مصر موتورز مجتمع السيارات

مصر موتورز مجتمع السيارات (https://www.masrmotors.com/vb/index.php)
-   استراحة مصر موتورز (https://www.masrmotors.com/vb/forumdisplay.php?f=9)
-   -   امريكى اتصل على برنامج ريشارد بورنيش.... (https://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=69910)

tham1010 14-12-2011 01:30 AM

رد: حجاب السيدة مريم

drpepo:clapW15::clapW15:

مرحبا بك فى الحوار يا اخى الفاضل

طارق عبد السلام 14-12-2011 02:04 AM

رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

اقتباس:

سيدي الفاضل خليني بس اوضح حاجة مهمة هي ان انا قلت ان الاديرة مساحتها كبيرة لمن يريد التوحد و الصلاه و التامل و انا قول علي الكنيسة
عزيزى جون انا معاك انك قلت كده بس يعنى بالعقل كده هو علشان من يريد التوحد يذهب للصحراء يقعد فى اكتر من 600 فدان كتير اوى اوى اوى
اقتباس:

بالنسبة للفيديو فانا اعترض علي كل التعليقات لاني طول عمري بروح اديرة و بروح كنائس و لم اري ابدا الخرافة الي بتقول انا الرهبان شايلين سلاح لان في المسيحية
الاستاذ المحترم جون انا فى بادىء الامر اعتذرت على التعليقات فكل من نطق بها يتحدث بنفسه لا بالنيابه عنى وانا نزلت الفيديو فقط لاسقط صحه ادعائك ان الارض بمالنا ونحن لاندفع فيها شيئا واسمعتك كيف تأخذ الاراضى وليس من شخص مسيحى عادى بل من رأس الكنيسه نفسهاوالرمز الاول ولاكنك لم تعلق على المحتوى وتكلمت بعيدا عنه انا ياعزيزى عندما اتحدث اليك احترم عقلك ولذلك آتى لك بالادله والسند فأنا يا اخى من أمه الاسلام أمه الدليل والسند ولا آتى لك بكلام مرسل حتى لاتتهمنى بالادعاء واعتذر لوجود بعض التعليقات التى آذتك لانى عهدتك انسان محترم
ROSE4U

johnny161094 14-12-2011 02:27 AM

رد: 6 % هي النسبة الحقيقة لغير المسلمين بمصر بالدليل

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek/ (المشاركة 570407)
عزيزى جون انا معاك انك قلت كده بس يعنى بالعقل كده هو علشان من يريد التوحد يذهب للصحراء يقعد فى اكتر من 600 فدان كتير اوى اوى اوى

الاستاذ المحترم جون انا فى بادىء الامر اعتذرت على التعليقات فكل من نطق بها يتحدث بنفسه لا بالنيابه عنى وانا نزلت الفيديو فقط لاسقط صحه ادعائك ان الارض بمالنا ونحن لاندفع فيها شيئا واسمعتك كيف تأخذ الاراضى وليس من شخص مسيحى عادى بل من رأس الكنيسه نفسهاوالرمز الاول ولاكنك لم تعلق على المحتوى وتكلمت بعيدا عنه انا ياعزيزى عندما اتحدث اليك احترم عقلك ولذلك آتى لك بالادله والسند فأنا يا اخى من أمه الاسلام أمه الدليل والسند ولا آتى لك بكلام مرسل حتى لاتتهمنى بالادعاء واعتذر لوجود بعض التعليقات التى آذتك لانى عهدتك انسان محترم
ROSE4U

انا طبعا اشكر حضرتك و احب اعرف هو ايه الكلام الي قالو البابا وحش ؟؟!! او حضرتك شايف اني المفروض ابصلوا معلش وضحلي ؟؟!
و بعدان فكرة انهم يعيشو في 600 فدان انا مقدرش احدد صحة المقاس بالضبط من مصدر واحد دي القعدة الاساسية تقول ان انا محتاج ثلاث او اكثر مراجع مختلفة غير ماخوزة عن بعض عشان اسند لها واقع تاريخي مع مراعات عدم وجود احتمال لعلاقة بين مؤرخيها اما بالنسبة لما هو علي ارض الواقع حاليا فانا لم اذور هذا الدير و حتي انا ليس خبير عشان لما ازوروا اعرف اقيسو و بعدان انا قولت لحضرتك انهم بيزرعوا و بيربوا ماشية و حطيت الاسباب برضوا و المقارنة في الي حضرتك عارضوا غير عادلة لانها تاتي بمباني داخل المدن و ليس بالصحراء و ليس من المعقول ان نقارن بين المدن و الصحراء لان لو ناس عاوزة تعمل جوامع في الصحراء ما تشتروا الارض و تبنوا و تعملوا حتي نشجع الناس علي اصتصلاح الاراضي الصحراوية و تقبل مني فائق الاحترام
و اشكر حضرتك جدا علي مستوا الحوار الراقي فيما بيننا و هذا شيء يزيد من احترامي الشديد بشخصك

tham1010 14-12-2011 03:13 AM

مرحبا بك فى الحوار يا اخى الفاضل drpepo. ردودك تعجبنى.

الحقيقة ارى فى سبب الحجاب فى الإسلام نوع من الإساءة للرجل. فالمرأة تلبس الحجاب لهدف واحد فقط وهو أن لا تكون فتنه للرجل. وهذا السبب يجعل من الرجل كائن لا يستطيع السيطرة على نفسة امام المرأة. والحقيقة الرجل اقوى من ان يفتتن من مظهر المرأة بدون حجاب بدليل ان الرجل يستطيع صوم رمضان من الفجر للمغرب فلو كان الرجل يفتتن لكانت زوجته فتنته فى نهار رمضان وما صح صوم مسلم. ولكن الحقيقة ان الرجل يستطيع السيطرة على نفسه.

كذلك فرض الحجاب على المرأة فقط هو إغفال لحقيقة ان المرأة تشتهى مثل الرجل والدليل على هذا قصة يوسف فى القرأن التى اشتهته امرأة سيده. لهذا فكان من المفروض ان يفرض نوع من الحجاب على الرجل ايضا، حتى يتحقق الهدف منه وهو منع الفتنة.

أنا عن السبب الحقيقى لفرض الحجاب فى الإسلام فهذا

الدملاوي 14-12-2011 03:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 (المشاركة 570426)
مرحبا بك فى الحوار يا اخى الفاضل drpepo. ردودك تعجبنى.

الحقيقة ارى فى سبب الحجاب فى الإسلام نوع من الإساءة للرجل. فالمرأة تلبس الحجاب لهدف واحد فقط وهو أن لا تكون فتنه للرجل. وهذا السبب يجعل من الرجل كائن لا يستطيع السيطرة على نفسة امام المرأة. والحقيقة الرجل اقوى من ان يفتتن من مظهر المرأة بدون حجاب بدليل ان الرجل يستطيع صوم رمضان من الفجر للمغرب فلو كان الرجل يفتتن لكانت زوجته فتنته فى نهار رمضان وما صح صوم مسلم. ولكن الحقيقة ان الرجل يستطيع السيطرة على نفسه.

كذلك فرض الحجاب على المرأة فقط هو إغفال لحقيقة ان المرأة تشتهى مثل الرجل والدليل على هذا قصة يوسف فى القرأن التى اشتهته امرأة سيده. لهذا فكان من المفروض ان يفرض نوع من الحجاب على الرجل ايضا، حتى يتحقق الهدف منه وهو منع الفتنة.

أنا عن السبب الحقيقى لفرض الحجاب فى الإسلام فهذا

هااااه فهذا ماذا أيها المحلل الرائع!!!!!!!!!!!!!!

الساعة الآن 08:01 AM.