادر اعرف العيب ممكن يكون فين

wael shawky 03-01-2013 10:28 PM

السلام عليكم يا باشمهندس لوسمحت ايه الافضل بيجو 3008 ولا كيا سبورتج ولك جزيل الشكر

الساعة الآن 08:57 PM.