مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82946)

عصام غنايم 17-07-2013 04:36 AM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

السلام عليكم
ممكن اعرف ايهما افضل اوبترا اوتوماتيك ام نيسان صنى اوتوماتيك الشكل القديم من ناحيه الثبات وقطع الغيار والاعتماديه والبنزين واعاده البيع وقله الاعطال وعيوب ومميزات السيارتين
وصور العربيات اهى
اولاً النيسان صنى
لأوبترا افضل فى الآتى
صالون اوسع بمراحل وبخاصه الكنبه الخلفيه
قطع غيار ارخص واكثر توافراٌ
تقريباٌ ارتفاع الأتنين عن الأرض واحد والأتنين مش بيحكوا على المطبات حتى وهما محملين
الأوبترا عفشه اريح وتكنولوجيا اعلى ( الأوبترا عفشه خلفيه مستقله بعكس الصنى عفشه متصله )
الأوبترا تقفيل كورى , الصنى تقفيل مصرى

عيب الأوبترا ان صاجها ضعيف زى كل الجديد

انا وانا بشترى وبعد ركوبى الأتنين فضلت الأوبترا

وكان اختيارى فى محله من افضل العربيات اللى ركبتها

وعلى العموم انا ببيعها بس هى مانيوال

لأنى مش بركب غير المانيوال

morooo89 18-07-2013 03:10 AM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

انا شاء الله هجيب عربيه بالتقسيط كنت ناوي علي ماروتي وبعدين شوفت السزوكي الالتوو 800cc عجبني شكلها وتفرق 1500 جنيه تقريبا عن الماروتي .. وبعدين الجيلي الباندا برده لقيتها ب 50000 بس مش عارف بعد ما الماروتي وصلت الايام دي 46000 الجيلي باندا بقت بكام
معلش طولت عليك عايز اعرف الافضل ماروتي .. سزوكي التو 800 cc جيلي باندا .. واعاده البيع برده اخبارها ايه مع انها متهمنيش اوي ... والجيلي الباندا دي ماتورها صناعه ايه

انا علي فكره طويل وباخد حاليا تدريب قياده في مركز تدريب بس بتعلم بسرعه الحمد لله
شكراا جزيلاا

amr_yosf666 19-07-2013 06:02 PM

مازدا 3 هاى لاين 2008
ارجو المساعدة فى تسعير مازدا 3 موديل 2008 هاى لاين ماشية 180000 كم سفر فابريكة برة و جوة فيها الازاز الامامي فى شرخ و الفانوس الزينون اليمين مش شغال وكمان ماكينة الازاز الخلفي اليمين مش شغالة ، اشتريها ولا لأ وبكام ؟؟ وكام سعر قطع الغيار المطلوبة؟ ضرورى اليوم لو سمحتم

re3at 19-07-2013 06:45 PM

السلام عليكم
دى أول مشاركة ليه فى المنتدى بس بصراحة الموضوع جميل و مفيد
كنت عايز أسأل حضرتك مابين لانوس سواء شيفرولية أو دايو أو رينو كليو
و شكرا على تعبك و مجهودك

فالح 19-07-2013 07:14 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة
ماهو رأى حضرتك فى السيارة سوزوكى سويفت ديازر حديث 1500 س س وهل هناك سيارات أفضل منها فى نفس السعر واطلب مواصفات هذة السيارة وسعرها حاليا وقطع الغيار وشكرا

الساعة الآن 09:21 PM.