مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   القيادة فن و ذوق (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=180)
-   -   ليه بقت القيادة في مصر فن فقط مش فن وذوق اذا كان موجود الفن (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=96250)

I.fouad 30-08-2012 01:40 PM

ليه بقت القيادة في مصر فن فقط مش فن وذوق اذا كان موجود الفن

:thnkr: شدني اسم القسم القيادة فن وذوق
هل فعلا بيحس السائق بان في ناس حواليه عندهم فن وذوق
مثلا بيصبر عليك عشان الشارع يمشي وبعدين يعدي هو
او لو في مفارق يمشي بالراحة
او لو في مشكلة عندك يقولك اي مساعدة
وبعدين في احساس بيجيلك لو القدامك نورلك اشارة هيحود شمال او يمين
انا اسواء شي بشوفه كل يوم الميكروباص والمنيباص في نص الشارع يقف مرة واحدة وينزل ناس ويطير بسرعة خطوطين ويقف مرة واحدة يكب ناس وهكذا
الفن بقي انك ازاي تهرب منه فين الزوق في الموضوع !!!!:fun_36_1_7[1]:
التوك توك انا بقي مش هكمل كل واحد يرد علي البيحصله انا شخصية مراية العربية والعلامات وباب العربية بتاعي والرفرف القدام شمال راحو في دهية بسبب التوك توك
الفن بقي انك تعدي منه علي خير فين الزوق MAD
ده غير اصحاب العربيات الملاكي المتهورين وقليلي الخبرة و :10FEE3~1106:و:balloons71 :
والشوارع والمطبات والحفر والبلاعات والبيلعبوا كورة ويحطوا الطوب عرضة ويسبوه ويمشوا بعد ميلعبوا
كملو انتم بقي انا شايف سلبيات كتير بس يعجز تعبيري عن وصفها :w6w200504112235376e
عموما اسف علي الاطالة واتمني يكون الموضوع مهم نتكلم فيه :fun_36_3_14[1]:

yoyo_1989 30-08-2012 02:03 PM

رد: ليه بقت القيادة في مصر فن فقط مش فن وذوق اذا كان موجود الفن

و الله يا استاذ pepo الى بوظ السواقة و شال منها الفن و الذوق هما السواقين بجميع انوعهم اولا هما الى علموا سواقين الملاكى سياسة حت بوزك و انت بتحود و الى خايف على عربيته هو الى يوقف و طبعا هما عمرهم ما هايخافوا على عربيته اولا مش عربيتهم .. و حتى لو كانت عربيتهم البيرشام الى بيشلوا معاهم زى الرخصة تمام مش حايخليهم يخافوا .. انا من الاسكندرية و حاسس بده اوى لما بروح مطروح بلاقى حاجة تانية خالص السواقين فى منتهى الزوق ده طبعا علشان مرتحين مديا ..المحافظة بتأدم تسهيلات و قروض للعربيات بالاضافة الى الحشيش الى بيشتغلوا فيه فى فصل الشتاء .. بس ترجع و تقول اخلاق ممكن بتاع الحشيش مايكونش لبط وصايع ومايزولش فى خلق الله و ممكن واحد بياكل بالحلال بس ابن ...... يلاقى سواق ملاكى جديد يروح مزنق عليه و لا ست ماشية براحة برده يعاكسها ده بالاضافة ان عسكرى المرور زيه تمام

sherifabden 30-08-2012 04:13 PM

بص الهمجية في السراقة بتاعت الميكروباصات والتكاكتك والموتوسيكلات الصيني الليه يحرقهم بجاز خلتني اتوب عن السواقة بالنهار وانا لو حبيت اسوق عربية بسوق بليل في الروقان مع اني مطلعتش رخصة
بس انتا روق نفسك خالص وخلي اعصابك باااردة وسوق ولا كأن في حد جمبك

الهولندى الطائر 30-08-2012 04:42 PM

لا فن ولا ذوق فى مصر
بلطجة وبجاحة
هو ده فن الشعب ابن الشعب

MOHAMED WAHED 30-08-2012 09:27 PM

الشوارع بايظة اولها سواقينها و الي اكترهم ماشيين من غير رخص انا ساعات بشوف ناس تدي اشارة يمين و مرة واحدة يروح داخل شمال ده غير التكاتيك و الميكروباصات اللي بيقف ولازم يعدي قبليك او يعدي من قدامك و يزنق عليك انا انهرضة ركبت ميكروباص السواق ماشي مش باصص علي الطريق كان هيخبط كذا مرة عربيات و ناس ماشية و هو ماسك السيجارة و كوباية الشاي و مالوش دعوة بالطريق و في مشاكل كتيرة في الطريق منها المطبات اللي بتتعمل قدام اي عمارة عشان يخلو السواق يهدي مع انهم بيكسروا عربيات كتيرة و بتحصل حوادث و اسف علي الاطالة

الساعة الآن 08:37 AM.