مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   Hyundai Excel - اكسيل (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=241)
-   -   رابطة مالكى الاكسل (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=22421)

engonear 25-04-2011 01:50 PM

رد: رابطة مالكى الاكسل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelsalah (المشاركة 409494)
كلامك مظبوط
بس عمليا ساعة لا قدر الله الحادثه هو بيعمل ازاى
مش السائق ساعتها بيندفع للامام
بس مش بيكون بنفس سرعة ما شديت الحزام ولقيت مقاومه منه
ولا ايه
متابع ايضاحكم الكريم

انا قصدي اسهلك فكرة عمله بنفس طريقة شدك للحزام برضوا الجسم ساعة الحادثة بيسحب الحزام عن طريق الاندفاع بقوة للأمام يقوم يثبت مكانه وبكرة الحزام تقف فتمنع جسمك او دماغك انه يخبط في الدركسيون وبالتالي بيحميك من الصدمات وربنا يسترها علينا من الحوادث.
ارجو تكون وصلتك المعلومة وأي ستفسار انا تحت امرك.

engonear 25-04-2011 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dotsalah (المشاركة 409578)
ممكن اعرف يا جماعة مكان طفاية الحريق فين فى الاكسل 1997

السلام عليكم ورحمة الله
العربية اول ما اشترتها كانت الطفاية ورا في الشنطة فقمت شلتها ولقيت مكان فاضي تحت كرسي السائق فحطتها فيه وبطلت تتحرك او تعمل صوت وممكن بسهولة تطلعها ساعة ما تحتاجها.
لو في حد معاه كتالوج العربية ممكن يقولك مكانها بالظبط.

waelsalah 26-04-2011 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engonear (المشاركة 410015)
انا قصدي اسهلك فكرة عمله بنفس طريقة شدك للحزام برضوا الجسم ساعة الحادثة بيسحب الحزام عن طريق الاندفاع بقوة للأمام يقوم يثبت مكانه وبكرة الحزام تقف فتمنع جسمك او دماغك انه يخبط في الدركسيون وبالتالي بيحميك من الصدمات وربنا يسترها علينا من الحوادث.
ارجو تكون وصلتك المعلومة وأي ستفسار انا تحت امرك.

شكرا جزيلا
وكان لي اكثر من استفسار
1- سعرا لموبينه جديده واستيراد ( وهل زرار فصل الموبينه للامان بيؤثر ع الموبينه وادائها بالسلب ؟ ولا لا
2- فبرة الفتيس اللى بتقلب الغيارات اللى هى جوه حوض المكنه فى نهاية الواير اللى داخل الفتيس؟ سعرها كام والاقيها فين عند بتوع قطع الغيار ولا ادور فى الاستيراد ؟
3- حاليا حاطط زيت 80-90 للفتيس وفى ونه خفيفه فى التسارغع ولما بسيب بنزين خصوصا ع الاول والتانى
احط زيت 160 واضافه امريكيه بتاعة تحسين خواص الزيت للتروس ؟ ولا ازود زيت تقيل فوق 90 الحالى ولا اسيبه زى ما هو ؟
4- ونة الفتيس هل تؤثر على عزم الموتور وكفائته ومكوناته ولا ملهاش علاقه ؟
5- اسف جدا للاطاله
ولكم جزيل الشكر والامتنان

engonear 27-04-2011 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelsalah (المشاركة 410892)
شكرا جزيلا
وكان لي اكثر من استفسار
1- سعرا لموبينه جديده واستيراد ( وهل زرار فصل الموبينه للامان بيؤثر ع الموبينه وادائها بالسلب ؟ ولا لا
2- فبرة الفتيس اللى بتقلب الغيارات اللى هى جوه حوض المكنه فى نهاية الواير اللى داخل الفتيس؟ سعرها كام والاقيها فين عند بتوع قطع الغيار ولا ادور فى الاستيراد ؟
3- حاليا حاطط زيت 80-90 للفتيس وفى ونه خفيفه فى التسارغع ولما بسيب بنزين خصوصا ع الاول والتانى
احط زيت 160 واضافه امريكيه بتاعة تحسين خواص الزيت للتروس ؟ ولا ازود زيت تقيل فوق 90 الحالى ولا اسيبه زى ما هو ؟
4- ونة الفتيس هل تؤثر على عزم الموتور وكفائته ومكوناته ولا ملهاش علاقه ؟
5- اسف جدا للاطاله
ولكم جزيل الشكر والامتنان

الشكر لله
بخصوص الاسعار بتختلف من محافظة لاخرى اما باقي الطلبات فحضرتك لازم في اقرب وقت تروح بورسعيد او الزقازيق او الحرفيين في القاهرة علشان ما قلش كلام وتلاقي الميكانيكي يختلف في الرأي وعموما اسال اكتر من واحد سواء ميكانيكي او بيع قطع غيار واللي تلاقيه فاهم خليك معاه الاحتياط واجب برضوا والحاجه اللي معنديش خبرة فيها ما برضاش أفتي فيها .
تقبل مروري

waelsalah 27-04-2011 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engonear (المشاركة 411273)
الشكر لله
بخصوص الاسعار بتختلف من محافظة لاخرى اما باقي الطلبات فحضرتك لازم في اقرب وقت تروح بورسعيد او الزقازيق او الحرفيين في القاهرة علشان ما قلش كلام وتلاقي الميكانيكي يختلف في الرأي وعموما اسال اكتر من واحد سواء ميكانيكي او بيع قطع غيار واللي تلاقيه فاهم خليك معاه الاحتياط واجب برضوا والحاجه اللي معنديش خبرة فيها ما برضاش أفتي فيها .
تقبل مروري

جزاكم الله خيرا
انا غيرت الموبينه ( الموبينه جديده ب 130 ج )
عشان عطل لما بتكون سخنه وتفصل واجى ادورها بتغيب فى الدوارة
وجيت اجرب العربيه حلفت ما هى شغاله
جبت الكهربائي شافها
وركب الموبينه القديمه تانى
برده مدراتش
قالى احتمال مشط الاسبراتير
ايه ظروفه ده بكام واجيبه اى نوع يكون محترم ؟
ولا بيجي استيراد ؟
نرجو الافاده العاجله
وربنا يستر طريقكم جميعا

الساعة الآن 02:44 AM.