مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   للرد على استفسارات الاعضاء والدعم الفنى لمالكى الفيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68864)

corsair 15-12-2011 10:45 AM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedkadoom (المشاركة 571734)
السلام عليكم
تحية رائعه لرجال المنتدى الجميل لكل الفيرناويه:THE_PR~18:
عندي فيرنا2007 كامله مانيوال اشترتها من شهرين
صوت الموتور بيعلى لما بهدي على مطب مثلا وrbm برده بيستمر عالي وأول ما أدوس بنزين الصوت بيهدي وrbm بينزل
كشفت كمبيوتر وقالي الحساسات سليمه ونظفلي الكاربيراتير وبرده الصوت رجع تاني
ارجو سرعة الافاده وجزيتم

الموضوع بسيط جدا بس عايز ميكانيكي شاطر هتشتري wd40 وتخليه ينضفلك حساس الايديل ليرن ونظف فلتر الهواء وهتلاقي المشكلة ديه انتهت تماما

corsair 15-12-2011 10:48 AM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 (المشاركة 566228)
طيب يا كورسير انا عندى خدوش على الشنطة عيال ولاد تيت عاملينها بمسمار تقريبا بس الخدوش مش واصلة لطبقة المعجون هل البولش والواكس ممكن يداريها

بص يا غالي الواكس مش هيداري حاجه البولش جربه لو مجابش نتيجه هقولك علي حركة بس تخلي بالك وانتا بتعملها وبالراحه جدا تجيب قطنه وعليها شوية تنر خفيف وتمسح بيه بالراحه علي مكان الخدش هتلاقي الخدش اختفي تماما بس بالراحه علشان ميشلكش البويا من علي العربية

corsair 15-12-2011 10:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-adam (المشاركة 561640)
هحاول بس الجنوط هتكلف كام تقريبا؟

الجنوط الاندونيسي الـ 14 بتبتدي من 1300 لحد 1700 جنيه

Ahmed Salah ahmed 15-12-2011 11:01 AM

انا من يوم ما اشتريت العربيه من سنه تقريبا باعمل الصيانات الدوريه في التوكيل غالبا كل 10000 كم لكن عمري ما عملت موضوع ظبط الزوايا دا
هو دا ليه ميعاد محدد يعني وايه اللي لازمه احسه في العربيه عشان اروح اعمله يعني مثلا العربيه عندي ماشيه كويس مش بتحدف يمين او شمال زي ما اسمع
طيب ولو بتحدف وانا مش عارف ممكن اعرف ازاي؟
وشكر ا مقدما

AHMEDCAR 15-12-2011 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedkadoom (المشاركة 571734)
السلام عليكم
تحية رائعه لرجال المنتدى الجميل لكل الفيرناويه:THE_PR~18:
عندي فيرنا2007 كامله مانيوال اشترتها من شهرين
صوت الموتور بيعلى لما بهدي على مطب مثلا وrbm برده بيستمر عالي وأول ما أدوس بنزين الصوت بيهدي وrbm بينزل
كشفت كمبيوتر وقالي الحساسات سليمه ونظفلي الكاربيراتير وبرده الصوت رجع تاني
ارجو سرعة الافاده وجزيتم

نظف البوابه و الحساسات لو لسه المشكله موجوده بعد التنظيف يبقى حساس البوابه مش مظبوط تعرف اذا كان شغال ولا لأ ازى تخلى العربيه شغاله و تشيل الفيشه بتاعته لو العربيه عليت يبقى شغال

الساعة الآن 01:50 AM.