مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   ﻻنوس (دايو - شيفروليه) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=153)
-   -   لسه شاري لانوس 2000 اتوماتيك و عندي بعض المشاكل اريد ان اعرف سببها (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20006)

hassan_sona 07-02-2010 11:55 PM

لسه شاري لانوس 2000 اتوماتيك و عندي بعض المشاكل اريد ان اعرف سببها

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا لسه شاري لانوس 2000 اتوماتيك حالة ممتازة و عامله 178000 كم لكن يوجد بعض الاشياء اريد ان اعرفها خصوصا انا كنت من ركاب السيارات الامريكي و لا افقه شيء في الكوري و لسه مغير طقم فلاتر و بوجيهات وسيور
1- عند المشي علي السرعة من (30-40) كم يحدث رجرجه في العربيه(الدركسيون و دواسة البنزين) و رجرجه فوق ال (90) كم فقط
2- الايطالة في دوارة العربية(7 ثواني) عند توقفها لمدة نصف ساعة او اكثربقليل و لكن بددور علطول في الصباح
3- لمبة الباب بتنور لما بدوس علي الفرامل و لما بشيل رجلي من علي الفرامل تطفي ؟؟؟
4- التكييف البارد زي الفول لكن الساخن مش حلو
5- نقصان ماء الاربة بصورة ملحوظه و لا يوجد اي تسريب
6- صوت تزييق عند كسر الدركسيون يمين و شمال
7- احساي ان صوت الموتور عالي عند بداية الدوارة و بيقل شوية لما تسخن
8- بتاكل بنزين زيادة يعني ال10 لتر بيمشوني 90 كم
و يا رب الاقي عندكم الاجابة في منتدي مصر حبيبتنا

hazem_khidr 08-02-2010 04:21 AM

رد: لسه شاري لانوس 2000 اتوماتيك و عندي بعض المشاكل اريد ان اعرف سببها

الف مبروك العربيه و ربنا يديك خيرها و يحميك من شرها
اقتباس:

1- عند المشي علي السرعة من (30-40) كم يحدث رجرجه في العربيه(الدركسيون و دواسة البنزين) و رجرجه فوق ال (90) كم فقط
محتاج الاول تضبط زوايا و تربط علي العفشه و بعدين تعمل ترصيص علشان الرجه فوق ال 90
اما الرجه من 30 ال 40 دي ليها كذا سبب بالترتيب
1.ممكن يكون عندك فرده كاوتش اماميه السلك بتاعها اتعوج و دا بيخلي فيه رعشه في بدايه الحركه و بعدين تنتهي
ممكن تعمل تبديل للعجلات الاماميه و الخلفيه و لو فضلت الرعشه موجوده يبقي الاحتمال التاني هو السبب

2.ممكن يكون فيه كوبلن داخلي مأتب و في الحاله دي تفك الكبالن الداخليه و تكشف عليه و لو لقيت واحد وحش تغيره و الدنيا حتتظبط
اقتباس:

2- الايطالة في دوارة العربية(7 ثواني) عند توقفها لمدة نصف ساعة او اكثربقليل و لكن بددور علطول في الصباح
راجع علي كهربا العربيه و شوف شحن الدينامو و قوه البطاريه
طالما انت مغير البوجيهات
اقتباس:

3- لمبة الباب بتنور لما بدوس علي الفرامل و لما بشيل رجلي من علي الفرامل تطفي ؟؟؟
كده في سلك ملمس و محتاجه كهربائي يشوف التلميسه جايه منين و يعالجها بسيطه مافيهاش حاجه
اقتباس:

التكييف البارد زي الفل لكن السخن مش حلو
سيبه كده مافيش منه مشاكل
اقتباس:

5- نقصان ماء الاربة بصورة ملحوظه و لا يوجد اي تسريب
راجع علي غطا قربه الميه ممكن يكون بايظ و بيسرب و تشتري غطا اصلي حتي لو استعمال وبلاش الغطيان المضروبه
اقتباس:

6- صوت تزييق عند كسر الدركسيون يمين و شمال
عمود الدركسيون محتاج تشحيم برضه العفشجي يبص عليها و حاجه بسيطه
اقتباس:

7- احساي ان صوت الموتور عالي عند بداية الدوارة و بيقل شوية لما تسخن
دا عادي لان الصبح السخان بيشتغل لتسخين العربيه و بعدين بيبدأ صوتها في الهدوء واحده واحده
اقتباس:

8- بتاكل بنزين زيادة يعني ال10 لتر بيمشوني 90 كم
دا الطبيعي في اللانوس انها بتاكل بنزين مش عيب ولا حاجه في عربيتك

medhat3377 08-02-2010 09:27 PM

اولا مبروك على العربيه انا معايا نوبيرا وصاحب محل اكسسوار سيارت شوف التاخير فى الدواره ده كده فى رشاش بيسيل بنزين محتاج بيتغير بعدها مش عتلاقى المشكله دى
اما من ناحيه البنزين بيتاكل نظف حساس الهوا
و حساس الشكمان خرجه و نظفه بسلك مواعين ناعم او غيره لانه يقرا غلط فبلتالى يدى اموامر غلط للكمبيوتر فتستهلك بنزين و نظف حساس الكرنك
المياه بتنقص اكشف على ترمبه المياه تحت السيور وبجانب سير الدينامو بص على الريداتير من ناحيه خزان الفيبر فوق التكيف
موضوع التكيف السخن حتلاقى الواير التكيف خلف لوحه المفاتيح مرخرخ محتاج يتشد
و اى استفسار بعد اذن المنتدى اتصل بى لاى استفسار سريع
0125840209
اتمنى اكون افدتك

hassan_sona 09-02-2010 02:37 AM

بجد الف شكر علي سرعة الرد و علي المشاركة

mmtm 09-02-2010 05:51 AM

معايا لانوس 2002 اتوماتيك عندي مشكلة في تسريب زيت الباور من علبة الدريكسيون أفيدوني

الساعة الآن 03:15 AM.