مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Excel - اكسيل (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=241)
-   -   رابطة مالكى الاكسل (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=22421)

دراز33624 05-08-2010 11:53 PM

رد: رابطة مالكى الاكسل

GIFT4UROSE4Uشكر وتقدير100000شكر يادكتور محمد انت الافضل

bahaa23973 07-08-2010 03:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 (المشاركة 223294)
انا كنت غيرت الساعد اليمين عندى ومحصلش مشكلة ولا حاجة انا اعتقد ان الصوت اللى عندك ده صوت حاجتين ناشفين بيحكوا فى فى بعض يعنى والله اعلم كده دى جلب محتاجة تشحيم
قبل ما تفك العفشة تانى حاول تروح لمغسلة فى محطة بنزين وخلى الواد يرش لك بالمسدس زيت اسود مع جاز تحت فى العفشة ولو الصوت مرحش يبقى شوف عفشجى كويس يشحمها *

و ممكن حضرتك تتأكد أن الصوت دة مش احتكاك الشكمان بجسم العربية لان دة ممكن يحصل و العربية بتتحرك و ميحصلش لو العربة واقفة فمن الافضل تلقى نظرة تحت العربية شوف اى اثار لأحتكاك ولا مفيش و لو فى و السبب الشكمان ممكن يتظبط و تقبل تحياتى

bahaa23973 07-08-2010 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة molana (المشاركة 221404)
السلام عليكم
انا لسه شاري اكسيل 1500 سي سي 96 كامله وهي الحمد الله كويسه
الاانني عندي شوية اسئلة للاكسلاويه اصحاب الخبرة
اول حاجه اهتزاز جامد في السيارة لما ادورها واعتقد انه بيبان لما اكون واقف في اشارة او على السالنسيه
وكمان العربية بتسخن اكتشفت ان الميه نقصت في القربة وما فيش في الريداتير ميه اصلا
المهم انه الصبح لازم الاقي العربية ناقصة ميه في الريداتير والقربة وطبعا بملاهم ميه
معلش انا يسال كتير لكن انا مش عارف لسه حاجة في العربية لاني لسه شاريها
اخر سؤال التكيف بيزود طبعا الهزة بس المؤشر بتاع السخونية بيزيد
ارجو افادتي ولكم جزيل الشكر وتقبلوني عضو جديد في رابطة ملاك الاكسلاويه

بالنسبة للريداتير ممكك يكون فية خرم بيسرب الميةة علشا كدة ممكن حضرتك تملى الريداتير مية و العربية واقفة و حط تحت العربية كيس كبير و استنى شوية و بس فى الكيس لو لقيت فى مية يبقى فى خرم فى الريداتير و كمان اتأكد من الخراطيم انها مبتسربش و الافيز بتاع الخرطومظبوط و ارجو ان الموضوع يتحل بسرعة و تقبل تحياتى

miam0502788391 09-08-2010 06:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دراز33624 (المشاركة 223381)
GIFT4UROSE4Uشكر وتقدير100000شكر يادكتور محمد انت الافضل

يا باشا لا شكر على واجب والشكر مردود لحضرتك على ذوقك العالى واهلا بك
بالنسبة للزيت لو انت بتغير زيت على كل 1000 كيلو المفروض عند التغيير لا ينقص او اذا حدث نقصان يكون كمية صغيرة جدا
حدوث نقصان واضح فى الزيت له عدة اسباب اشهرها زيادة الخلوص اللى بين المكبس والأسطوانة وده بيبان فى صورة دخان كثيف فى العادم وكده الموتور يبقى محتاج عمرة او أسباب ثانية زى طبة الزيت بتسرب او جوان التاكيهات بايظ ...الخ على العموم لازم ميكانيكى كويس يشوفه لأن احيانا تحتاج ان المتور يتفك من الحوض علشان تشوف التسريب منين وحتى تعمل كده حط زيت بيتغير على 1000 كيلو مش ال 5000 او 10000 كيلو واكشف على مستوى الزيت كل يوم الصبح قبل ما تدور العربية وزود الناقص لأن انخفاض مستوى الزيت غلط على المكنة
بالنسبة للياى اللى ورا طبعا اليمين لازم يكون بارتفاع الشمال وإلا هيأثر على الأتزان
المساعدين اللى ورا بتوع الأكسل تقريبا بحوالى 150-160 جنيه *

abdo4422 11-08-2010 02:46 PM

فلانشة التكييف الصغيرة اتكسرت ودايخ عليها مش لاقيها
اجيبها منين

الساعة الآن 11:02 PM.