مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   للرد على استفسارات الاعضاء والدعم الفنى لمالكى الفيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68864)

screamseko 17-03-2012 01:41 PM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

الموضوع مش اختراع متقلقش هو حيفك الوش ويشيل القدام ويركب الجداد ويقفل تاني الموضوع مش مستاهل متقلقش
روح هاتهم من بره ويكونو اصلي وركبهم عند ميكانيكي محترم او مركز خدمه مشهور وحتلاقي التكلفه قلت النص واكتر كمان

SHABRO 17-03-2012 02:35 PM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

متشكر يا تونسي بيه على اهتمامك , هبدأ اخد بالي من موضوع الزيت ده كمان لانه فعلا الصيف السنادي شكله صعب , حتى لو الواحد يغير الزيت بدري 1000 كيلو مش مشكلة

haninatoon 17-03-2012 03:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninatoon (المشاركة 634969)
لو سمحتم انا عاوز اغير اسطوانة وديسك
1- فهل لازم اشتريهم من التوكيل
2- اركب فى التوكيل ولا مش لازم
هل لازم لما يركبوا يبقى صنايعى ممتاز ولا ليهم ظبط بمعدات خاصة فى التوكيل فيبقى التوكيل احسن
اصل التوكيل التكلفة 1800 جنية شامل التركيب
ولا امشى حالى واجيب من نافع اللى فى ميدان الجامع واركبة برة وخلاص
خلاصة السؤال هو التوكيل بيركب بتقنية مش موجودة برة بالنسبة القطعتيين دول ولا بردة مجرد صنايعى هو هو ومافييش استخدام او ضبط بالكمبيوتر

العربية عندى بتترج فى الاول زى وش الراجل دة
:4:

M.TONSY 17-03-2012 06:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninatoon (المشاركة 635039)

العربية عندى بتترج فى الاول زى وش الراجل دة
:4:

بص هقولك على حاجة الاول جربها لان كان عندى الموضوع ده وعملته اتظبطط بس انا عملتها بنفسى
انت روح لميكانيكى كويس وقوله ياخد هواء الاول من ماستر الدبرياج وبعد كدة يظبط رجلاش الدبرياج ويخليه واطى شوية هتلاقيها ان شاء الله ظبطط معاك
ولو مكانش روح اشترى طقم الدبرياج كامل اصلى ب450ج وروح لاى ميكانيكى محترم ب100ج يركبهولك والموضوع مفيهوش تقنية ولا حاجة كل للى بيعمله انه بيفك العجلتين والكوبلنين ويقوم مسقط الفتيس بيفك الطقم القديم ويركب الجديد بس ملحوظة خليه يتأكد ان ترس الفولام سليم مفيهوش ريجة او بيضاوى ولو محتاج مسح يفكه ويبعته للخراط يمسحه ب40ج بالمرة لو محتاج لان اوقات الريجة دى بتسبب الرعشة فى الاولانى او المرشيدير وابقى بلغنى بالتفاصيل

haninatoon 18-03-2012 11:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 (المشاركة 635166)
روح اشترى طقم الدبرياج كامل اصلى ب450ج

انا سالت علية فى التوكيل ب 1050 جنية اسطوانة وديسك فقط
انت بتقول 450 الطقم كامل ممكن الماركة والمكان

الساعة الآن 11:16 AM.