مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   دايهاتسو Daihatsu (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=30)
-   -   تقرير حقيقي عن جراندتيريوس (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=16477)

ahmedebed 28-11-2009 10:08 PM

تقرير حقيقي عن جراندتيريوس

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد اذن الساده اعضاء المنتدي ومشرفيه انقل لكم مشاركاتي بخصوص الجراندتيريوس وخبرتي فيها للان 00 لاني وجدت ان هذه السياره لم

تأخذ حقها وكل من تكلم عنها لم يتكلم الا بالسئ 00 فأردت ان انقل لكم تجربتي عنها بما يرضي الله والله اعلي واعلم بما في القلوب000

ها انا ذا الجمعه التاسع من اكتوبر الفان وتسعه

استلمت الجراند تيريوس يوم الاربعاء الماضي وااثرت الا اكتب عنها شئ الا بعد مرور فتره من الوقت حتي تضح

الرؤيه الاوليه لي0 سأحكي بالتفصيل الممل وذلك لاني لم اجد في المنتدي مايشبع رغبتي في البحث عندما

كنت احاول ان استقر علي سياره وقررت ان املك الجراند وعليه نويت ان اكتب كل مابها من حسنات وسيئات

علي مر الايام من الاستعمال:

1-اتصال تليفوني اتفضل السياره جاهزه تعالي استلم وحانرخص بكره

2-وقفت امام السياره مبهورا من وقفتها الشرسه وجمال لونها الاسمر ذو الشريط الجانبي الجميل

3-وقعت الاوراق علي وعد بالذهاب لطوسون بالاسكندريه صباحا للترخيص

4-ثم توجهت للداخل معهم لاستلام الهدايا تليفزيون 32 بوصه ال سي دي و بلاي ستايشن تو و2 مخدع بشاشه
دي في دي

5-ركبت السياره وسميت الله وقرأت قران ووضعت سي دي القران الخاص بي ولا اسمع غيره وانا قلبي يرتعد

حاسوقها ازاي دي بالحجم ده وانا مش متعود 0 والموتور ال 1500 حايكون زي اللانسر 1600 اللي كنت راكبها

اسئله كثيره تدور في ذهني0

6-استعنت بالله ودورت المارشونقلت عال دي وتحركت السياره0 لم اشعر بها وهي تشب وتقوم ويادوبك لمست

دواسه البنزين ولقيت الاسد خرج من عرينه وانطلق

7-خرجت للشارع وانا خايف جدا عالعربيه افتكرن يوم ما استلمت اللانسر كان نفس الشعور

8-دوست بنزين وجدت صوت الموتور يتزايد ثم عندال 20 فصل ار بي ام وصوت الموتور في لحظه هدئ

ثم شد تاني لحد ال35 ثم هدئ وهكذا في ال 50 وماقدرتش ازود عن ال 60 كيلوا خوفا علي الموتور

9-ملحوظاتي في اول ساعه قياده ان السياره ناعمه جدا وقعدتها مريحه جدا ومرتفعه عن الارض وكاشفه للرؤيه

وصوت الموتور مش عالي زي مابيتقال

10-اخدت الاولاد افرحهم بقه باعربيه ثلاث بنات وامهم ههههههههه المهم ركبنا الجراند وقولت اشوف بقه

الوزن مع السياره اخباره ايه00 بسم الله ماشاء الله 00 الاداء ثابت هو هو

11- فيه حاجه بقه لاحظتها ومش عارف انا صح ولا غلط وخبراء المنتدي يفيدوني اكتر فيها الا وهي :

لما الاوتوماتيك بيفصل اثناء تحويله بين السرعات طبعا الار بي ام بيفصل وينزل المؤشر لتحت فانا فكرت وقولت

كانه بينقل لوحده زي المانيوال طب ما اشيل رجلي من عالبنزين اول مايفصل واحطها تاني يعني كاني بنقل معاه

يدوي لقيت حاجه غريبه مافييش صوت نهائي للموتور اللي كان كله بيشتكي من انه عالي غريبه كررتها

مع النقله اشيل رجللي من الدواسه واكبس زياده بنزين لقيتها زي الفل هو ده طريقه شغلها 000

تفصل اشيل رجلي00 وادوس تاني كابس زياده لقيت الجراند اسد ومقتحم للطريق ووصلت للسرعه 75

والار بي ام لم يتجاوز 2.2 يعني مش 2.5 ولا 3 علي عداد الار بي ام زي ماقرأت والناس بتشتكي

12-ذهبت للتراخيص وفحصت وذهبت وركبت الديفندرات ورجعت تاني اركب النمر ركبت الفندر الامامي

الاسمر الفيبر القطعه الواحده مثل سياره اخي الموجود هنا في المنتدي وعلقت النمره عليه وربنا يستر

السياره اصبحت جراند شيروركي مش جراند تيريوس ااااابداااااا

حتي الان كله علي مايرام وسأوافيكم بالتفاصيل اولا باولا ومستعد لاجابه اي سؤال افيدكم بتجربتي

كما استفدت منكم قبل الشراء0 لكم جزيل الشكر 0 وساتابع معكم

<!-- google_ad_section_end -->

ahmedebed 28-11-2009 10:10 PM

رد: تقرير حقيقي عن جراندتيريوس

التكييف بعد اول الف كيلو ان شاء الله

ولغايه دلوقتي العربيه عاليه 000مطبات مين وحفر مين

وعلي فكره انا استلمت من هنا وعبيت نيتروجين من هنا

العجل حلااااااااوه ومظبطه علي 30 ده اللي في القايم

ahmedebed 28-11-2009 10:11 PM

اخواني واحبائي

والله مش عارف اقول ايه لكل فرد عالاسد الجراند تيريوس

لكم الف شكر ويارب يدي كل واحد اللي محتاجه يارب

لليوم الرابع علي التوالي القياده ممتعه ويسيره جدا وسلسله

وبرضه بسوق الاسد الجراند بطريقه اشيل رجللي من علي دواسه ابنزين مع فصل

الهيدروماتيك لحظه واضعها ثانيه مع كبس بسيطه 0 لقيت فعلا الطريقه دي حتي الان

لاني مخللي طريقه القياده تحت الاختبار المهم ان الطريقه دي حتي الان جميله في حاجتين

1-بمجرد فصل الهيدروماتيك وشيل الرجل من الدواسه ال ار بي ام بينخفض علي طول

2-مع اعاده الكبس عالدواسه بتشد العربيه معاك مع النقله وصوت الموتور بيبقي ناعم جدا

ولا يوجد اي ملحوظااات حتي الان كله موووز موووز موووز فله شمعه منوره

وربنا هو الستااااااااااااار

اي سؤال انا حااااااضر<!-- google_ad_section_end -->

ahmedebed 28-11-2009 10:13 PM

الدفندر الامامي الفيبر الجميل ده انا ركبته وركبوللي

النمره الجديده عليه كمان شكله اكتر من رائع وكأنه قطعه من العربيه

ahmedebed 28-11-2009 10:15 PM

كده انا اكملت اكسسوارات اللازمه للجراند بالنسبه ليا

1- دفندرات

2-سلم جانبي