مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   صنى SUNNY (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=205)
-   -   صني و لا النترا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=59871)

mik_fad 11-06-2011 01:05 PM

صني و لا النترا

عايز مساعدتكم
أنا معروض عليَّ عربية الانترا 2009 اوتوماتيك ماشية 35000 كيلو بسعر 80000 جنيه وممكن اشتري صني زيرو بـ 84000 جنيه
اختار إيه ؟

dahab 11-06-2011 05:22 PM

رد: صني و لا النترا

يا راجل ده كلام
محتار في إيه بس ؟
أنا مش هتكلم عن عراقة شركة نيسان و قدمها لكن هتكلم عن النقاط الأتية :
1- الصني سياة إعتمادية جدا ( بالبلدي حمالة أسية )
2- قطع غيار معمرة و بتعيش
3- سيارة ياباني ( التقفيل و المكون المصريبها محدود ) ( كراسي - كاوتش الأبواب - سماعات ........... أشياء غير مؤثرة )
4- سيارة ياباني ( شوف حضرتك الموديلات الياباني من الثمانينيات و حتي الأن ماشية و مطلوبة في سوق المستعمل
5- إنتشار السيارة بالسوق المصري خلال فترة وجيزة له دلالات كثيرة
6- توكيل و لا أروع
7- مافيهاش مشاكل صناعة تذكر و ثابتة مع السرعات الكبيرة و زنها 1100 كجم و موتورها حدث و لا حرج أنا بجيب بالعربية 180 كم ( و الله و لا أكني ماشي علي 80 كم ( أما الإلنترا خفيفة و غير متزنة علي السرعات العالية و فيها عيب صناعة بعلبة الدركسيون ا لذي يتعدي سعره 13000 جنيه )
8- كفاية إنك هتركب عربية زيرو مش محتاجة أي مصاريف فعلا و الفرق 4000 جنيه مش كتير في مقابل عربية زيرو إنت أول واحد يركبها
و الله ولي التوفيق

mik_fad 11-06-2011 06:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dahab (المشاركة 450127)
يا راجل ده كلام
محتار في إيه بس ؟
أنا مش هتكلم عن عراقة شركة نيسان و قدمها لكن هتكلم عن النقاط الأتية :
1- الصني سياة إعتمادية جدا ( بالبلدي حمالة أسية )
2- قطع غيار معمرة و بتعيش
3- سيارة ياباني ( التقفيل و المكون المصريبها محدود ) ( كراسي - كاوتش الأبواب - سماعات ........... أشياء غير مؤثرة )
4- سيارة ياباني ( شوف حضرتك الموديلات الياباني من الثمانينيات و حتي الأن ماشية و مطلوبة في سوق المستعمل
5- إنتشار السيارة بالسوق المصري خلال فترة وجيزة له دلالات كثيرة
6- توكيل و لا أروع
7- مافيهاش مشاكل صناعة تذكر و ثابتة مع السرعات الكبيرة و زنها 1100 كجم و موتورها حدث و لا حرج أنا بجيب بالعربية 180 كم ( و الله و لا أكني ماشي علي 80 كم ( أما الإلنترا خفيفة و غير متزنة علي السرعات العالية و فيها عيب صناعة بعلبة الدركسيون ا لذي يتعدي سعره 13000 جنيه )
8- كفاية إنك هتركب عربية زيرو مش محتاجة أي مصاريف فعلا و الفرق 4000 جنيه مش كتير في مقابل عربية زيرو إنت أول واحد يركبها
و الله ولي التوفيق

شكراً على ردك
معاك حق في كلامك و أنا اقتنعت بيه بس اللي مخوفني حتة التقفيل المصري
انا سمعت ان في مشاكل في العزل و سمعت ان العربية بتعوم على 160

acasper3d 11-06-2011 08:17 PM

انا جبت بيها 160 . بي انا عموما مليش في السرعات العالية عشان بخاف :pty:.بس هيا مش بتعوم ولا حاجة ممكن علي 170-180 .بس مين الي عايز يمشي علي سرعة زي ده.
التوكيل الي بتعامل معاه هو مركز السبع ممتاز. غير كده فرضا لو معجبكش في توكيل المحمل و مودرن موتوز و يونايتد جروب .انما النترا هو غبور . وانا جربت غبور ومنصور :w6w2005041122473461.الات نين تحش انهم بياخدو فلوس وخلاص بدون متحس ان في حاجة حصلت في العربية.
التقفيل المصر مش سيء وحتي الان لم اجد به عيوب والحمد الله . وهي فعلا حمالة اسية .تسارع جيد جدا بس مش زي الانترا بس كعزم صني اكبر . استهلاك البنزين والله مش عارف احدد بس انا شايفة طبيعي جايز في ناس ليها خبرة اكتر مني ممكن تفيد حضرتك . انا ركبي الالنترا في سمير الريان بس . العربية ممتازة كشكل داخلي ووسع اكبر من الصني . وفي النهاية من وجهة نظري انا شايف ان الاثنين كويسسين .بي الصني تفرق كتوكيل

dahab 11-06-2011 08:29 PM

زي ما قلت لحضرتك التقفيل المصري مكوناته مش مؤثر ( كراسي - سماعات - كاوتش الأبواب .....) أما موضوع العزل مش زي ما إنت فاكر
و عالعموم قبل ما تشتري حاول تجرب العربية و صدقني مش هتندم

الساعة الآن 06:42 AM.