مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   استراحة مصر موتورز (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=9)
-   -   امريكى اتصل على برنامج ريشارد بورنيش.... (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=69910)

momen_bondok 15-12-2011 03:48 AM

رد: حور العين للنساء؟؟؟؟؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ (المشاركة 571600)
قبل تجهيز الرد

سؤال واحد فقط ياساااااااااام
هل تقبل ان يشاركك رجل آخر فى زوجتك
الاجابه بنعم أو لا

ياريت سيادتك تجاوب على هذا السؤال
وأتمنى منك بأن تتفاعل فى موضوع أنت الذى أشعلتة ولا تظل صامتاً وإن رأيت إنك مخطئ فلتقل هذا بمنتهى الشجاعة
وجزا الله خيرا كل من قام بالرد وبِالاخص المهندسة سلوى على حُسن المُبادرة فى الرد
ولن أرد عليك فقد اشاد واجاد جُلُ من رد عليك
وبٍما إن حضرتك مدرس ربنا يستر على الطلاب اللى عندك

طارق عبد السلام 15-12-2011 03:55 AM

طبعا ياسمسم انا لحد دلوقت ما ردتش على موضوعك بتاع الحور العين للنساء بس
هرد طبعا ودى تيجى بس حبيت اعرفك حجم المرأه فى الاسلام
بص ياسمسم المرأه المسلمه دى جوهره غاليه أوى لو عندك جوهره غاليه أوى هتحافظ عليها وتحفظها ولا تحب الكل يمتلكها شويه طبعا((((((((( ياراجل ))))))))لازم احافظ على الجوهره الغاليه احسن تضيع
ولا اااااااااااااايه
بس قولى الاول علشان خاطرى
تقبل أن
رجاااااااااااااااااال آخريين يشااااااااركوك فى زوجتك
نعم أو لا

الموضوع مش صعب واحده 3 حروف وواحد حرفين بس

Emgrand 15-12-2011 06:06 AM

الافضل منتدى السيارات يمنع النقاشات نهائيا بين مسلم ومسيحى
كفايه اوى مواضيع المعلومات والتداريس الاسلاميه

drpepo 15-12-2011 08:57 AM

رد: حجاب السيدة مريم

اقتباس:

اظن الكلام ده لسام مش لى انا مافسرتش حاجه
هو حد وجه لحضرتك خصوصا الكلام ؟ الكلام للجميع ولما حضرتك او غيرك تقول ان الكتاب المقدس فيه حجاب واوصى بالحجاب يبقى لازم اصلح لحضرتك الغلط
انا ميخصنيش الاسلام اوصى او فرض النقاب او الحجاب في شئ انا كل مايهمنى هنا وفي هذا الموضوع هو ان محدش يالف في المسيحية على مزاجه
ونحن أعلم بشئون دنيانا ولا ايه يااستاذى المحترم مش القرآن والسنة بيقولوا كدا ؟
اقتباس:

خلاص يبقى التبرج ولبس فوق الركبه والعرى هو ده الاخلاق
وبعدين صاحب الموضوع كاتب عن السيده مريم العذراء لها كل الاحترام والتقدير فهى ام نبى الله عيسى ولها عندنا مقدره عاليه جدا
وانتم اللى دخلتوا تهاجموا الحجاب والمتحجبات يا زميل وتتكلم ادخلوا على اليوتيوب وشوفوا المحجبات والمنتقبات
هو انت بتحكم على تعاليم الاسلام ولا بتحكم على المنتسبين للاسلام يعنى مش واحد مسلم شغال فى الربا تقولى كل المسلمين ربويه مع ان الاسلام محرم الربا
لم ندخل نهاجم احد حضراتكم اخدتوا الكلمة على صدركم لما قولنا ان المسيحية مفيهاش حجاب وراجع كلامى في المادخلة الاولى في هذا الموضوع ولم اتطرق للحجاب في الاسلام باى نوع من الانواع الا لما لاقيت الناس ماشية وعاوزة تفسر على مزاجها
ثانيا حضرتك عارف ان السعودية تمشى بالشريعة وتطبق الشريعة فهل الشريعة وهى التى انزلت هذا القانون علشان الراجل مش يتفتن طيب فين غض البصر للراجل ؟
ثالثا من قال ان المراة الغير محجبة متبرجة ؟ مشكلة حضرتك انك حاصر تفكيرك لو المراة محجبة تبقى مؤدبة ومش متبرجة لو مش محجبة تبقى متبرجة وقليلة الادب
طبعا الكلام دا فكرنى بشيخ غريب بيقول العلمانية يعنى ايه يعنى امى متلبسش حجاب وكلام من هذا القبيل لايرقى للمستوى الحوار المحترم
لكن يااستاذى الفاضل الحجاب ان لم يكن من القلب نابعا لاجل عدم الاثارة والعفة فهو ايضا ليس حجاب فهناك الكثير من السيدات التى تلبسن الحجاب ورغم كدا يلبسن البناطيل الضيقة او البديهات المثيرة فما علاقة هذا بالحجاب
ان حياء الانسان انما هو نابع من قلب الشخص نفسه وليس من اخر
وانا قولت ميت الف مرة احترم فرض الحجاب في الاسلام لكن لايعنى هذا انى اسمح لاحد ان يفتى في المسيحية حتى لو كان شخص مسيحيى مسؤل كما هو في هذا الموضوع وكان على انى انبه الاخوة الاحباء للصح لا اكثرولا اظن ان دجا يضايق حضرتك
اقتباس:

وبعدين غض البصر ده احنا مامورين بيه واظن غض البصر ده من الاخلاق وفيه ناس كتير مش بتغض بصرها تيجى تقولى فين غض البصر هو يعنى عندكم كلكم بتطبقوا كل التعاليم
يااستاذى الفاضل كل الناس عمالة تتكلم على الحجاب وعلى المراة لازم ولازم ومشتفتش حد بيتكلم على ان الراجل يغض بصره عن النظر الى المراة باسلوب متدنى
ااو بشهوة او بنظرة رديئة
حضرتك في الكتاب المقدس يحكى قصة ليوسف الصديق واظن حضرتك عارف القصة دى ان امراة فوطيفار كانت تريده ان يقع معها في الخطيئة الا انه رفض
لماذا لان هذا الانسان من قلبه يحمل مخافة الله
فمخافة الله ومحبته هى اولا واخيرا ضمير الانسان في علاقته الروحية مع الله وعلاقته الاجتماعية مع الاخرين
اقتباس:

مهو انت بتحط السؤال والنقيض بتاعه فى نفس الوقت يعنى تعاليم كتابكم بتحض على غض البصر يعنى لو شفت مسيحيه لابسه براحتها وشوفت واحد مسيحى بيبصلها هقولك فين غض البصر ما انت بتحط السؤال وبترد عليه فى نفس المشاركه
فيين النقيض
هو كل الناس بيسمعوا لكلام القرآن
اكيد برضوا في المسيحية هتلاقى ناس لاتنصت الى التعاليم
المسيحية اوصت بالسيدات الحشمة والرجال ايضا علشان تبقى عارف
المسيحية اوصت بالسيدات والرجال عدم النظر بشهوة للآخر وان يكرم الانسان جسده ويحافظ عليه من الخطيئة
كون ان في ناس لاتسمع لهذا الكلام دى ربنا هيحاسبها
في بنات محترمات كتير بتلبس محترم ورغم كدا تلاقى الناس بتبص لييها بنظرة مش كويسة دا لان قلبه غير صالح فهل هنا الخطا يقع على الفتاة او السيدة المحترمة المحتشمة ام الشخص اللذى تقوده شهوته ؟ واى بنت او فتاة او سيدة يبص لعيها ينظر اليها نظرة غير جيدة ؟
ياريت حضرت كتفكر في كلامى كويس قبل ما تنتقدنى لمجرد النقد لاننا نريد امن يخرج الحوار في اطار هادف يااستاذى الفاضل
اقتباس:

يامحترم مين اللى عايز كده مهو انت وسام عماليين تتريقوا على الحجاب والتانى يقولك اعملوا حجاب للراجل كمان ونيجى نرد عليكم تقول لى احنا اللى عايزين كده
بجد حاجه غريبه
اولا انا لم اتريق على الحجاب وحضرت كلو شفت اى تريقة على الحجاب فانا اسف وانا قولت دايما واكيد حضرتك مشفتهاش وبكررها للمرة الخامسة انى احترم الحجاب كفرض في الاسلام بس لما لاقيت كل الناس مركزة فييه كانه هو حاجة اساسية فحبيت اوضح للناس انه مش هو كل الطهارة او العفة او الحشمة فهمت قصدى ولالا
لان في سيدات بتلبس حجاب بس لبسها لايتطابق ابدا مع الحشمة
فلايجب ان نغل دور الرجل ايضا
حضرتك لو راجل محترم ومالك نفسك فالكتاب المقدس مثلا يقول " مالك نفسه خير من مالك مدينة " فحضرتك لو شفت واحدةو لابسةة غير محتشمة لكن انت راجل ي قلبك مخافة الله ومحبته وتصون نفسك وعينك عن اى شر فانت اكيد لن تنظر الى تلك المراة لكن يوم الحساب لو انت بصيت ليها بنظرة وحشة هيجيى ربنا يقولك انت ليه بصيت على تلك الفتاة بنظرة وحشة هتقوله اصل هى لابسة وحش هيقولك اكيد " طب وانت لماذا لم تغض بصرك "
فاذا الحشمة للراجل والست وليس احد دون الاخر
وانا قولت لو كان قلبك صالح فكل اعمالك هتبقى صالحة حتى مش هترضى تنم على تلك الفتاة التى لاتحتشم في ملابسها
ولاحضرتك شايف كلامى غلط او بالف ؟
اقتباس:

يعنى يا اخى مهو انا بردوا بستفسر وانت قولت مفيش حاجه فى الكتاب المقدس بتتكلم عن الحجاب فجبت لك فقره من نشيد الاناشيد فيها كلمه نقاب يعنى كان موجود وبعدين هى الكنيسه لها خدود ورقبه ونهاد ووووووووووو مش عايز اكمل علشان مينفعش
يعنى حضرتك مش شايف انك بتتريق دلوقتى ؟
على العموم لو حضرتك فعلا جاد وعاوز تعرف هتبحث بجد ولو كتبت في جوجل تفسير سفر الانشاد هتلاقى مواقع مسيحية كتيرة كاتبة المعانى الرمزية والروحية لهذا السفر
وهذا السفر لا يتكلم ابدا عن فتاة والا فمن تلك الفتاة اساسا ؟ بالطبع لن تقدر ان تجيب لان كل الاحداث مذكورة في الكتاب المقدس بوضوح وكل الاحداث لها اجابات لكن لو بحثت عن ذلك السؤال من تلك الفتاة لن تجد اجابة لانها ليست فتاة اساسا
وها مثلا كان الله يقول لتلك العين التائبة " حولى عنى عيناك فانهما قد غلبتانى " وهذا فيه مثلا اشارة الى ان الله من فرط محبته للتائبين لايستسطيع ان ينسى دموعهم التائبة وان التوبة تُكسب الانسان مراحم الله
فياريت حضرتك متسمعش لاى شخص يردي ان يفسر الامور على هواها وانا قولت لحضرتك لو بتفسر القرآن هترجع لامهات المفسرين وكذلك للانجيل ارجع الى المفسرين وليس الى اى موقع غير محترم يهاجم العقيدة المسيحية وتبقى هو دا الكلام المية مية بالنسبالك
وانا لم اتريق او أألف او افسر على كلام القرأن . انا انقض تاليف الناس ان الحجاب هو كل الحشمة وهو كل العفة وهو كل الطهارة
وهذا الكلام مغلوط تماما خاصة في المسيحية فان كنت انت تقبله كمسلم في دينك فهذا يرجع لك لكن ليس مسموح ان تقبله انا في عقيدتى استاذى الفاضل
اتمنى كدا ان اى لبس عند حضرتك يكون وضح الان
تحياتى لك

mr_astra 15-12-2011 09:26 AM

بتحطو نفسكم فى مواقف بااااااااااااااااااااايخة

الساعة الآن 02:10 AM.