مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات) (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=132)
-   -   للرد على استفسارات الاعضاء والدعم الفنى لمالكى الفيرنا (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=68864)

M.TONSY 19-03-2012 03:58 AM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninatoon (المشاركة 635688)
انا سالت علية فى التوكيل ب 1050 جنية اسطوانة وديسك فقط
انت بتقول 450 الطقم كامل ممكن الماركة والمكان

التوكيل حرامى
روح لاى موزع معتمد هيونداى هتلاقي الاصل كورى ب 400-450ج بيختلف السعر حسب المحل
ولو عايزه هتلاقاه عند المنير فى فيصل او نعيم صليب فى التوفيقية اونافع فى ش دمشق مصر الجديدة وفى كمان هناك موزع معتمد لغبور هناك

elsheikh2010 08-04-2012 01:07 AM

رد: إلى الفيرناوية اللى عندهم أى أستفسار أو مشكلة بخصوص الفيرنا الجميلة يتفضل وهنساعده ان شاء الله

اخي الحبيب زي ما حضرتك عارف معايا فيرنا 2011 1600 مانيوال ولسه عامل صيانة 10000 كم في التوكيل بقالي فترة كبيرة بأسمع صوت وبالأخص لما أكون ماشي على طريق مدق او مش متسفلت او على اسفلت محبب شوية جاي تقريباً من ورا عامل زي صوت كركرة مش عارف اوصفهالكم زي زجاج شباك الأتوبيسات بتاعة زمان واحنا مسافرين كنت تحس انه بيون او بيكركر اعذروني على التشبيه فلو حد عارف ده ايه يقولي عليه عشان اقولهم في التوكيل بدل ما يخربولي الدنيا ....
وشكراً

AHMEDCAR 08-04-2012 10:38 AM

انت كده العفشه الخلفيه عاوزه تتربط و ممكن يكون فى مسمار اسمه مسمار السنترك هو اللى عايز يتغير امره سهل جدا ماتقلقش

ابو بيسان 10-04-2012 10:29 PM

مساء الخير يا فيرناويه يا حلوين عندي استفسار اذا ممكن انا سمعت ان الفيرنا بتنزل من غير فلتر تكيييف هل دا صحيح وهل في مشكله لو شغلت التكيييف بدون الفلتر دا وسوال تاني عن الزيت انا حطيت زيت موبيل 1 وبتاع المحطه بيقول دا كويس لغاية 10000 ايه رايكم يا فرناويه في الزيت وياريت تنصحوني وتفيدوني وبالمناسبه العربيه بتاعتي انا جايبها زيرو كامله منوال من ابوغالي ولسه العداد يادوب عامل 1300 كم وااسف على الاطاله

welywely 11-04-2012 12:02 AM

غبور طبعا استخصر فينا فلتر الهوا على الرغم من اهميته بس معلش الاصلي بتاعه انا جبته ب 50 جنيه من صقر قريش و هوا موجود عند كل بتوع قطع الغيار (بامناسبه هوا عباره عن جزئين بيركبوا فوق بعض بشكل عمودي) و كان في ارخص بردو بس ياجماعة حصلت حاجه حلوة ان طبعا بعد ما نضفت مكانه قبل ماركبه في البنزينه و هوا بيغسل العربيه بمسدس الهوا و بعدين هوفر شفط اللي حصل ان الهوا ريحتة نضيفة جدا المهم فكيته و قلت ارش عليه سبراي كده طبعا قعدت اسبوع ريحة العربية حلوه:286:و ده طبعا مع مراعاة تنضيفه كل شهر بس في نفس الوقت حسيت ان قوة دفع الهوا قلت سنه صغيره بس احن ما اشم عوادم و تراب

الساعة الآن 01:37 AM.