مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   للرد على استفسارات الاعضاء والدعم الفنى لمالكى الفيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68864)

noor a.s 01-11-2011 11:42 AM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair (المشاركة 544190)

وبالنسبة للزيت ليكي مطلق الحرية في تغيره يعني في زيت بيتغير كل 5000 كيلو وفي زيت كل 10000 كيلو ونصيحة خلي ال 10000 في الشتا وال 5000 في الصيف

وانتي بتركني عربيتك خليها في وضع مستوي وبلاش تبقي واقفه مايله علي اي جزء فيها

تابعي الميه فيها بصفه دورية شهرية وكمان مياه البطارية

ولو في اي سؤال تاني احنا تحت امرك

انا بدأت احس ان الموضوع عمال يوسع كده ليه ؟؟؟:12422A~17: اولا شكرا عالرد ثانيا موضوع الزيت انا سايباه للصيانة وهبقى اشوف نوع الزيت اللى اتغير فى صيانة الالف ايه واقولكم عليه وتقولى رأيك . اما موضوع المياه ده محدش قالى عليها يعنى اعمل ايه واعرف ازاى ان المية ناقصة ولا لا ؟؟ وهى فين المية اساسا ((: وسؤال اخير معلش المفرو ض انها تتغسل من جوة كل قد ايه؟؟ يعنى فى المغسلة ؟ لانى قريت مرة حد غسل الماتور وحصله مشاكل ,و طبعا انا مش هغسلها انا هوديها مغسلة لكن فى حاجة اقول عليها هناك ولا اسيبها عادى ؟؟

M.TONSY 02-11-2011 02:06 AM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noor a.s (المشاركة 544216)
انا بدأت احس ان الموضوع عمال يوسع كده ليه ؟؟؟:12422A~17: اولا شكرا عالرد ثانيا موضوع الزيت انا سايباه للصيانة وهبقى اشوف نوع الزيت اللى اتغير فى صيانة الالف ايه واقولكم عليه وتقولى رأيك . اما موضوع المياه ده محدش قالى عليها يعنى اعمل ايه واعرف ازاى ان المية ناقصة ولا لا ؟؟ وهى فين المية اساسا ((: وسؤال اخير معلش المفرو ض انها تتغسل من جوة كل قد ايه؟؟ يعنى فى المغسلة ؟ لانى قريت مرة حد غسل الماتور وحصله مشاكل ,و طبعا انا مش هغسلها انا هوديها مغسلة لكن فى حاجة اقول عليها هناك ولا اسيبها عادى ؟؟

اولا بالنسبة للمياه فيه قربة على ايدك الشمال لما تفتحى الكبوت فيها مياه خضراء هى دى مياه العربية وخدى بالك انك متزوديش المياه غير وهى باردة خالص او تكونى مدورة العربية مهم جدا وتزودى المياه حتى علامة F مش لغاية الاخر لان كدة غلط والمياه اللى هتزودى بيها تكون مياه خضراء بتتباع فى كارفور مش مياه الحنفيه علشان تحافظى على الريادياتير والموتور.
ثانيا الموتور ملوش لازمة يتغسل لان كتر الغسيل بيبوظ حاجات كتير فى العربية زى الحساسات وبوبينة الكهرباء وحاجات تانية كتير اذا حبيتى تنظفيه خليه ينظفه بمسدس الهواء فقط وكفاية عليكى غسيلها من برة بس

waelsalah 02-11-2011 08:59 PM

السلام عليكم
ممكن اعرف ايه الفروق الجوهرية والشكلية بين الفيرنا ( فيفا - استار - gls )
وما افضلهم ؟
وشكرا جزيلا

محمد فيصل 02-11-2011 11:07 PM

الفيفا 1.5 ل ومجمعة فى الهند ماتور واحد كامة
الGLS
1.6 ل وتجميع محلى وماتور 2 كامة فى الرأس وتعتبر كاملة الكماليات عدا نور الفوج والمرايات عادة والجنوط والكاوتش 13بدل 14 فى الاتوماتيك
الستار :نفس الGLS +سبويلر خلفى +عتبة مختلفة الشكل +شكل طاسة مختلف ايضاً
بصراحة الستار نصباية
:fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]:

waelsalah 02-11-2011 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل (المشاركة 545329)
الفيفا 1.5 ل ومجمعة فى الهند ماتور واحد كامة
الGLS
1.6 ل وتجميع محلى وماتور 2 كامة فى الرأس وتعتبر كاملة الكماليات عدا نور الفوج والمرايات عادة والجنوط والكاوتش 13بدل 14 فى الاتوماتيك
الستار :نفس الGLS +سبويلر خلفى +عتبة مختلفة الشكل +شكل طاسة مختلف ايضاً
بصراحة الستار نصباية
:fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]::fun_36_3_13[1]:

شكرا لاهتمامكم
طب الفيفا افضل عشان تقفيلها مش مصري
ولا الى gls 1.6
وشكرا جزيلا

الساعة الآن 03:41 PM.