مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   بيجو PEUGEOT (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=17)
-   -   سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39848)

hisam2010 29-03-2012 02:53 PM

رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.e.y (المشاركة 642493)
استاذ هيثم معلش انا اخونا الكبير وبنتقل عليك

انا عايز أسألك على حاجة العربية 406 موديل 2002

العربية سواء مشيت صبح ليل صيف شتا حر برد

الحرارة لازم توصل للـ 90 بالظبط والحمدلله بتقف على كدا

فا هل دى الحرارة العادية ومفيش منها خوف ولا كدا تقلق ؟؟

وهل احطلها مياة كل فترة معينة ولا وضعها ايه ؟؟

وظيفة دورة التبريد وبالذات المراوح والثرموستات هى الحفاظ على درجة الحرارة عند حد معين فى جميع ظروف تشغيل السيارة (سواء مشيت صبح ليل صيف شتا حر برد) وفى اغلب الموديلات بيكون درجة الحراة المعينة هى 90 درجة سيلزيس
ودة الطبيعى جدا.....
ورغم إن دائرة التبريد فى الموديلات الحديثة هى دائرة مغلقة لكن يفضل إسبوعيا انك تفتح غطاء القربة والسيارة باردة تماما وتبص على مستوى المياه وبما إن القربة عندك سودة تماما فحاول تملى المياه لغاية قبل الاخر بشوية

د/محمد علي 06-04-2012 08:44 PM

:CONGRA~238:السلام عليكم يا باشمهندس/ هيثم،اتشرف بالتواصل مع سيادتك أنا عضو جديد بالمنتدى واريد معلومات عن بيجو 307swتصلح لاسرة كبيرة (سعرموديل2012-عيوبها -مميزاتها-اسعار قطع غيارها-صيانتها-مواصفتها الفنية)وجزاكم الله خيرااااااااااااااااااااا: 010104~171:

hisam2010 08-04-2012 02:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد علي (المشاركة 647787)
:CONGRA~238:السلام عليكم يا باشمهندس/ هيثم،اتشرف بالتواصل مع سيادتك أنا عضو جديد بالمنتدى واريد معلومات عن بيجو 307swتصلح لاسرة كبيرة (سعرموديل2012-عيوبها -مميزاتها-اسعار قطع غيارها-صيانتها-مواصفتها الفنية)وجزاكم الله خيرااااااااااااااااااااا: 010104~171:

اخر موديل لل 307 سنة 2008 وتليها وريثتها الــ 308 صالون وال SW ويوجد منها حاليا ال 2012
بالنسبه للاسعار والكماليات:-
يفضل الاتصاال بمبيعات بيجو
معرض شركة سي دي سي إم -التوكيل
المعادي : ٦٢٥/أ شارع الجزائر - المعادي الجديدة
ت / ف : - ٢٧٥٤٦٥٦٠ ٠٢
ت / ف : - ٢٧٥٤٤٩١٨ ٠٢
اما بالنسبة للسيارة بصفة عامة فهى جيدة جدا ولا يوجد بها اى عيوب
محرك 1600 سى سى 120 حصان محرك EP6 وهو انتاج مشترك بين بى ام دابليو وبيجو
اوتوماتيك 4 سرعات
مانوال 5 سرعات
نظام ABS و6 ايرباج
باور كهرباء......
اسعار قطع الغيار فى المعقول بالمقارنة بالاوربى عامة

haderkhalaf 09-04-2012 01:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 (المشاركة 591403)
مشكلة الشدة فى تسقيط الغيارات الاوتوماتيك عند التهدئة.... لازم يتفك الفتيس ويتعملو طقم اصلاح كامل.
وبالنسبة لغيار زيت الفتيس كلو بيتغير مع طقم اصلاح الفتيس فقط ولكن يتم تزويدة فقط كل 60 الف كيلو

يعنى ايه " الشدة فى تسقيط الغيارات الاوتوماتيك عند التهدئة.... لازم يتفك الفتيس ويتعملو طقم اصلاح كامل " حضرتك خوفتنى جدااااااااا ممكن التوضيح لان اغلب الي عندهم بيجو 307 عندهم النتشه في الغيارات وانا احيانا وانا بهدي لمطب مثلا احيااا بحث بنتشه وهي بترجع الغيار " بحث برجوع الغيار زي النتشه بين الغيارات بالظبط
ارجو التوضيح علشان خطري يا بشمهندس هيثم جزاك الله خيرا

haderkhalaf 09-04-2012 01:17 PM

في حاجة جديدة بتحصل عندي في العربية لما بكون ماشي علي سرعة معينة مثلاا 80 واهدي وارجع بسرعة ادوس " اكبس " بنزين بحس بنتشه او او تفضل تنتش شويه لحد ما ارفع رجلي من علي البنزين تانى وادوس شويه شويه ومره طلعتلي الرساله دي depollution system faulty ومش عارف ده ايه .
وهل النور العالي علي فيوز لوحده والنور الواطي علي فيوز لوحده لان العالي عندي شغال والواطي فاصل لقيت اللمبه محروقه غيرتها وبرده مش بينور " علي فكره المشكله دي في فنوس واحد بس " هل دي فيوز ولا ايه بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟
وشكرا يا بشمهندس احنا علطول تعبينك معانا

الساعة الآن 06:35 AM.