مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   مقارنات (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=174)
-   -   محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=82946)

abdohtaby 05-06-2013 04:18 AM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

منوريا استاذ محمد وموضوع راااااااااائع :06A7D5~132:

Adham mh 05-06-2013 05:17 AM

رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة برنس الليالي (المشاركة 891208)
اهلاً بعودتك استاذنا الغالي ..
انا كنت محتاج استشير حضرتك في شئ بسيط
مين افضل في السفر (الراحة) والمميزات وعيوب كلٍ منهم
نيو سيراتو ولا إلنترا اعلى الفئات موديلات 2013

هي الوجان الاوتوماتيك سعرها حوالي 95 الف لو حتجيبها جديدة ..
انا من رأيي تكمل عليهم كمان 4 الاف جنيه وتجيب بيكانتو (اعلى فئة)
والسبب هو ان البيكانتو فيها وسائد هوائية ليك وللراكب الامامي وفرامل مانعة الإنزلاق ABD ومانع ادارة المحرك وطي كهربائي للمرايات وتحكم الراديو و السى دى من عجلة القيادة وليدات امامي وخلفي لتحسين شكلها اكتر واكتر وفتحة سقف كهربائية وضبط ارتفاع كرسي السائق وبالنسبالي شكلها اجمل بكتير من اللوجان والفيرنا خصوصاً لو لونها ابيض وللعلم كل الميزات دي موجودة في اعلى فئة من البيكانتو ومش موجودة في اللوجان وكمان انصحك متجبش البي ام اللي حضرتك بتقول عليها لأنها مستخدمة بقالها حوالي 23 سنة يعني مهلوكة على الآخر ومنصحكش بيها مش عشان بي ام يبقى خارقة لأ خالص دي من قديم الأزل والجديد يكسب ومنصحكش بأي عربية بي ام اقل من موديل 2007 او 2006 وشوف بردو رأي الاخوى

شكرا للرد بس انا كان اصدي اني اشتري مستعمل في حدود 70 الف بس الكيا بيكانتو بالنسبالي صغيره اوي انا عاير عربيه سيدان وشكرا للاهتمام:Wkiss5:

Adham mh 05-06-2013 05:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اشرف (المشاركة 891242)
انا رايي نستبعد البى ام لانك دخلت فى المقارنه عربيات حديثه فازاى تجيب عربيه بقالها 23 سنه بتمشى وتشتغل مهما كانت الماركه بتعتها وتصنيعها فهنستبعد البى ام المقارنه دلوقتى ما بين الفيرنا والوجان من حيث الكماليات الزجان حلوه وبنفس سعر الفيرنا او ارخص بس انا بقارن ما بينهم لو مستعمل لو زيرو يكون الوجان اغلى شويه بس عربيه فيها كماليات اعلى مثل فيها مالتى فانكشن وفيها بلوتوث و4زجاج كهرباء ودى مش موجوده غير فى اعلى فئه فى الفيرنا وحجات ثانيه كتير فانا رايي الوجان احسن اتكل على الله وهتها :pod_of_gold:

شكرا يا استاذ محمد وانا كان رايي اللوجان بس في ناس بتقول ابعد عن الفرنساوي علشان قطع غياره غاليه جداا وغير كده اسعار التوكيل ناااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااار:sycho2 6:

محمد اشرف 05-06-2013 01:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham mh (المشاركة 891313)
شكرا يا استاذ محمد وانا كان رايي اللوجان بس في ناس بتقول ابعد عن الفرنساوي علشان قطع غياره غاليه جداا وغير كده اسعار التوكيل ناااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااار:sycho2 6:

لعلمك مش فى كل العربيات الفرنساوى الاسعار نار يعنى الماركه الو حيده الفرنساوى الى تعتبر اسعارها نار هى البيجو اما الوجان مش قوى وانا اليوم ان شاء الله هجيب لحضرتك اسعار قطع غيارها :010104~171:

محمد المسيرى 06-06-2013 09:20 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أنا معايا 100 ألف و عايز عربية مستعمل أو زيرو بالمواصفات التالية:
إعتمادية
محرك جيد (سىسى 1300 إلى 1600)
أبشن جيدة جدا
عوامل أمان جيدة (وسائد-ايه بى اس-...)
موديل 2011 فيما بعد
ابعد عن لانوس و أفيو و أبترا و ما شابه, عايز حاجة محترمة
ما رأيك فى بيجو 301 و سيتروين الجديدة و هل ترشحها أفضل من المستعمل؟؟؟؟
و شكراً على المجهود

الساعة الآن 06:13 PM.