مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   موضوعات متميزة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=122)
-   -   التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة بعد مرور 35 سنة على مولدها!!! (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=12305)

ahmed1981 29-10-2009 10:59 AM

رد: التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة بعد مرور 35 سنة على مولدها!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة (المشاركة 92636)
مع احترامنا لكل اللى علقو لكن واضح انهم سمعو عن الموضوع بما فيهم كاتب الموضوع لكن انا شخصيا قريت كلام ممدوح اباظة

موضح في أول الموضوع
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 (المشاركة 71377)
سمعتم عن خبر التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة !!!

في تصريح صحفي صرح أحد أبناء أباظة المحتكرين لتوكيل بيجو في مصر

قال إنه ليحصل على نصيب من كعكة إحلال التاكسي

moslem2 29-10-2009 12:17 PM

رد: التفكير في إعادة إنتاج بيجو 504 مرة أخرى بواسطة أباظة بعد مرور 35 سنة على مولدها!!!

السيارة لن تنتنشر مثل سابق عهدها وذلك لوجود منافس قوى دخل الى مواقف المحافظات وهو الميكروباص تويوتا هاى ايس وعلى لسان احد السائقين الى باع عربيته ال 504 الاجره فقولتله بعتها ليه عالاقل انت مكنتش بتدفع قسط ولو هتكسب قليل فانت شارى دماغك من هم الى الاقساط قالى بالحرف الواحد البيجو معتش بياكل فى الموقف زمان كنت بدخل الموقف قدامى 10 عربيات بيجو بيحملوا والعربيه 7 راكب دلوقتى بيبقى قدامى 8 ميكروباص واتنين بيجو والميكروباص الواحد 14 راكب يعنى باتنين بيجو فبتأخر الضعف فى الموقف وبتعب زييى زى سواق الميكروباص مع العلم ان الميكروباصات التويوتا مش بتقف لانها بتجرى جامد والسواقين مش بيقفوا علشان عليهم اقساط جامده فالعربيه البيجو حاليا سوقها وقف مع سواقين بعض المحافظات وانا بتكلم عن محافظتى المنصورة وخط المنصورة عبود ,,وشربين عبود كله اتحدث بتويوتا وسواقين البيجو مش بياكلوا عيش فاكيد مش هيغلطوا ويروحوا يجيبوا بيجو زيرو وباقساط ويتعطل قدام الميكروباص,هى ال504 ممكن تنجح فى التاكسى لقوتها وخاصة بعد ما الشاهين اتوقف انتاجه واهى قويه وواسعه وبتجرى

ahmed1981 29-10-2009 01:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moslem2 (المشاركة 92707)
السيارة لن تنتنشر مثل سابق عهدها وذلك لوجود منافس قوى دخل الى مواقف المحافظات وهو الميكروباص تويوتا هاى ايس وعلى لسان احد السائقين الى باع عربيته ال 504 الاجره فقولتله بعتها ليه عالاقل انت مكنتش بتدفع قسط ولو هتكسب قليل فانت شارى دماغك من هم الى الاقساط قالى بالحرف الواحد البيجو معتش بياكل فى الموقف زمان كنت بدخل الموقف قدامى 10 عربيات بيجو بيحملوا والعربيه 7 راكب دلوقتى بيبقى قدامى 8 ميكروباص واتنين بيجو والميكروباص الواحد 14 راكب يعنى باتنين بيجو فبتأخر الضعف فى الموقف وبتعب زييى زى سواق الميكروباص مع العلم ان الميكروباصات التويوتا مش بتقف لانها بتجرى جامد والسواقين مش بيقفوا علشان عليهم اقساط جامده فالعربيه البيجو حاليا سوقها وقف مع سواقين بعض المحافظات وانا بتكلم عن محافظتى المنصورة وخط المنصورة عبود ,,وشربين عبود كله اتحدث بتويوتا وسواقين البيجو مش بياكلوا عيش فاكيد مش هيغلطوا ويروحوا يجيبوا بيجو زيرو وباقساط ويتعطل قدام الميكروباص,هى ال504 ممكن تنجح فى التاكسى لقوتها وخاصة بعد ما الشاهين اتوقف انتاجه واهى قويه وواسعه وبتجرى

كلام جميل جداً
أحييك على ردك

المنافس القوي وهو الميكروباص التيوتا وغيره لم يكن موجود من ثلاثين ولا من عشرين سنة

لذلك إنتشرت السيارات البيجو ال 7 راكب

لكن بعد نزول الميكروباص التويوتا إكتسح البيجو فوراً

والأخطر هو الميكروباص الصيني المجمع في مصر
أو القادم من الصين
وسعره منافس جداً
وبنفس المكونات اليابانية
فلا أمل للبيجو بالفعل إلا في حال إنها تكون تاكسي صالون 4 راكب بدل الشاهين في حال إن سعرها سيكون مناسب (وهذا ما لا أتوقعه)

كومندا 29-10-2009 03:22 PM

فى ال2008 عملولنا الادا نيفا ونزلة بسعر فوق ال50 الف ايه الغريب انهم يعملوا ال504 تانى ويقولك ب100 الف يجماعه مفيش حاجه غريبه فى البلد دى

504 بشكل عام عربيه تحفه ومش انا ولا انتوا اللى نتكلم عنها ده ترخها 40 سنه شغاله وبتجرى

لكن وده الاكيد ان الجديد منها مش هيبقا زى القديم يعنى هما هيخدوا الشكل بس

وفى كل الاحوال مش هتنجح الا فى موضوع التاكس لكن محافظات التويوتا الجديد مكتسح ومحدش هيقدر يقف وينافس معاه

معلومه اخيرا البيجو 504 التاكس خرجة من مشروع الاحلال والتجديد بتاع التاكس يعنى اللى شغال منها تاكس هيفضل تاكس زى مهوا ومش هيجدد وده دليل على متانة العربيه والكلام ده اكيد يجماعه

moslem2 29-10-2009 08:11 PM

شكرا ياباشا على تعقيبك على ردى,,,وبالنسبه للبيجو 504 التاكسى وجيه اباظه مش هيصنع الصالون هيصنع الستشين ال 7 راكب بس وانا لو سواق تاكسى هشتريها كتاكسى احسن من اى عربيه حديثه لقوة الهيكل والارتفاع عن الارض ومميزات تانيه كتير كلنا عارفنها لان سواق التاكسى طبعا نظرته اقتصاديه بحته غير العربيه الملاكى وكمان هيستفيد بال 7 راكب لان التاكسى طول ماهو ماشى بياخد الى فى طريقه واهوه كرسين زياده حلوين ويفيدوا برده فى مشواير المطار والذى منه فالعربيه دى لو نزلت مالهاش غير سوق التاكسى فقط وبرده سعرها الى هيحدد ده فى الاخر والى اعتقد انه هيبقى اقل من اى عربيه صالون يابانى طبعا ولو قارنت تاكسى غير يابانى بالبيجو فالبيجو يكسب من وجهة نظر سائق التاكسى وانا كمان كراكب والله بفضل البيجو جدا

الساعة الآن 12:49 AM.