مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   صنى SUNNY (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=205)
-   -   تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=17410)

د0تامر محمد 12-03-2010 02:00 AM

رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayamnael7elwa (المشاركة 143670)
عندى عربية صنى 2001 يابانى 1300CC
بصراحة من ساعة ما إشتريتها سنة 2001 ما عملتش فيها حاجة غير تبديل زيت و بس حتى مية الرادياتير ما نقصتش مع إنى بأكشف على العربية كل أسبوع كشف كامل
كل العيوب اللي حضراتكم قولتوا عليها دى مش موجوده نهائي عندى
على فكره أنا مشيت بالعربية على 180كم /ساعة و كانت ثابته جدآ جدآ على الطريق
علشان كده أنا متأكد إن العيوب دي من التقفيل المصري بكل أسف

حبيت بس أشارككم بتجربتى مع الصنى

كلام ينطبق على سيارتى مو2002 أوتوماتيك
بالإضافة إن سحبها مع الاوتو والتكييف ممتاز بالنسبة لسعة موتورها وأفضل من سيارة مثل اللانسر (اللى كرهتنى فى الاوتو وبعتها)
أثبت سيارة فى فئتها على الإطلاق وإستجابة فراملها ممتازة
صالونها واسع وإرتفاعها عن الأرض مناسب جدا(جنوط 14-185/70)
بلا أعطال على الإطلاق
صوت موتورها غير مزعج على الإطلاق ولطيف جدا
عزلها جيد جدا
عفشة محترمة ومعمرة
بإختصار سيارة للخدمة الشاقة

د0تامر محمد 12-03-2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالداعزالناس (المشاركة 143535)
نيو اكسنت افضل منها لانها تقفيل كورى افضل من التقفيل المصرى التعبان

مع إحترامى لرأيك
الصنى لو تقفيل راوندا(مع كامل إحترامى)أفضل من علبة السلمون الشيلى درجة تالته اللى ماليه السوق

luckyman 12-03-2010 02:53 AM

للاخ اللى فى الامارات توكل على الله وخدها هى انتاج سامسونج كوريا فرع السيارات سيارة موثوقة انما نيسان مصر ابعدها عنها وقول يا فكيك وانفد بجلدك سيارة ذات تقفيل زفت وتقفيل معيب لا تعتمد اى من معايير الجودة علاوة ان الصناعات المغذية التى تدخل فى تكوينها سيئة للغاية وعندما افتتحت المصنع فى مصر وعدتنا ان مصر ستكون خلال سنة مصدر لتصدير السيارات للمنطقة وتكزون بنفس مستوى اليابانى لكن للاسف علاوة انها سيارة توقف انتاجها عالميا منذ حوالى السنتين ولازالت تنتج فى مصر بنفس السعر وعلى اساس انها 2010 كل واحد يبعد عن الصنى المصرى ولك منى فائق الشكر والاحترام

خالدخليفة 12-03-2010 05:44 AM

مع احترامنا للجميع كل اللى ردو ردود عامة ولاواحد ركب نيسان صنى لكن اللى حللو وفندو ركبوها فعلا وارجو ان ردى يكون فيه اجابة شافية

elkomi15 12-03-2010 11:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman (المشاركة 147709)
للاخ اللى فى الامارات توكل على الله وخدها هى انتاج سامسونج كوريا فرع السيارات سيارة موثوقة انما نيسان مصر ابعدها عنها وقول يا فكيك وانفد بجلدك سيارة ذات تقفيل زفت وتقفيل معيب لا تعتمد اى من معايير الجودة علاوة ان الصناعات المغذية التى تدخل فى تكوينها سيئة للغاية وعندما افتتحت المصنع فى مصر وعدتنا ان مصر ستكون خلال سنة مصدر لتصدير السيارات للمنطقة وتكزون بنفس مستوى اليابانى لكن للاسف علاوة انها سيارة توقف انتاجها عالميا منذ حوالى السنتين ولازالت تنتج فى مصر بنفس السعر وعلى اساس انها 2010 كل واحد يبعد عن الصنى المصرى ولك منى فائق الشكر والاحترام

لية نبعد عنها ومين قالك لاتعتمد على اى معايير من الجودة وعرفت منين ان الصناعات المغذية سيئة للغاية
بلاش تفتى الله يكرمك لو السيارة دى سيئة ماكنتش انتشرت فى كل مصر
انا مش فاهم اية الناس الغريبة الموجودة فى المنتدى دى تجرى تشترى عربيات كورى مالهاش لزمة وعربيات صينى
كبيرها تشتغل سنتين وتبدا تفتح بؤهااا بعد كدة

يااستاذ انا قبل مااشترى عربيتى
روحت لواحد صحبى عندة معرض ايجار سيارات قالى بالحرف الواحد النيسان صنى عروسة المعرض
قولتلة البروتون ولا التيجو ولا اوبترا وطبعا مقولتلوش النترا لأنى عندى النترا

قالى بالفظ كدة فى حد يسيب يبانى ويركب كورى او صينى يباشا دى عربيات منظر على الفاضى
انا عندى الصنى بأجرها وعاملة 75 الف كيلو مشتكتش
عندى الفرنا مكملتش 40 الف وبنت ----------- العربية بتزيق من كل حتة وكل طلعة تعطل وبئت مشخشخة خالص ومطلعة ميت-----------------اهل -------------------
بلاش تضحكو على الناس وخلو عندكم مصداقية واعرضو الرأى بأمانة من غير كذب ونفاق
قال عربية صينى ولا كورى افضل من سيارة يابانى ما المرسيدس بيتقفل فى مصر هل برضة وحش وخامات سيئة برضة بصراحة منتهى النفاق ايلى بشوفة
حضرتك بتيئل عن الصنى تشتريها ولا لأ بس يباشا عاوز تسئل اسئل ناس بتوع معار سيارات ايجار وانت تعرف بيفضلو اى انواع سيبك من توتو وميمو ايلى بيبعتلوك دول وايلى يقولك الفيرنا احلى والانوس اجمل والأكسنت اروع كلام بصراحة يفقع الب---------------

الساعة الآن 12:29 PM.