مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   لادا LADA (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=120)
-   -   مميزات الهاف بور الى بيتركب للادا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=29024)

احمد الشناوى1981 11-07-2010 10:25 AM

رد: مميزات الهاف بور الى بيتركب للادا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadowmaster (المشاركة 209251)
شكرا على الموضوع وفعلا موضوع جامد ان الواحد يعمل التعديل ده هايفيده فعلا

توكل على الله و إن شاء الله مش هتندم وكفايه غير ان الدركسيون بيكون خفيف ،العربيع كمان بتكون ثابته جدااا على الطريق انا لسه كنت مسافر و ماشى 140 والعربيه ثبات ما شاء الله ودا مكنش ينفع بعلبه الدركسيون لان العربيه بيبئا فيها بوش و مطمنش فى الجرى.

احمد الشناوى1981 11-07-2010 10:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد زكي (المشاركة 209272)
موضوع جميل وكنت بفكر اعملو عندي في البرايد وشكرا علي الموضوع ياباشا

هى البرايد أصلا مفيهاش هاف باور؟؟؟؟
شكراً

nofal 18-07-2010 04:51 AM

ملحوظة
احنا عندنا فى محافظة البحيره اكتر ناس جربة العربيه الادا فى مصر بنقوم بتعديل بنرمى العلبة الالصليه وبنركب علبه بتاعة عربيه يبانى كورسيدا يبانى بتكون افضل بكتير بتخلى الدريكسيون ولا البور بجد وبتركب فى مكان العلبه الاصلية وعلى نفس المسامير احسن متعدل فى جسم العربية
مهندس/ احمد نوفل

احمد الشناوى1981 18-07-2010 11:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nofal (المشاركة 213054)
ملحوظة
احنا عندنا فى محافظة البحيره اكتر ناس جربة العربيه الادا فى مصر بنقوم بتعديل بنرمى العلبة الالصليه وبنركب علبه بتاعة عربيه يبانى كورسيدا يبانى بتكون افضل بكتير بتخلى الدريكسيون ولا البور بجد وبتركب فى مكان العلبه الاصلية وعلى نفس المسامير احسن متعدل فى جسم العربية
مهندس/ احمد نوفل

اهلا بيك يا باش مهندس
انا أول مره اسمع عن فكره التغيير بعلبه يبانى وان شاء الله تكون فكره كويسه بس انا مجربتهاش علشان احكم عليها انا اتكلمت عن الى جربته فقط .
بس انا حاسس ان الاسكاترا عمليه اكتر بسبب ان العربيه فعلا بتكون ثابته على الطريق جدا لأن الاسكاترا مبتخليش فيه بوش زى علبه الدركسيون .ودا عن تجربه .
الأسكاترا = ثبااااات +دركسيون خفيف
بس حضرتك ممكن توضحلنا تكلفه التغيير للعلبه اليبانى كام لأن زى ما وضحت قبل كده أن الأسكاتره لو ماتركبتش صح أسمع ان العربيه بتعوم فلو اى حد مقدرش يروح لحد عنده خبره فى التعديل وتركيب الإسكاتره فالعلبه اليبانى هتكون أأمن لأن حضرتك بتقول أنها بتركب في نفس المكان
وربنا يوفق الجميع للخير ان شاء الله .

nofal 19-07-2010 02:49 AM

بصى ياسيدى المعروف ان العلبه الادا ممكن تفوت فى اى لحظة لان اتصميم بتعها من الداخل بكون على حلزونه طبعا انتا عارف ده يعنى ممكن تعمل مشكله على الطريق لقدر الله اما العلبه اليبانى تشبه من الدخل للاسكترومن المستحيل تفوت نيجى لتكلفة العلبه اليابانى
اولا سعر العلبه استعمال ومفيش جديد استعمال خارج سعرها يتراوح من ال 150 الى 200 وبتصرف فى المخرطة 50 جنيه ذائد 10جنيه فك وتركيب العلبه يبا نقول 200+ 60 =260 فقط لا غير على فكر بتخاى الدريكسيون زى البور بظبط وجرب والحياه تجارب احنا عندنا فى دمنهور كل التاكسى العداد لادا يعنى فرم 24 ساعة يومين لان التكس كندنا بيشتغل 3 ورادى

الساعة الآن 10:42 AM.