مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   كهرباء السيارة (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=149)
-   -   تعرف علي " السنسور بارك " حساس الركن (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=31952)

alfred_sharouni 09-11-2010 12:06 PM

رد: تعرف علي " السنسور بارك " حساس الركن

alf shouker very useful

سيف الدين سعيد 09-11-2010 08:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 (المشاركة 275531)
إيه المواضيع المفيدة دي المعلومة وكيفية تطبيقها وكمان تواصل مستمر مع الردود اهو دا المجهود ولا بلاش.
دلوقتي أنا كان عندي إستفسار لما السينسور بارك الخلفي بيركب على نور المارشيدير علشان يشتغل وانا راجع ورا بس أوك طيب ولو جيبت سينسور كامل ورا وقدام تفتكر الي قدام هيكون شغال بإستمرار طول ما أنا ماشي بقى ولا إيه.
كمان معلومة لو فيه شاشة مع السينسور انا أحب اوضح بس هيا مش شاشة دي يادوبك شوية شرط حمرا بتزبد كل ما كان العائق قريب من السينسور يفضل وضعها بالخلف اعلى الزجاج الخلفي في المنتصف بالظبط ومواجهة للأمام علشان وإنتا راجع لورا ماتقدرشي تعتمد على السينسور بس لازم كمان تستخدم المراية الي في النص أو تبص بنفسك لورى ماتفضلش تبص ورى ترجع وتسمع صوت السينسور تقوم واقف وباصص في الشاشة. وطبعا كل واحد بينام على الجنب الي يريحه.

ياباشا فعلا كلام سيادتك مظبوط جدا . فعلا السينسور الأمامى بيكون شغال باستمرار طول ما العربيه دايره . وعموما دا مابيكونش مفيد غير للسيدات فقط اللى مش بيعرفوا يسوقوا كويس وضعاف فى ركن السياره .
كمان أحب اوضح لحضرتك ان فى شاشات ديجيتال بتبين المسافه رقميا . ودى بتكون شاشه صغيره مغلقه ويتم فتحها اوتوماتيكيا عند عمل السينسور اثناء الرجوع للخلف .
وعلى فكره ياباشا فكرة تركيب الشاشه فى الخلف على الزجاج الخلفى فكره ممتازه بجد . تستاهل عليها ROSE4U

dr_eslam_66 10-11-2010 05:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد (المشاركة 280583)
ياباشا فعلا كلام سيادتك مظبوط جدا . فعلا السينسور الأمامى بيكون شغال باستمرار طول ما العربيه دايره . وعموما دا مابيكونش مفيد غير للسيدات فقط اللى مش بيعرفوا يسوقوا كويس وضعاف فى ركن السياره .
كمان أحب اوضح لحضرتك ان فى شاشات ديجيتال بتبين المسافه رقميا . ودى بتكون شاشه صغيره مغلقه ويتم فتحها اوتوماتيكيا عند عمل السينسور اثناء الرجوع للخلف .
وعلى فكره ياباشا فكرة تركيب الشاشه فى الخلف على الزجاج الخلفى فكره ممتازه بجد . تستاهل عليها ROSE4U

لا الله يخليك ياباشا ميرسي كتير بس للإعتراف بالحق ياعني الي يستاهل ROSE4U دا يبقى شركة هوندا علشان أنا خدت بالي منها في الهوندا الأكورد موديل 2004 الشاشة زي مابقولك يادوبك كام شرطة صفرا وبعدين شرط حمرا بعدها حسب المسافة الي فاضلة ومعاها طبعا صفارة قصيرة ومثبتة أعلى منتصف الزجاج الخلفي ومواجهة للداخل بتقدر تشوفها وإنتا راجع لورى سواء في مراية الصالون أو وإنتا باصص لورى.

ABCABCABC 12-11-2010 09:24 PM

شكراً للدكتور / خالد

وسبحان الله - أنا كنت عايز اركب سنسور بارك و قولت أدخل على صفحة الكهرباء علشان أطرح موضوع جديد وأفهم فكرته و رأى الناس فيه - لقيت الموضوع قدامى

وشكراً للدكتور خالد و كل المشاركين

ابو جودة 12-11-2010 09:33 PM

مشكوررررررررررررر

الساعة الآن 10:24 AM.