مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   BYD (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=129)
-   -   استفسار عن السيارة الجديدة BYD G3 (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=72551)

mahshahin 24-11-2011 01:44 PM

رد: استفسار عن السيارة الجديدة BYD G3

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف حمدى (المشاركة 558303)
الاخ العزيز
شاكر لك تعاونك واطلعت على الملف بالكامل وكان شرح وافى ومفسر وهى بالمواصفات دة مش بطالة ويمكن تكون احسن من الصينى المجمع بمصر لان فى كتير يشتكوا من التقفيل المصرى بس انا طماع شوية كنت حابب اشوف اى حد استعملها او ركبها يدينى اى لمحة عنها فى الاستخدام وما الى ذلك سوف اكون شاكر جدا .....واسف للاطالة ولك شكرى مرة اخرة :THUMBS~220:

بص ياباشا العربية دية مع واحد صاحبي في الشغل لسة جايبها من شهر تقريبا والعربية ماشاء الله عليها فيها أوبشن عالي وفتحة سقف وسمارت كي وتكيف وباور وجنوط سبور واتوماتيك وتقفيل صيني عموما هيكون أحسن من التقفيل المصري ماتورها BYD صيني وعفشتها مطابقة للتويوتا كورلا ..... انا عن نفسي لسة جايب BYD f3 مانيوال فول أوبشن وبسم الله ماشاء الله وماتورها متسوبيشي وعفشتها كورلا ... وفي منها أتوماتيك بفتحة سقف انا عن نفسي أرشحالهاك عن G3 لاني من ملاكها ومجربها وعن الانتشار منتشرة اكتر من ال G3 وربنا يوفقك في الأختيار

الاستاذ/ علاء 24-11-2011 02:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin (المشاركة 558736)
بص ياباشا العربية دية مع واحد صاحبي في الشغل لسة جايبها من شهر تقريبا والعربية ماشاء الله عليها فيها أوبشن عالي وفتحة سقف وسمارت كي وتكيف وباور وجنوط سبور واتوماتيك وتقفيل صيني عموما هيكون أحسن من التقفيل المصري ماتورها BYD صيني وعفشتها مطابقة للتويوتا كورلا ..... انا عن نفسي لسة جايب BYD f3 مانيوال فول أوبشن وبسم الله ماشاء الله وماتورها متسوبيشي وعفشتها كورلا ... وفي منها أتوماتيك بفتحة سقف انا عن نفسي أرشحالهاك عن G3 لاني من ملاكها ومجربها وعن الانتشار منتشرة اكتر من ال G3 وربنا يوفقك في الأختيار

السلام عليكم

هل يوجد حل لصوت الماتور فى F3 لانه خشن وصوته عالى ( وعن تجربه ..)

اما G3 اسمع ان صوت الماتور هادىء وناعم !!!!!!

فياريت الايضاح .؟؟؟؟:fun_36_3_12[1]:

mahshahin 24-11-2011 02:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاستاذ/ علاء (المشاركة 558753)
السلام عليكم

هل يوجد حل لصوت الماتور فى F3 لانه خشن وصوته عالى ( وعن تجربه ..)

اما G3 اسمع ان صوت الماتور هادىء وناعم !!!!!!

فياريت الايضاح .؟؟؟؟:fun_36_3_12[1]:

فعلا صوت الماتور عالي شوية لكن في الغيار الأول والثاني لكن السحب عالي ... وعن تجربة

انا مش فاهم يعني أيه خشن دية ؟؟؟؟؟؟؟ عموما العربية معايا نعمة جدا وسحبها تمام ومفيهاش مشكلة

انا سألت اصدقاء ليا قالولي عشان العربية لسة بتلين ومتحكمش عليها الا بعد 5000 كيلو

عموما انا داخل على صيانة الالف كيلو وكتبت الملاحظة دية وهاقولهلهم

اشرف حمدى 25-11-2011 01:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin (المشاركة 558736)

متشكرجدا على ردك والنصيحة على السيارة وعلى فكرة انا منذ فترة كنت حابب الf3 انما مرة ركبت مع تاكسى ودردشت معاة عقدنى زى مرة ركبت مع سواق تاكسى اسبرانزا كرهنى فى السيارات كلها :k_crying77[1]:واولهم الاسبرنزا فانا قلت يمكن التقفيل المستورد يكون احسن وعموما انا لسة فى مرحلة الاختيار وشكرا على الاهتمام ولو انى محتاج توضيح اية الفرق او بمعنى اخر ايهما الاحسن انت قلت G3 ماتورها BYD والf3 ماتورها متسوبيشى ايهما الاحسن وشكراسوقسوق

mahshahin 27-11-2011 11:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف حمدى (المشاركة 559188)
متشكرجدا على ردك والنصيحة على السيارة وعلى فكرة انا منذ فترة كنت حابب الf3 انما مرة ركبت مع تاكسى ودردشت معاة عقدنى زى مرة ركبت مع سواق تاكسى اسبرانزا كرهنى فى السيارات كلها :k_crying77[1]:واولهم الاسبرنزا فانا قلت يمكن التقفيل المستورد يكون احسن وعموما انا لسة فى مرحلة الاختيار وشكرا على الاهتمام ولو انى محتاج توضيح اية الفرق او بمعنى اخر ايهما الاحسن انت قلت G3 ماتورها BYD والf3 ماتورها متسوبيشى ايهما الاحسن وشكراسوقسوق

ياباشا انا أبوي كان معاه أوبل فيكترا 2003 2000 سي سي طبعا عربية مفيش عليها كلام ووحش على الطريق انا مش عايز اقولك هيا مش محتاجه كلام .... المهم باعها لعمي وركبتها معاه بعد فترة والله تكره من بعدها الأوبل كله .....
خلاصة الكلام اي نوع عربية ليه عيوب وليه مميزات
العربية حسب استخدام الشخص اللي بيسوقها واديني قولتلك على عربيتنا الفكترا واللي حصل فيها مع عمي
وبعدين بالنسبة للموتور ماتور صيني ولا متسوبيشي ؟؟؟
يعني مفيش مقارنة اكيد الصيني (ههههههه)
متسوبيشي طبعا عشان أي حد بيتشغل فيه قطع غيار متوفرة جدا ورخيصة وماتور عفي وشديد وسحب عالي

الساعة الآن 02:02 AM.