مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ﻻنوس (دايو - شيفروليه) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=153)
-   -   عداد البنزين غير دقيق بالمرة (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=112404)

Ahmed AlGamal 23-04-2013 12:58 AM

عداد البنزين غير دقيق بالمرة

عداد البنزين ابص الاقيه احيانا فوق النص و شوية والاقيه تحت النص و بعدين لما يبقى على الاخر و اروح افول الاقي التانك بيتملي مثلا على ثلاثين او اتنين و ثلاثين مع ان التانك مكتوب في الكتالوج 48 و لو افترضنا ان الاحتياطي 10 يبقى المفروض املى 38 و ثلاثين ده حتى لما بيبقى العداد تحت الشرطة الحمرة اللي هو معناها ان الاحتياطي على الاخر عمري ما مليت اكتر من 38 او اربعين بالكتير خالص

هل العداد ممكن يتصلح و لا هو كده

بالنسبة لقراية العداد : هو متقسم اربع شرط و واحدة فوق الخط الاحمر التخين .. سؤالي هو ما بين الشرطة و الشرطة التانية ده كده 10 لتر ولا 8 ولا 5 و لا كام

معلوماتي القديمة ان كل شرطة بعشرة لتر و 8 احتياطي اللي هما في الجزء الاحمر

المشكلة اني بحاول احسب استهلاك العربية للبنزين بس العداد مش مساعدني بالمرة

Ahmed AlGamal 23-04-2013 12:59 AM

رد: عداد البنزين غير دقيق بالمرة

:121155~191: :fun_10_9_206[1]: :08da300846c84943ae1

بلاشانت 23-04-2013 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed AlGamal (المشاركة 876093)
عداد البنزين ابص الاقيه احيانا فوق النص و شوية والاقيه تحت النص و بعدين لما يبقى على الاخر و اروح افول الاقي التانك بيتملي مثلا على ثلاثين او اتنين و ثلاثين مع ان التانك مكتوب في الكتالوج 48 و لو افترضنا ان الاحتياطي 10 يبقى المفروض املى 38 و ثلاثين ده حتى لما بيبقى العداد تحت الشرطة الحمرة اللي هو معناها ان الاحتياطي على الاخر عمري ما مليت اكتر من 38 او اربعين بالكتير خالص

هل العداد ممكن يتصلح و لا هو كده

بالنسبة لقراية العداد : هو متقسم اربع شرط و واحدة فوق الخط الاحمر التخين .. سؤالي هو ما بين الشرطة و الشرطة التانية ده كده 10 لتر ولا 8 ولا 5 و لا كام

معلوماتي القديمة ان كل شرطة بعشرة لتر و 8 احتياطي اللي هما في الجزء الاحمر

المشكلة اني بحاول احسب استهلاك العربية للبنزين بس العداد مش مساعدني بالمرة

انا امبارح كنت مسافر مرسى مطروح والعربيه كانت فاضيه على الـ E كانت الساعه 1 صباحا وكل محطات البنزين قافله فضلت ماشى من العلمين لمسافه 70 كيلو واللمبه نورت لما المؤشر نزل تحت الشرطه الحمرا الغريب انى فولت ب50.5 لتر
ده معناه ان التانك مش 48 لتر

محمد حسن عبد الرحمن 24-04-2013 12:10 AM

موضوع حساب أستهلاك البنزين ده سهل جدا هتروح تفول عربيتك وتأخد قراءة العدد ولما تيجى تروح تفول تانى تاخد قراءة العداد والعربية أخدت كام لتر فى أخر تفويلة وأحسب المسافة المقطوعة من التفويلة الأولنية الى التفويلة التانية وعدد الليترات فى التفويلة التانية هو اللى هيقولك حضرتك أستهلكت أد أية وعلشان تتأكد أسال ميكانيكى أو أقراء عن معدل أستهلاك سيارتك للوقود وشوف الأستهلاك زيادة ولا تمام.
وأرجو أنى أكون قدرت أفيد حضرتك ولو بجزء قليل.
أخوك محمد

Ahmed AlGamal 24-04-2013 03:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن (المشاركة 876566)
موضوع حساب أستهلاك البنزين ده سهل جدا هتروح تفول عربيتك وتأخد قراءة العدد ولما تيجى تروح تفول تانى تاخد قراءة العداد والعربية أخدت كام لتر فى أخر تفويلة وأحسب المسافة المقطوعة من التفويلة الأولنية الى التفويلة التانية وعدد الليترات فى التفويلة التانية هو اللى هيقولك حضرتك أستهلكت أد أية وعلشان تتأكد أسال ميكانيكى أو أقراء عن معدل أستهلاك سيارتك للوقود وشوف الأستهلاك زيادة ولا تمام.
وأرجو أنى أكون قدرت أفيد حضرتك ولو بجزء قليل.
أخوك محمد

انا عملت كده و فعلا الاستهلاك طلع زيادة شوية .. عملت 110 كم بحاولي 12.5 لتر

بس انا برضو عايز اعرف اقرا العداد عشان ابقى عارف معايا كام لتر و كده .. انا من خلال استنتاجاتي اقدر اقول ان الشرطة الواحدة معناها 7 لتر مش 10

الساعة الآن 05:59 AM.